نرخ ارز، طلا و سکه

قیمت طلا و سکه
(تومان)
  • یک گرم طلای 18 عیار 114090
  • تمام سکه (طرح جدید) 1206000
  • تمام سکه (طرح قدیم) 1177000
  • نیم سکه 634000
  • ربع سکه 360000
قیمت ارز
(تومان)
  • دلار 3732
  • یورو 4250
  • پوند 4852
  • صد ین 3425
  • درهم امارات 1028
  • لیر ترکیه 1080
ارز مبادله ای
(ریال)
  • 1 Arrow up
    دلار 32446
  • 123 Arrow up
    یورو 36589
  • 43 Arrow up
    پوند 41814
  • 180 Arrow up
    فرانک 33680
  • 125 Arrow up
    صد ین 29375
  • 3 Arrow up
    درهم امارات 8831

آقای خطای دید و ماجرای سه بعدی‌های دو‌بعدی

ام بی ای نیوز: در این گزارش به دنبال معرفی گروه خلاقیت "آقای خطای دید" هستیم. در ادامه مصاحبه‌ای که با صالح سخندان، چهره‌ی آقای خطای دید داشته‌ایم را می‌خوانید.
دوبعدی‌های سه بعدی یا سه بعدی‌های دو بعدی، هر طور که بنویسیم و از هر طرف که بخوانیم ،می‌توانیم متوجه منظور شویم. پس بهتر است خود را اسیر واژه‌ها و اعداد نکنیم چراکه آقای خطای دید بسیار فراتر از این حرفهاست. بسیاری از افراد هنگامی که "خطای دید" را می‌شنوند سرگرمی‌هایی که باعث خطای بصری می‌شوند را به یاد می‌آورند وتصور عمده بر این است که این دست مسائل برای مدت کوتاهی می‌توانند جذاب باشند. یک دلیل آن میتواند تصاویری باشد که در کتابهای درسی دوران تحصیل دیده ایم، از قبیل تصویر زیر که در آن خطوط موازی یکدیگر می‌باشند ولی بخاطر شرایط پس زمینه به گونه‌ای بنظر می‌رسد که با امتداد آنها یکدیگر را قطع می‌کنند:
خطای دید در ویکی‌پدیا این گونه تعریف شده است:
به احساس دیدن تصاویری گفته می‌شود که فریبنده یا گمراه کننده هستند. در این حالت اطلاعاتی که بوسیله چشم جمع‌آوری شده و توسط مغز پردازش می‌گردد منجر به درک تصویری می‌شود که با واقعیت آن تصویر تطابق ندارد.
این تعریف یک اشکال اساسی در ابتدای آن دارد؛ اینکه از لفظ "احساس" استفاده کرده است. خطای دید نمونه‌ای از خطای ادراکی می‌باشد و بیشتر به سیستم ادراک مربوط می‌شود تا احساس. البته که ادراک نمود‌های احساسی و رفتاری دارد و شاید منظور نویسنده متن نیز همین مسئله بوده است. نکته‌ای که دوست دارم از اشاره کردن موضوع ادراک به آن برسم این است که انسانها بر مبنای ادراک خود از واقعیت عمل میکنند و نه خود واقعیت. ممکن است این ادراک تا خود واقعیت فاصله زیادی داشته باشد ولی معیار رفتار انسانها واقعیت ادراک شده است. با شناخت خطاهای ادراکی می‌توانیم ادراک خود را به واقعیت نزدیک تر کنیم. و اینجاست که آقای خطای دید خود را نشان میدهد.
آقای خطای دید یک هنرمند با دید مهندسی است که فضای تبلیغات را می‌شناسد. وی با تکنیک‌هایی که دارد و محتوایی که قادر به تولید است هم می‌تواند بر ادراک افراد تاثیر بگذارد و آن را به واقعیت نزدیک تر کند و هم امکان عرضه شدن و دیده شدن را به آن بدهد. کارکرد خطای دید در صنعت تبلیغات دیداری یکی از جذاب ترین زمینه های بهره گیری از تکنیک های شناخت سیستم بینایی انسان است.
صالح سخندان در ادامه به تشریح خدمات و کمکهایی که خطای دید می‌تواند به صنعت تبلیغات داشته باشد پرداخت، از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- جذابیت ذاتی و خلق محتوای تبلیغاتی ویروسی: یکی از کارکردهای ابتدایی تکنیک‌های گوناگون خطای دید خلق تصاویر جذاب و در عین حال مرتبط با پیام تبلیغاتی مورد نظر می‌باشد. به دلیل امکان به کارگیری این تکنیک‌ها در تصویر و ویدئو، برندهای شناخته شده‌ای ازجمله اپل، ولکس واگن، سامسونگ، هوندا و لکسوس تا به حال بارها از آنها در ویدئوهای تبلیغاتی، بیلبوردها، پوسترها و تبلیغات اینترنتی خود استفاده نموده اند. آثار خلق شده با تکنیک خطای دید در یک ویژگی با یکدیگر مشترک هستند، وآن خرق عادت بودن و شگفتی در دید بیننده است. این ویژگی یکی از ابتدایی ترین دلایل به وجود آمدن ارزش انتشار ویروسی نزد مخاطبان یک محتوا است.
- افزایش اثر بخشی و هدایت ادراک بیننده در تبلیغات: استفاده از تکنیک های خطای دید میتواند سبب خلق پیام های پنهانی شود. این پیام‌ها گاه برای بیان آشکار در زمان مناسب و یا جهت کشف توسط بیننده طراحی می‌شوند. تکنیک هایی نظیر پس مشاهده، طراحی عدسی، تصاویر مکمل و ابینگهوس برخی از مهم ترین موارد استفاده در طراحی پیام های پنهانی است.
- خلق و بهبود رسانه‌های تبلیغاتی: چندین دهه از تولد بیلبوردها گذشته است با این حال هنوز بیشترین سهم را در میان تبلیغات محیطی به خود اختصاص داده اند. متغییرهای بسیاری در خلق یک رسانه‌ی جدید و تبدیل آن به یک رسانه پایدار سهیم هستند. اما پیش از هر چیز انتخاب نوع رسانه‌ی جدید با پیش فرض های قبلی سنجیده می‌شود. مانند استفاده از هر سطحی برای نصب تصویرهای تبلیغاتی با همان شکل بیلبوردها و لمپست و... شاید به دلیل همین تناقض میان محتوا و نوع بستر و اصرار بر استفاده از هر سطحی برای نصب تابلو می‌باشد که عمر آنها در بیشتر موارد به یک دهه نیز نیانجامیده است. با این حال تکنیک‌های خاص خطای دید موقعتی را برای دیدن بستر هایی که پیش از این حتی توجهی به آنها نمی‌شده فراهم می‌آورد. در این موضوع بیشتر تکنیک های طراحی دگرگون که امکان حذف زوائد، افزودن بعد، اصلاح دید و اتصال سطوح غیر هم‌سطح را ایجاد می‌کند، موثر می‌باشد. مطالعات اخیر یکی از شرکت‌های تحقیقات بازار در منطقه آمریکای شمالی حاکی از آن است که هر شخص به صورت میانگین در هر شصت دقیقه در معرض حدود 300 پیام تبلیغاتی در قالب 70 نوع رسانه گوناگون قرار میگیرد که بیش از 99٪ آنها بی تاثیر هستند. بنابراین رقابت در میان این حجم از پیامها در افزایش تعداد آنها نیست بلکه در تغییر روش یا افزایش اثر بخشی آنها خواهد بود.
با استفاده از تکنیک های متنوع خطای دید میتوان به صورت موقت یا در چند مورد طراحی با توجه به جذابیت ذاتی مشروح در دو بخش قبل، اثر بخشی پیام را را افزایش داد. اما بهبود وضعیت پایدار رسانه‌های موجود امری بسیار مهم تر است. برای این منظور تا به امروز بیشتر تکنیک طراحی دگرگون سه بعدی موفق بوده است. چراکه این تکنیک بیشتر مربوط به طراحی بوده و هزینه ای برای تغییر ماهیت رسانه ایجاد نمی‌کند. در عین حال موقعیتی را فراهم می‌آورد تا رسانه هایی که پیش از این به دلیل محدودیت هایی در ساخت یا نوع بهره برداری نواقص دیداری داشته اند تبدیل به بهترین سطوح برای استفاده از این تکنیک شوند. همچنین با توجه به دیده شدن این نوع از طرح ها تنها از زاویه ای مشخص امکان پیش بینی و طراحی خاص برای هدف گیری مخاطب فراهم می‌آید.
در ادامه صالح سخندان بیان کرد اگرچه از بیرون وی را به عنوان آقای خطای دید می‌شناسند و وی چهره‌ی آقای خطای دید است اما آقای خطای دید یک تیم است. یک تیم به معنای واقعی آن؛ شاید برایتان جالب باشد که بدانید تیم‌ها زمانی که بزرگ می‌شوند کارایی خود را به تدریج از دست می‌دهند. آزمایش طناب رینگلمن در این زمینه مشهور است. این تحقیق بیان میکند که هرچقدر تعداد افراد بیشتر می‌شود تمایل افراد به تنبلی اجتماعی بیشتر می‌شود. وی آزمایشی طراحی کرد بدین گونه که افراد به طنابی نیرو وارد میکردند و آن را می کشیدند. یک نفر به تنهایی به طور متوسط 600 نیوتن به طناب نیرو وارد می‌کند. هنگامی که این افراد گروه سه نفره تشکیل می‌دادند متوسط نیروی وارده توسط هر‌کدام 500 نیوتن شد و در گروه‌های 8 نفره متوسط نیرویی که هر فرد وارد میکرد حدود 300 نیوتن بود. یعنی در واقع در یک گروه 8 نفره کارایی هر شخص نصف کارایی آن در حالت در آقای خطای دید با توجه به این نکته سعی شده تعداد اعضای گروه کم باشد تا هم دچار تنبلی اجتماعی نشویم و هم هماهنگی بین افراد آسان‌تر باشد. سخندان در پاسخ به این سوال که با این روش چگونه امکان رشد برای سازمان وجود دارد بیان کرد که هدف آنها بالا‌بردن هرچه بیشتر کیفیت خدمات ارائه شده است و کمیت در حال حاضر دغدغه آنها نیست. آقای خطای دید تجربه همکاری با آژانس‌های تبلیغاتی مختلفی را در کارنامه خود دارد که از جمله آنها می‌توان به همکاری با آژانس اشاره، شبکه آفتاب، مگنولیا، DMN، فلش و راهبرایده اشاره کرد. جدای از این همکاری‌ها، آقای خطای دید بخاطر محبوبیتی که در شبکه‌های اجتماعی دارد توانسته است توجه بسیاری از صاحبین کسب‌و‌کار را به خود جلب کند.از برندهایی که آقای خطای دید به آنها خدمت یا محصولی ارائه کرده است می‌توان به بانک ملت، شاتل، پتروپارس، مانی، فناپ، همراه اول، برج میلاد، جیوتو، اکتیو، بایودنت اشاره کرد. ویدیو زیر محصولی است که به سفارش بانک ملت برای نمایشگاه بورس، بانک، بیمه آماده شده بود:
سخندان در پاسخ به این سوال که به چه مشتریانی می‌تواند خدمت دهد بیان کرد که:
آقای خطای دید هم می‌تواند دستیار خلاقیت و اجرایی آژانس‌ها باشد و هم به صاحبین کسب‌و‌کارها، چه کوچک و چه بزرگ سرویسهای اختصاصی ارائه دهد. در حال حاضر فضای تبلیغاتی به‌گونه‌ای شده که مخاطبان تبلیغ‌زده شده‌اند و این نبود محتوای مناسب را نشان می‌دهد. البته که محتوا را جدای از رسانه نمی‌توان دید. هر رسانه‌ای محتوای مخصوص به خود را نیاز دارد همان‌گونه که هر ظرفی، مظروف متناسب با خود را. آقای خطای دید به تناسب رسانه می‌تواند محتوا تولید کند و همان‌گونه که بیان شد توان ایجاد رسانه جدید را نیز دارد. متاسفانه در کشور ما مخصوصاً در زمینه دیجیتال مارکتینگ این ضعف دیده می‌شود که محتوای تولید شده برای تبلیغات محیطی و تلویزیونی در فضای دیجیتال نیز استفاده می‌شود. خدماتی که آقای خطای دید ارائه می‌دهد، به فراخور کار می‌تواند قیمت متفاوتی داشته باشد و صفت ارزان یا گران برای آنها، صفت مناسبی نیست؛ اما می‌تواند این مسئله را با اطمینان گفت که به نسبت هزینه‌ای که می‌شود(البته اگر اسم آن را سرمایه نگذاریم) درآمد قابل توجهی بوجود خواهد آورد. در زمینه کسب‌و‌کارهای کوچک، مشتریانی وجود دارند که به دنبال طراحی ویترین، طراحی لوگو و از این دست مسائل هستند و ما به آنها نیز خدمت رسانی می‌کنیم.
در زیر مجوعه‌ای از کارهای دیگری که آقای خطای را مشاهده می‌کنید:
در انتها صالح سخندان در پاسخ به این سوال که آیا کسب‌و‌کار خود را یک کسب‌و‌کار موفق می‌داند اظهار داشت که:
موفقیت از جمله واژه‌هایی است که ابتدا باید آن را تعریف کرد و سپس گفت آیا موفق هستیم یا خیر. موفقیت بنظر من یعنی تلاش مداوم برای رسیدن به هدف‌. من بخاطر شرایطی که در آن قرار گرفتم و مراحلی را که در زندگی سپری کردم، در حال حاضر در موقعیتی هستم که از کارم لذت می‌برم و 99 درصد زمان خود را صرف تلاش کردن میکنم تا طعم 1 درصد لحظات موفقیت را بچشم و این چرخه زندگی و کسب‌وکار من است. مطمئناً هر فعالیتی تاریخ انقضایی دارد اما به یقین در زمان انقضای آقای خطای دید، مرد دیگری ظهور میکند و برای رسیدن به آن 1 درصد‌ها تلاش میکند. با این تفاسیر، بله، آقای خطای دید یک کسب‌و‌کار موفق است.
پی‌نوشت 1: با شنیدن صحبت‌های آقای خطای دید یاد کتاب "اعترافات یک تبلیغات‌چی" افتادم آنجایی که مزیت رقابتی خود را در مقایسه با شرکتهای دیگر کوچک بودن و حریص بودن برای رسیدن به موفقیت معرفی می‌کرد. به دوستانی که این کتاب را نخوانده‌اند، خواندن آن و به افرادی مثل خودم که یک بار آنرا خوانده‌اند، دوباره خواندن آن را توصیه میکنم. این کتاب توسط انتشارات سیته چاپ شده است.
پی‌نوشت 2: صحبت‌های انتهایی صالح سخندان درباره تاریخ انقضای کسب‌و‌کارها جدای از بحث چرخه عمر هر کسب‌و‌کار که بحثی بالغ و تقریباً قدیمی است مرا یاد صحبتهای محمدرضا شعبانعلی در مورد " ساختن برای رفتن" انداخت. فایل صوتی آن حدودا 7 دقیقه است و بنظرم ارزش زمانی که براش گذاشته می‌شود را دارد. از طریق لینک می‌توانید به این مطلب دسترسی داشته باشید.
mbanews.ir- محمد طبیب زاده
پنجشنبه 28 اردیبهشت 1396
***

۹۶/۰۲/۲۸
۰۹:۳۰

تلویزیون‌های سامسونگ راهی به دنیای تلویزیون‌های اینترنتی

در زمانی نه چندان دور، اولین چیزی که اسم تلویزیون به ذهن هر کسی می‌آورد، تماشای شبکه‌های آنتنی بود. پس از معرفی تلویزیون‌های هوشمند، سامسونگ، استفاده از اینترنت را هم به کاربردهای جدید این دستگاه دوست داشتنی اضافه کرد.
شرکت سامسونگ با همکاری تلویزیون اینترنتی «آیو»، اولین تلویزیون اینترنتی کشور، امکان ویژه ای را برای خریداران تلویزیون خود در نظر گرفته‌ است.
در جشنواره سامسونگ-آیو که از بهمن ماه 1395 شروع شده است، با خرید تلویزیون هوشمند‌، سامسونگ به همه خریداران یک اشتراک رایگان 6 ماهه «آیو»، هدیه می‌دهد، در نتیجه این مشترکین می‌توانند بدون کم شدن حجم اینترنت خود از تماشای فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه‌شان بر روی تلویزیون سامسونگ لذت ببرند.
اپلیکیشن آیو که به صورت پیش‌فرض و انحصاری روی تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ با سیستم عامل تایزن نصب شده است، اجازه دسترسی به برنامه‌های صدا و سیما با امکان ضبط برنامه‌ها و حتی بازپخش یک هفته‌ای برنامه‌های صدا و سیما را به کاربران می‌دهد.علاوه بر این موضوع کاربران تلویزیون‌های سامسونگ که اشتراک رایگان آیو دارند، با این سرویس می‌توانند در هر زمانی، با استفاده از خدمات ویدئو درخواستی آیو به هزاران فیلم و سریال شامل شبکه نمایش خانگی، سریال‌های خارجی، فیلم‌های روز دنیا، مستندها و کارتون‌های دوران کودکی و …. دسترسی پیدا کنند. همچنین کاربران می توانند بدون هیچ هزینه‌ای از سرویس آیو اسپرت نیز استفاده و برنامه‌های ورزشی خود نظیر مسابقات فوتبال و تنیس را از طریق این تلویزیون اینترنتی دنبال کنند.
اما در این میان یک مسئله وجود دارد و آن مصرف شدن حجم اینترنت برای تماشای ویدئوهای آنلاین است. سامسونگ و آیو با هوشمندی این مسئله را برای کاربران حل کرده اند، به این ترتیب که کاربران سرویس‌های اینترنتی آسیاتک و مشترکان همراه اول می‌توانند بدون نگرانی از تمام شدن حجم اینترنت، با استفاده از سرویس آیو روی تلویزیون‌های سامسونگ به تماشای صدها فیلم و سریال بنشینند که در آینده نزدیک دیگر سرویس دهندگان اینترنت نیز به این برنامه اضافه خواهند شد. پس فرصت را از دست ندهید.

۹۶/۰۲/۳۰
۱۰:۴۲

تهران در بین شهرهای آسیایی چه جایگاهی در فین‌تک دارد؟ / فاصله نجومی چین با بقیه آسیا

رسول قربانی؛ هفته‌نامه شنبه / فین‌تک آسیا در سال 2016 از همه جای دنیا جلوتر بود. این جلوتر بودن به معنای این است که آسیایی‌ها بیشترین حجم از سرمایه‌گذاری را بر روی فین‌تک انجام داده‌اند. آسیا 44 درصد سرمایه‌گذاری جهانی بر روی فین‌تک را انجام داده است؛ یعنی 11.7 میلیارد دلار. آمریکا بعد از آسیا در جایگاه دوم قرار دارد؛ با 40 درصد سرمایه‌گذاری بر روی فین‌تک یعنی 10.7 میلیارد دلار. بیشترین حجم سرمایه‌ها را هم چینی‌ها جذب کرده‌اند؛ 10 میلیارد دلار کانادا که در یک مورد یک استارت‌آپ فقط یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است. این سرمایه‌گذاری افسارگسیخته چینی‌ها بر روی فین‌تک به این معناست که آن‌ها از همان آغاز می‌خواهند صرفه مقیاس داشته باشند و بتوانند کسب‌وکارهای مالی در ابعاد بزرگ بسازند.
بعد از چینی‌ها هندی‌ها قرار دارند؛ 1 میلیارد دلار از این سرمایه‌ها را هندی‌ها جذب کردند. آن‌ها در مراحل اول سرمایه‌پذیری هستند و هنوز راه زیادی دارند. هندی‌ها در زمینه پرداخت‌های الکترونیکی پیشرفت چشم‌گیری نداشتند و مستقیم وارد پرداخت از طریق ابزارهای هوشمند مثل تلفن‌های همراه شده‌اند و در این زمینه پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. بقیه آسیا مثل هنگ‌کنگ و سنگاپور در حال تلاش هستند که جایگاهی برای خودشان پیدا کنند. با توجه به عددهایی که مطرح شد به نظرم حالا خیلی خوب می‌شود فهمید که جایگاه خاورمیانه یعنی جاهایی مثل دبی و ایران کجای سپهر فین‌تک آسیاست! کل سرمایه‌گذاری در جهان در سال 2016 بر روی فین‌تک 27 میلیارد پوند بود؛ سال 2015 این عدد 25.6 بوده است.
در ایران ما در سال‌های گذشته نتوانستیم از کشورهای دیگر سرمایه جذب کنیم و آن چیزی که به‌عنوان سرمایه‌گذاری می‌شناسیم صرفاً برخی تلاش‌های شرکت‌هایی مثل توسن، فناپ و ارتباط فردا است. شرکت بزرگ دولتی خدمات هم خیلی سریع پا پس کشید و در این زمینه سرمایه‌گذاری نکرد. در حال حاضر سرمایه‌گذارهای خطرپذیر هم به‌صورت محدود پول‌هایشان را در فین‌تک ریخته‌اند. اگر توسن، فناپ و ارتباط فردا به دلیل این که به چاه‌های نفت متصل نیستند و برای همین نیاز دارند که به‌صورت پیوسته نوآوری کنند سراغ فین‌تک نمی‌آمدند، شاهد حرف‌های مدیران ارشد بانک‌های ایرانی بودیم که مدام تکرار می‌کردند «فین‌تک خوب است».
چینچین بزرگ‌ترین اکوسیستم فین‌تک آسیا است. سرمایه‌ای که سال 2016 در این بازار ریخته شده 10 میلیارد دلار است. این عدد سال 2015 حدود 2.9 میلیارد دلار بوده است. از این عدد هم سهم پرداخت 4.6 میلیارد دلار، سیستم‌های وام‌دهی 4.6 میلیارد دلار و بقیه بخش‌ها هم 800 میلیون دلار بوده است. حجم تراکنش‌های موبایلی در چین از همه جای دنیا بیشتر است: 5.39 تریلیون دلار در سال 2016. آنت (Ant Financial) و علی‌پی تاکنون 4.5 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند و نه فقط بازارهای داخلی بلکه بازارهای خارج از چین را هم هدف گرفته‌اند. سیستم پرداخت علی‌پی 450 میلیون کاربر دارد. علی‌پی در خودش کسب‌وکارهای دیگری هم دارد: Yu’e Bao، Sesame و MyBank. به عبارتی چینی‌ها با یک تیر چند هدف را می‌زنند.
با توجه به ساختار خاصی که در این سال‌ها در چین شکل گرفته، آن‌ها همه چیزهای خوب دنیا را ابتدا در کشور خودشان ساختند، بعد با سرمایه‌گذاری‌های افسارگسیخته آن‌ها را بزرگ کردند و بعد به فکر این افتاده‌اند این‌ها را به همان کسانی بفروشند که از آن‌ها الگو گرفته بودند. قبلاً درباره چین هم نوشته بودیم که اگر مدل ذهنی‌مان نسبت به چین را اصلاح نکنیم و بخواهیم با کلیشه‌های چند سال گذشته به چین نگاه کنیم دچاری خطای شناختی می‌شویم. چینی‌ها اگر زمانی از آمریکایی‌ها تقلید می‌کردند امروز به یکی از رؤیاهایشان بیشتر از گذشته نزدیک شدند.
این روزها خبرهایی شنیده می‌شود که چینی‌ها در حال راه انداختن سرویس‌های فین‌تک خود در آمریکا هستند. صادرات سخت است. صادرات به جایی مثل اروپا سخت‌تر است. صادرات به جایی مثل آمریکا تقریباً غیرممکن. فقط کسانی توانستند به آمریکا صادرات انجام دهند که می‌توانند غیرممکن را ممکن کنند. MyBank یک بانک دیجیتال است که سال 2015 کلید خورد و جالب است بدانید که چینی‌ها استقبال خوبی از بانک دیجیتال کرده‌اند.
کمپانی‌های بزرگ اینترنتی چین این روزها بر روی بانک دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ما در ایران هنوز درگیر این هستیم که کاسپین چه زمانی به تعهداتش عمل می‌کند! باید و در Baixin Bank CITIC و تنسنت در WeBank سرمایه‌گذاری کرده‌اند. احتمالاً می‌دانید که تنسنت مالک بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی چین یعنی WeChat/Weixin که 889 میلیون کاربر فعال ماهانه دارند. در دسامبر 2016 درگاه‌های پرداخت این کمپانی یعنی Weixin Pay و TenPay حدود 600 میلیون تراکنش روزانه را پردازش کرده‌اند. Ant/ Alipay هم حجم بازار تراکنش در چین را آگراندیسمان کرده‌اند! در 11 نوامبر 2016 که Guanggun Jie یا فستیوال خرید در چین است، در هر ثانیه 120 هزار تراکنش انجام شده است؛ 1.04 میلیارد تراکنش در یک روز. بیشترین حجم سرمایه‌گذاری سال 2016 بر روی لوفاکس (Lufax) که یک ابزار وام‌دهی نفربه‌نفر (P2P) است انجام شد: 1.2 میلیارد پوند. JD Finance که یک بازار تجارت الکترونیکی است 1.1 میلیارد دلار سرمایه جذب کرد. MyCredit هم که یک ابزار مدیریت کارت اعتباری است 394 میلیون دلار سرمایه گرفت. گفتم که چینی‌ها خودشان را به بازار چین محدود نکرده‌اند و به خارج از مرزهای چین فکر می‌کنند. آنت / علی‌پی حدود 600 میلیون دلار بر روی PayTM در هند سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بر روی ابزار پرداخت Ascend در تایلند سرمایه‌گذاری کرده‌اند، 200 میلیون دلار بر روی KaKao Pay در کره جنوبی و Mynt در فیلیپین که یک کیف پولی با 3 میلیون کاربر است. آخرین سرمایه‌گذاری چینی‌ها هم بر روی MoneyGram آمریکایی است که احتمالاً 1.2 میلیارد پول بریزند در این کسب‌وکار بین‌المللی.
چینی‌ها چه از نظر حجم تراکنش‌ها و چه از نظر تعداد تراکنش‌ها شماره یک دنیا هستند و از آمریکا و اروپا هم جلوتر ایستاده‌اند. در رویداد پرداخت ایران بزرگ‌ترین شرکت پرداخت چین یعنی چاینا یونیون پی در ایران مدیران ارشد خودش را فرستاده بود. با لغو ناگهانی رویداد این مدیران وحشت‌زده ایران را ترک کردند و تلاش‌های برای تماس با آن‌ها از طرف بانک‌های ایرانی به بن‌بست خورده است. آن زمان هیچ کدام از نهادهای دولتی حاضر نشد هیچ حمایتی از این رویداد بکند. جالب است که این روزها همان نهادهای دولتی با دلال‌های اروپایی رویداد برگزار می‌کنند.
هنددر سال 2016 هندی‌ها 1.1 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند که سهم سیستم‌های وام 463 میلیون دلار، پرداخت 386 میلیون دلار و بانک‌ها 189 میلیون دلار بوده است. از کسب‌وکارهای پرسروصدای هندی‌ها Citrus Pay با 130 میلیون دلار، Equitas با 100 میلیون دلار و MobiKwik با 90 میلیون دلار جذب سرمایه هستند. دولت هند با حذف ناگهانی اسکناس‌های درشت زمینه رشد کسب‌وکارهای فین‌تک در هند را فراهم کرده است. شناخته‌شده‌ترین کسب‌وکار فین‌تک هند PayTM است که 1 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده که می‌خواهد کسب‌وکاری معادل ویزا و مستر در هند یعنی RuCard راه بیندازد. زیرساخت‌های فنی هندی‌ها برای حمایت از فین‌تک بسیار قوی است. سیستم‌های تسویه بین بانکی کارآمد،‌ پیشروترین سیستم احراز و تائید هویت جهان یعنی Aadhaar Card، بزرگ‌ترین انجمن‌های توسعه‌دهندگان نرم‌افزار دنیا و کمپانی‌های ICT در کلاس جهانی یعنی تاتا و اینفوسیس علت آن زیرساخت‌های فنی هستند. علاوه بر این‌ها هند سرمایه انسانی، کارآفرین‌ها، دولت، قوانین حاکمیتی و زیرساخت‌های بانکی و نرم‌افزاری موجود در هند این کشور را مستعد رشد در زمینه فین‌تک می‌کند.
بقیه آسیابنگلادش،‌ تایلند، میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام، مالزی، اندونزی و فیلیپین هم تلاش‌های در فین‌تک کرده‌اند؛ جمعیت این کشورها روی هم 700 میلیون نفر است و در مرحله‌های ابتدایی توسعه فین‌تک هستند. ژاپن، تایوان و کره جنوبی روی هم 200 میلیون جمعیت دارند و این کشورها هم با وجود پیشرفته بودن نسبت به گروه قبلی در جایگاه بهتری در فین‌تک نیستند. در این منطقه 217 میلیون دلار سرمایه جذب فین‌تک شده است. Freee در ژاپن 29 میلیون دلار، Momo در ویتنام 28 میلیون دلار، BitFlyer در ژاپن 27 میلیون دلار و Viva Republica در کره جنوبی 23 میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند.
بعد از چین و هند، دو کشور سنگاپور و هنگ‌کنگ این شانس را دارند که هاب فین‌تک آسیا باشند. کل سرمایه‌ای که برای فین‌تک‌ها روانه این دو کشور شده 800 میلیون دلار کانادا است. هر دو کشور از نظر رگولاتوری، قوانین و مقررات انعطاف‌پذیر هستند و زمینه‌های رشد فین‌تک در این کشورها مهیا است.
توضیح: آمارهای این گزارش از thefintechtimes برداشته شده است.

۹۶/۰۲/۳۰
۱۲:۱۸

تلاش مهراب قاسم خانی برای برهم زدن میانه ستاره‌ها نگاهی به برنامه «دوآتیشه»/ پخش اختصاصی از «آیو اسپرت»

تماشای کَل‌کَل‌های فوتبالی و حاشیه های همیشگی فوتبال برای هواداران، گاهی از پخش زنده خود فوتبال جذاب‌تر است، جذابیتی که از چشم تلویزیون اینترنتی «آیو» دور نمانده و سوژه‌ای شده برای تولید و پخش برنامه‌ای با نام «دوآتیشه» که مهراب قاسم خانی، اجرای آن را بر عهده دارد.

جمهوریت؛ «دوآتیشه» جدیدترین برنامهتولیدی «آیو»، از شبکه «آیو اسپرت» - شبکه اختصاصی ورزش «آیو» - پخش می‌شود. هرقسمت این برنامه معمولا قبل از پخش زنده فوتبال‌های پرطرفدار پخش می‌شود. برایدیدن «دوآتیشه» کافی است که در «آیو» عضو شوید و برای استفاده از سرویس، می توانید روی موبایل هوشمندخود، «اپلیکیشنآیو» را برای اندروید یا IOS دانلود و نصبکنید. همچنین استفاده از آیو روی تلویزیون های هوشمند سامسونگ، مرورگر وب وآیوباکس(ستاپ باکس آیو) ممکن است.
«دوآتیشه» اگر چه به حاشیه هامی پردازد و از اخبار و حاشیه های هواداری تیم ها صحبت می کند، با تمام کَل‌کَل‌هایفوتبالی رفیق و رفقای دور و برمان فرق دارد، محل رو‌کَم‌کنی و شاخ و شانه کشیدنستاره‌ها و چهره‌های آشنایی است که مهراب قاسم خانی با هدف کَل‌کَل کردن دعوتشانکرده و آن‌ها را به استودیو «دوآتیشه» می‌آورد تا بعد از یک بازجویی حرفه‌ای و بعداز این که فهمید در آشکار و نهان طرفدار چه تیمی هستند، آن‌ها را به رینگ«دوآتیشه» بیاورد و بگذارد تا جا دارد از خجالت یکدیگر دربیایند و روی هم را کمکنند، خودش هم که طبق معمول بیرون گود می‌ایستد و می‌خندد.
در «دوآتیشه» تلاش بر آن استکه ستاره‌ها بدون تعارف بگویند هوادار چه تیمی هستند و از تیم‌های مورد علاقه خودبگویند، از این که چرا به استقلال، پرسپولیس، سپاهان، منچستر­یونایتد، رئال­مادرید،بارسلونا، یوونتوس، اینترمیلان یا آث­میلان، چلسی یا آرسنال علاقه‌مندند. اینعلایق و هواداری دوآتیشه از کجا شکل گرفته و چه شده که حاضر شدند به «دوآتیشه»بیایند و در موردش صحبت کنند.
تنور َکل‌کَل‌های «دوآتیشه» از آتشی داغ می‌شود که مهراب قاسم خانی آن را روشن می‌کند،با بخش‌های متنوعی از جمله اخبار و حاشیه های فوتبالی و هواداری، کشیدن ستاره هاپای میز اعتراف و مسابقه بین همان ستاره‌ها در زمین فوتبال «دوآتیشه» - که با تمامزمین‌های فوتبال دیگر دنیا فرق می‌کند – ادامه پیدا می کند. در این برنامه روایت‌هایی از هنرمندانیهمچون مریم معصومی، محمد نادری، احسان کرمی، سپند امیرسلیمانی، میرطاهر مظلومی،علی اوجی می بینیم و پای حاشیه ها و صحبت هایشان می نشینیم.
برای تماشای «دوآتیشه» فقطکافیست شما با چند کلیک ساده، در آیو « ثبت‌نام »کنید .علاوه بر تماشای دو آتیشه می توانید کلی فیلم، سریال، مستند، انیمیشن وبرنامه‌های ضبط­شده و زنده دیگر رو در کنار پخش زنده کلیه شبکه‌های سیما و بازپخشآنها تا 7 روز را تماشا کنید. به همه قابلیت‌های بالا، پخش با ترافیک رایگان هماضافه کنید. مشترکین همراه اول، آسیاتک و گروه فن‌آوا نیز می‌توانند با حجماینترنت رایگان «آیو» را تماشا کنند.

منابع دیگر:
  • اعتدال نیوز
۹۶/۰۲/۳۰
۱۴:۴۱

مدل جایزه‌ای، نفرین شده ترین مدل همکاری با فین تک‌ها

با وجود سرمایه‌گذاری‌های زیادی که روی حوزه فین‌تک در دنیا اتفاق افتاده است همچنان در ایران حرکت رو به جلوی استارتاپ‌های فین‌تک به کندی پیش می‌رود و مسائل زیادی از قبیل فیلترینگ و قوانین و مقررات سد راه این پیشرفت می‌شوند

در این رابطه با شاهین نورصالحی، مشاور و طراح سیستم‌های پیشرفته علم و فناوری و مسعود زمانی، مدیر کسب و کارهای نوین شرکت اپسان گفتگوی کوتاهی از جنس گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
در یک سال اخیر استارتاپ‌های مالی ایران پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند و موفق شده‌اند سرویس‌های خوب و کاربرپسندی به بازار ارائه کنند. به نظر شما در آینده بانک‌ها چه وضعیتی در این صنعت خواهند داشت؟ و آیا بانک‌ها و شعبشان وجود خارجی خواهند داشت؟
زمانی: به نظر من بانک‌ها در آینده حتماً وجود خواهند داشت و نقش زیرساختی بر عهده خواهند گرفت ولی نقش آن‌ها متفاوت خواهد بود و همانند روندی که اپراتورهای مخابراتی جهان طی کردند (ابتدا همه به دنبال تصاحب کل زنجیره ارزش بودند ولی الآن سعی می‌کنند پلتفرم خود را تقویت کنند و B2B کار کنند) تبدیل به پلتفرم‌های بزرگ برای ده‌ها و صدها شرکت فین‌تکی خواهند شد.
بانک‌ها مثل همیشه در ابتدا مقابله و یا حتی برخورد خواهند کرد ولی در تعامل با استارتاپ‌ها و شرکت‌های فین تک، انباشت تقاضاهای مشتریان برای سرویس‌های جدید و یا تسهیل شده و ترکیبی و به وجود آمدن منافع بالقوه بسیار بزرگ باعث می‌شود بازی برد-برد را انتخاب کنند.
نور صالحی: پرسش دوگانه‌ای است. در بخش اول که گفتید، استارتاپ‌ها های مالی پیشرفت چشمگیر داشتن و موفق شدن خدمات کاربرپسند ارائه کنند، اصلاً موافق نیستم. حقیقت این است که پیشرفت‌ها خیلی ناچیز و تهی از مالکیت معنوی است و بر هم زننده بازی نیست ولی در مقابل اگر می‌پرسیدید که استارتاپ‌های مالی تلاش چشمگیر داشتن، به شما می‌گفتم حقیقتاً یکی از پرتلاش‌ترین‌ها در سطح منطقه خاورمیانه هستند و امیدوارم تلاش‌های شبانه‌روزی و سخت استارتاپ‌های مالی ما به ثمر برسد.
حال با این مقدمه، اگر یک‌مرتبه بپرسید بانک‌ها در آینده مالی نقش خواهند داشت، تصور می‌کنم منظور شما این است که آیا استارتاپ‌ها های مالی توانایی از میدان خارج کردن بانک‌ها رو خواهند داشت که قطعاً پاسخ منفی است. اساساً این 2 ماهیت جایی برای رقابت باهم ندارند. بیزینس مدلی که برای فین‌تک تعریف‌شده بر اساس یک ماهیت تولید ارزش برای بانک‌های سنتی است تا بتوانند خدمات بهتری به همه سلیقه‌ها در جامعه ارائه بدهند. شما در قالب یک استارتاپ‌ مالی خدماتی رو ایجاد خواهید کرد که یک بانکدار سنتی توانای اجرای آن‌ها به کیفیت شما رو ندارِد و این نکته اساسی در این میان هست. اگر به بیشتر از این فکر می‌کنید ممکن هست دچار اشتباه محاسباتی شوید.
مهم‌ترین چالش استارتاپ‌های فین تکی چیست؟
زمانی: بزرگ‌ترین چالش استارتاپ‌های فعلی وابستگی بیش ‌از اندازه آن‌ها به زیرساخت‌ها و معماری فنی-سازمانی نهادهای مالی است، بخش بزرگی از سرویس‌های قابل‌ارائه منوط به دسترسی‌ای خاص یا تشریک اطلاعات میان همه بازیگران است (مرچنت، بانک، پرداخت الکترونیک، بانک مرکزی و ...) که زحمت مذاکره و اقناع همه اغلب فقط به دوش خود کارآفرین است. اگر دیگر بازیگران را بتوان به طریقی تحریک کرد این فشار از پایین منجر به چانه‌زنی قدرتمندی خواهد شد.
نور صالحی: عدم تسلط به دانش کارآفرینی بزرگ‌ترین چالش استارتاپ‌های مالی ما است خصوصاً که به اسم دانش کارآفرینی مطالبی در دنیای مجازی و سخنرانی‌ها برای استارتاپ‌ها ارائه می‌شود که کوچک‌ترین ارزش علمی و تجربی ندارد و این به استارتاپ‌ها صدمه خواهد زد.
بهترین نحوه تعامل فین تک‌ها و بانک‌ها چیست؟
زمانی: کسب‌وکارهای نوپا حوزه فین‌تک باید از برهم زنندگی فناورانه خود به‌صورت ابزاری برای مذاکره با نهادهای قانون‌گزار و ذینفعان بازار استفاده کنند. به نظر من رسیدن به ادبیات مشترک و درک دغدغه‌های دیگر بازیگران (و البته مشتریان) کمک خواهد کرد تا با چالش کمتری در اکوسیستم نسبتاً ایزوله ایران به‌خوبی فعالیت کنند. اگر این ایزوله بودن مرتفع یا تعدیل شود می‌توان راهکارهایی با چشم‌انداز منطقه‌ای و یا جهانی هم خلق نمود که در آن صورت خیلی نیازی به تعامل همه‌جانبه با رگولاتور و بانک‌ها نمی‌باشد. درواقع ظرف زمان و مکان در نوع تعامل تأثیرگذار است.
نور صالحی: ابتدا اجازه بدهید بدترین نحوه تعامل این دو ماهیت چرا بیان کنم؛ بدترین نوع تعامل این است که یک‌طرف جایزه بدهد و طرف دیگر جایزه بگیرد! واقعاً ازنظر من این مدل همکاری نفرین‌شده است.
حالا ببینیم بهترین نحوه تعامل چه چیزی می‌تواند باشد؟ بانک‌ها و همچنین شرکت‌های پرداخت ما باید زیرساخت‌های جدی و عملیاتی خودشان رو در یک شرایط کنترل‌شده و محدود - با قبول ریسک - در اختیار صاحبان ایده قرار دهند و همچنین اکیداً به ایده‌های عجیب و غیراستاندارد صاحبان ایده پاسخ منفی ندهند. باید توجه داشت که یک صاحب ایده به‌صورت اصولی همه استانداردها را مطالعه کرده و در سطح قابل قبولی روی آنها تسلط دارد و اگر به این نتیجه رسیده که باید راهکار جدیدی ارائه شود حتماً نیاز خاصی را درک کرده که از چشم بقیه افراد به دورمانده بوده است؛ و این همان مزیت همکاری موردنظر است.
فیلترینگ‌های فراوانی که بر روی کسب‌وکارهای فین تکی اعمال می‌شود چه تأثیری بر روی رشد آن‌ها خواهد داشت؟
زمانی: واقعیت این است که در ادبیات مدیریت فناوری وقتی راجع به «برهم زنندگی فناورانه» صحبت می‌شود یک نکته همیشه مستتر و پابرجا در آن وجود دارد، روند رشد و برهم زنندگی همیشه مستقل از رویدادهای محیطی در بازه‌های زمانی مشخص، رشد خود را ادامه خواهد داد، بدین معنی که فیلترینگ یک یا دو کسب‌وکار شاید روند را کمی کند ولی موج بعدی برآیندی از موج‌های قبلی خواهد بود که در موضوع فعلی ما این موج بیش از آنکه توسط فناوری تحریک و ایجاد شود بر اساس نیاز مشتریان و برهم‌کنش‌های بزرگ میان حوزه‌های نوظهور و به‌روز شده کسب‌وکاری شکل خواهد گرفت (بیمه، تجارت الکترونیک، کیف پول الکترونیک، تأمین مالی نوین و ...)
نور صالحی: فیلترینگ‌ها به اقتصاد دیجیتالی کشور صدمه می‌زنند، اصلاً ربطی به استارتاپ‌ها هم ندارد. ما زمانی به این نتیجه می‌رسیم که وب‌سایت خارجی محتوی مجرمانه دارد و باید فیلتر شود.
ولی اگر یک کسب‌وکار داخلی در اثر یک خلافی که در آن رخ‌داده هم فیلتر می‌شود، اولین احساسی که به سطح جامعه وارد می‌کند این است که آن صاحب ایده و کسب‌وکار اینترنتی هم حتماً یک عامل خارجی بوده. از سوی دیگر کارآفرین ایرانی هم خودش را یک غریبه فرض می‌کند و درنتیجه این مسئله تبدیل به مهاجرت مغزها و تهی شدن بدنه اقتصادی کشور از افراد کارآفرین می‌شود.
ضمن اینکه فیلتر کردن یک کسب‌وکار مالی در صورت تخلف، بی‌معنی است. شما با این کار به حقوق مصرف‌کنندگان نهایی که مردم هستند بی‌احترامی می‌کنید. تخلف استارتاپ‌های مالی می‌تواند به‌سادگی از طریق مسدود کردن درگاه پرداخت الکترونیکی آن‌ها انجام شود. در این شرایط وب‌سایت فعال است و مشتری نهایی ارتباط خود را با صاحب کسب‌وکار حفظ می‌کند و می‌تواند با دریافت آخرین وضعیت از تسویه‌حساب‌ها و زمان راه‌اندازی مجدد، آرامش داشته باشد.

۹۶/۰۲/۳۰
۱۵:۱۶

سال 2017،سال تعامل بانک ها با فین تک

علیرضا هوشمند
یکی از بزرگترین مشکلات موجود در اکوسیستم فین تک در کشور علیرغم سایر موانع و مشکلاتی که از سوی رگولاتور و یا جدیدا مشکلات و چالش های حقوقی موجود است نحوه تعامل و همکاری بانک ها و استارتاپ های فینتکی هم مشخص نیست.مثلا یک بانک یا شرکت پرداخت اقدام به برگزاری یک استارتاپ ویکند یا چیزی مثل آن می کند که کار بسیار خوبی است .ولی وقتی از آنها بپرسید بعد تز برگزاری رویداد چه برنامه ای دارید و آیا برای پیاده سازی ایده ها مدل همکاری شما مشخص است پاسخ دقیق و روشنی ندارند.البته در فضای فعلی در شبکه بانکی فضای همکاری بین بانک ها و فینتک ها بهبود پیدا کرده است ولی همچنان مشکلات و چالش ها باقی است.مصطفی نقی پورفر مدیر ارشد مرکز نوآوری فناپ معتقد است بانک‌ها،شاید اوایل مقاومت داشتند که آن هم با توجه به نهاد حاکمیتی و قانونگذار و دیدگاه سنتی که در بانک‌ها مطرح است شکل گرفته بود وگرنه بعضی بانک‌ها هستند که واقعاً علاقه دارند سرویس‌های نوآورانه ارائه دهند ولی محدودیت‌های بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد. در ادامه مصاحبه ما را با این مدیر ارشد می خوانید.
هوشمند: در طی سالیان گذشته استارتاپ‌های فینتکی در دنیا و ایران پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند و به یکی از اخلالگران نظام بانکی تبدیل شده‌اند. به نظر شما با توجه به روندهای موجود در آینده جایگاه بانک‌ها به چه صورت خواهد بود؟
نقی پورفر: به نظر من فضای پولی و بانکی کشور قطعاً متحول خواهد شد.با آمدن ارزهای نو پدید مثل بیتکوین یا سرویس‌های جدید در حوزه فین تک و این مسئله که اپراتورها وارد حوزه پرداخت شدند و عملاً در حال تبدیل شدن به بانک هستند. بانک‌ها باید با جدیت تمام به فکر این تغییر باشند؛ حال اینکه ساختار بانک‌ها چگونه تغییر خواهد کرد، کتاب‌های زیادی در این زمینه نوشته شده است و در این کتاب‌ها به نکات قابل تأملی را که بانک‌ها به کدام سمت می‌روند اشاره شده است. در حال حاضر شاهد این هستیم که بانک‌ها وارد بحث شبکه‌های اجتماعی شدند و این‌ها شروع تغییرات است که به وضوح دیده می‌شود.
من فکر می‌کنم بانکداری به سمت بانکداری شخصی خواهد رفت تا حدی که افراد به تنهایی می‌توانند یک بانک مستقل باشند و شخص خودش به تنهایی تمام سرویس‌های بانکی را می‌تواند در اختیار داشته باشد. طبیعتاً در این فضا شبکه‌ای شکل می‌گیرد که من اسمش را network banking می‌گذارم.
هوشمند: چرا واژه network banking را انتخاب کردید؟
نقی پورفر: یعنی افراد هر کدامشان به نوعی نقطه شروع و اتصال (node) این شبکه می‌شوند و به این صورت نیست که مثل گذشته از سیستم بانکداری متمرکز (Core Banking) همه اطلاعات را یکجا داشته باشید و تراکنش‌ها با پروتکل‌هایی که وجود دارد در این شبکه اتفاق می افتد که باز هم می گویم این نظر شخصی من است.
هوشمند: این اتفاق و رفتن به سمت network banking با آمدن فین تک‌ها اتفاق می‌افتد؟
نقی پورفر:فین تک‌ها در واقع یکی از بازیگران اصلی این حوزه محسوب می‌شوند و شاید بیشترین تأثیر را در رشد سریع فناوری‌ها دارند. مثل آمدن شبکه‌های اجتماعی که رشد سریعی را داشته و بعد از آن می‌توان به سایر روندها نیز اشاره کرد. من فکر می‌کنم اعتماد از حالت متمرکز به حالت توزیع‌شده می‌رسد.
هوشمند: مهم‌ترین چالش فین تک‌ها را در حال حاضر چه می‌دانید؟
نقی پورفر: فعلاً در ایران مهم‌ترین چالش فین تک‌ها را قوانین و مقررات می دانم. به نظر من بانک مرکزی آمادگی کامل برای حضور فین تک‌ها را ندارد و ساختار بانکداری و مالی ما خیلی سنتی است و شاید هنوز همان تفکر متمرکز قبلی و یک نوع تفکر اعمال حاکمیت در آن وجود دارد.
هوشمند: به عنوان آخرین سؤال، با توجه به تجربیاتی که وجود دارد بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت هنوز هم نمی‌دانند بهترین نحوه تعامل با فین تک‌ها چیست. به نظر شما بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت چگونه می‌توانند با فین تک‌ها تعامل مثبت و سازنده داشته باشند؟
نقی پورفر: به نظر من اگر بخواهیم این موضوع را از سمت رگولاتور ببینیم،رگولاتور می‌تواند تسهیلگر کلیه کسب و کارهای مالی و بانکی باشد؛ در حال حاضر مشکلاتی که فین تک‌ها با آن روبرو هستند همان مشکلاتی است که شرکت‌های بزرگی که محصولات بانکی عرضه می‌کنند دارند چون مجبور هستند در قالب قوانین قانونگذار با آنها کار کنند و این کار را سخت‌تر می‌کند. یا مثلاً فرض کنید که می گویند فقط باید در این زمینه مجوز داده شود و اکثر مجوزها خودشان تبدیل به رانت شده است ولی اعطای مجوز لازم بود. ولی اینکه قانون گذار مثلاً برای فلان مجوز عددهای بزرگ تقاضا کند طبیعتاً موجب رانت زیاد می‌شود است. ما باید در کنار مجوز سرویس خوب هم از آنها بخواهیم. شاهد بودیم مدت‌ها مجوز PSP به بعضی شرکت‌ها اعطا شده بود ولی حتی یک پایانه فروش هم نصب نکرده بودند. این مجوز به چه دردی می‌خورد؟ مجوز باید به شکل گیری کسب و کار کمک کند نه اینکه یک سری افراد بیایند و فقط مجوز بگیرند؛ مجوز به خودی خود نباید اصالت داشته باشد مجوز باید تسهیل‌گر باشد.
اگر بخواهیم این موضوع نحوه تعامل با فین تک‌ها را از سمت شرکت‌های بزرگ ببینیم،به نظر من خودشان این فضا را درک کردند و علاقه‌مند هستند که بیایند و در حوزه فین تک‌ها کمک و کار کنند چون این ذات شرکت IT است. با توجه به رشد بسیار سریع تکنولوژی این استارتاپ‌ها هستند که می‌توانند مسبب طول عمر یک شرکت در این حوزه باشند. این اتفاقی است که در حال حاضر در شرکت‌های بزرگ IT در دنیا اتفاق میفتد. این تعاملات به شکل‌هایی مانند: گرفتن سهام و بالا بردن میزان کیفیت کار یا با ترکیب کردن محصولات استارتاپ‌ها با محصولات خودشان می‌تواند اتفاق بیفتد.
هوشمند: بانک‌ها و سرمایه گذارها چه‌طور؟
نقی پورفر:سرمایه‌گذارها هم به نظر من فکر می‌کنند به واسطه اینکه حجم زیادی از تراکنش در حوزه فین تک اتفاق می‌افتد و اگر درصد کمی از آن را به عنوان کارمزد در نظر بگیرید رقم بالایی می‌شود این حوزه را برای سرمایه گذارخیلی جذاب می‌کند؛ بنابراین سرمایه‌گذار علاقه‌مند است در جایی سرمایه‌گذاری کند که بازدهی بهتری دارد. اما در مورد بانک‌ها،شاید اوایل مقاومت داشتند که آن هم با توجه به نهاد حاکمیتی و قانونگذار و دیدگاه سنتی که در بانک‌ها مطرح است شکل گرفته بود وگرنه بعضی بانک‌ها هستند که واقعاً علاقه دارند سرویس‌های نوآورانه ارائه دهند ولی محدودیت‌های بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد. من فکر می‌کنم بانک‌ها مشغول تطبیق خودشان با این فضا هستند؛ سال 2017 را تا آنجایی که من می‌دانم در سایر کشورها،سال تعامل بانک‌ها با فین تک‌ها نام گذاری کردند. با توجه به اینکه ما از کشورهای خارجی در این زمینه عقب‌تر هستیم حوزه فین تک گسترش پیدا کرده است در این حوزه قبلاً بحث رقابت و بعداً بحث همکاری شرکت‌های پرداخت مطرح بوده است ولی امسال بحث همکاری بانک‌ها و فین تک‌ها مطرح است. فین تک‌ها برای رشد و گسترش بهتر نیاز به یک همکاری بانک دارند و در حال حاضر هم اگر نگاهی به دنیا داشته باشید خیلی از این فین تک‌ها در دنیا با یک بانک همکاری می‌کنند.
هوشمند: به نظر شما تهران تا سال 2020 تبدیل به هاب فین تک خاورمیانه خواهد شد؟
نقی پورفر:من امیدوارم که تا سال 2020 تهران و ایران هاب فین تک خاورمیانه شود.
هوشمند: به نظر شما می‌شود؟
نقی پورفر: به نظر من پتانسیل این مسئله را داریم،فرصت آن را نیز داریم. در کشورهای اطراف شما ببینید کدام کشور از مثل کشور ما امسال فناپ را دارد که تولیدکننده راه کارهای بانکی هستند و بانک‌های خصوصی مثل پاسارگاد و … وجود دارند که عملاً حجم زیادی از گردش‌های مالی را در اختیار دارند؛ تعداد زیادی جوان مستعد و فارغ‌التحصیل در کشور ما هست که دارای پتانسیل بسیار زیادی هستند که من احساس می‌کنم اگر درست به این مسئله بپردازیم می‌تواند باعث رشد استارتاپ ها باشد و من طبیعتاً فکر می‌کنم در حوزه فین تک با توجه به اینکه ما اغلب اجزای آن را داریم و می‌توانیم یک اکوسیستم خوب داشته باشیم و بسیار امیدوار هستم که در سال 2020 شاهد این موضوع باشیم که ایران و تهران نامی در حوزه فین تک داشته باشد.
منبع: پرداخت برتر

۹۶/۰۲/۳۰
۱۶:۲۴