نرخ ارز، طلا و سکه

قیمت طلا و سکه
(تومان)
  • یک گرم طلای 18 عیار 100190
  • تمام سکه (طرح جدید) 982000
  • تمام سکه (طرح قدیم) 979000
  • نیم سکه 492000
  • ربع سکه 267000
قیمت ارز
(تومان)
  • دلار 3535
  • یورو 4235
  • پوند 5410
  • صد ین 2930
  • درهم امارات 965
  • لیر ترکیه 1540
ارز مبادله ای
(ریال)
  • 31 Arrow up
    دلار 27233
  • 125 Arrow up
    یورو 32519
  • 57 Arrow up
    پوند 41638
  • 97 Arrow up
    فرانک 27059
  • 6 Arrow up
    صد ین 22598
  • 9 Arrow up
    درهم امارات 7415

شهرگنبد‌کاووس تحت پوشش بیمه سامان قرار گرفت

مدیر بیمه آتش‌سوزی بیمه سامان گفت: منازل مسکونی و واحدهای اداری و تجاری شهرگنبدکاووس برای دومین سال متوالی تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی این شرکت قرارگرفت.

خبر اقتصادی - فریبا نقی‌پور ادامه داد: 26هزار واحد مسکونی، 6 هزار واحد اداری و فروشگاه‌های واقع در شهر گنبد‌کاووس به انضمام اثاثیه در مقابل خطرات حریق، صاعقه، انفجار، زلزله، سیل، ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف، ترکیدن لوله آب، طوفان، رانش و فروکش زمین و سقوط هواپیما تحت پوشش بیمه آتش سوزی بیمه سامان قرار گرفتند.
وی سرمایه بیمه‌نامه فوق را برای ساختمان 70 میلیون ریال و برای اثاثیه 30 میلیون ریال اعلام کرد.

۹۳/۱۰/۱۵
۰۳:۳۰
منابع دیگر:
  • ابرار
  • ابرار اقتصادی
  • آسیا
  • امتیاز
  • تفاهم
  • مردم سالاری
  • آنا
  • اعتبار
  • فارس
  • ایلنا
  • آفتاب
  • دانشجو
۹۳/۱۰/۱۵
۰۷:۳۸
منابع دیگر:
  • بازارخبر
۹۳/۱۰/۱۵
۰۷:۴۰

معامله ۲ هزار و ۲۸۸ میلیارد ریال اوراق در بازار فرابورس ایران

خبرگزاری آنا: در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۴ دی ماه فرابورس ایران، تعداد ۷۵ میلیون و ۴۹۰ هزار ورقه به ارزش ۲ هزار و ۲۸۸ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال در ۱۷ هزار و ۳۵۹ نوبت مبادله شد و شاخص با افزایش ۰.۰۶ درصدی به عدد ۷۷۴.۵۶ واحد رسید.

به گزارش گروه اقتصادی آنا،‌ در میان شرکت‌های فرابورسی، سهام بانک حکمت ایرانیان با افزایش 4.96 درصدی قیمت مواجه شد و پس از آن بیمه دی، بیمه سامان و مهندسی صنعتی رون فن آور بیشترین افزایش قیمت را داشتند. بیشترین کاهش قیمت هم نصیب شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان کار، صنعتی مینو، پتروشیمی امیرکبیر، قند شیروان و قوچان و بجنورد شد.
در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 580 هزار برگه اوراق مشارکت میدکو دست به دست شد.
همچنین در ادامه رقابت روز گذشته، امروز 100 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری مفتاح به طور یکجا به قیمت رقابت شده 2230 ریال و 100 درصد سهام شرکت پردازش اطلاعات ایرانیان به طور یکجا به همان قیمت پایه هر سهم 31 هزار ریال به فروش رفت.

منابع دیگر:
  • فارس
  • سنا
  • ایستانیوز
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • صبحانه آنلاین
  • ایرنا
  • ایران اکونومیست
  • اعتبار
  • پولی مالی
  • نقدینه
  • هدف و اقتصاد
  • شهروند
۹۳/۱۰/۱۴
۱۳:۳۰
منابع دیگر:
  • اعتبار
  • ایستانیوز
  • آرمان امروز
  • ابتکار
  • بنکر
۹۳/۱۰/۱۵
۰۷:۴۲

در شورای عالی بیمه بررسی شد عملکرد سرمایه گذاری شرکت های بیمه

گزارش نظارت بر عملکرد سرمایه گذاری شرکت های بیمة بازرگانی مطابق با ماده (۱۵) آیین نامه سرمایه گذاری موسسات بیمه در جلسه شورای عالی بیمه بررسی شد.

به گزارش بنکر (Banker)، در این گزارش عملکرد هر یک از شرکت‌های بیمه از حیث رعایت نصاب سپرده گذاری در بانک ها، سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار و خارج از بورس و همچنین سرمایه گذاری در املاک و دارائی های ثابت بررسی گردید.
شورای ‌عالی بیمه به استناد گزارش بیمه مرکزی از عملکرد شرکت‌های بیمة معلم، نوین، میهن، اتکایی امین، ما، آسیا، متقابل کیش و متقابل اطمینان متحد قشم که کلیه سرمایه‌گذاری‌های خود را در چارچوب مفاد آیین‌نامه انجام داده بودند، تقدیر کرد و این موضوع به این شرکت ها ابلاغ شد.
شورای عالی بیمه همچنین مقرر کرد به سایر شرکت های بیمه که نصاب های مقرر در آیین نامه مذکور را رعایت نکردند تذکر لازم حسب مورد به مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره داده شود تا در مهلت مشخصی نسبت به رفع کسری یا مازاد نصاب سرمایه گذاری خود طبق مقررات اقدام کنند.
جدول زیر مقایسه مفاد آیین نامه سرمایه گذاری، اسامی شرکت های بیمه دارای مغایرت و تصمیم شورای عالی بیمه درمورد هر یک از شرکت های بیمه را نشان می دهد:
بیمه مرکزی، بیمه ما

منابع دیگر:
  • بانکداری ایرانی
  • ایستانیوز
۹۳/۱۰/۱۵
۰۹:۰۳

آریایی‌نژاد: بیمه‌های تکمیلی تنها به فکر کسب سود بیشتر هستند/ هزینه‌های درمانی همچنان بر دوش بیماران

احمد آریایی‌نژاد در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری انتقاد وزیر بهداشت از عملکرد بیمه‌های تکمیلی، افزود:‌ متاسفانه در بسیاری از مواقع شاهد عملکرد مبهم بیمه‌ها هستیم و همین امر نگرانی زیادی را در جامعه پدید آورده است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ واقعیت آن است که امروزه مردم از عملکرد بیمه‌های تکمیلی ناراضی هستند و بر این باورند که بیمه‌ها نمی‌توانند خدمات مطلوبی به مردم ارایه دهند به عبارتی سطح خدمات بیمه تکمیلی تعریف درستی ندارد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به عملکرد بیمه‌های تکمیلی، یادآور شد: متاسفانه بیمه‌های تکمیلی از هیچ دستوری تبعیت نمی‌کنند و تنها راه خود را در پیش گرفته‌اند این درحالی است که ادامه چنین روندی اجرای طرح‌هایی مانند طرح تحول سلامت را در ادامه راه با چالش‌های زیادی مواجه می‌سازد.
آریایی‌نژاد تاکید کرد: متاسفانه امروزه بیمه‌های تکمیلی تنها به سود خود می‌اندیشند و در فکر کسب درآمدهای خود هستند این درحالی است که تعداد زیادی از افراد تحت پوشش این بیمه قرار دارند اما از خدمات مطلوب این بیمه بی‌بهره‌اند.
وی با بیان اینکه بیمه در کشور خود نیازمند درمان است، تصریح کرد: میزان درآمدها و نحوه پوشش‌دهی خدمات در فعالیت‌های بیمه‌ای به درستی تعریف نشده و همین امر باعث شده تا هر سازمان بیمه‌ای خود به صورت مستقل عمل کند در حالی که برای بهبود وضعیت سلامت در کشور نیاز است تا بیمه‌ها همراهی لازم را با وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی داشته باشند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ با وجود آنکه بیمه‌ها باید با سرمایه‌گذاری‌های خود در مواقع ضروری به کمک بیمه‌شونده بشتابند اما تنها دنبال سود بیشتر خود هستند و همچنان بیشترین آسیب متحمل بیمار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، چندی پیش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد بیمه‌های تکمیلی بسیار بد عمل می‌کنند و متأسفانه این بیمه‌های تجاری فقط به سودشان توجه دارند و بیمه مرکزی هم فقط تماشاگر این اوضاع شده است.
وی گفت: علیرغم مصوبه هیأت وزیران، بیمه‌ها وظایفی که بر عهده‌شان گذاشته را به خوبی انجام نمی‌دهند به همین دلیل نامه‌ای را به رئیس‌جمهور نوشته‌ام و فکر می‌کنم از این مسیر بتوانیم به نتیجه برسیم./

منابع دیگر:
  • سلامت نیوز
  • ایستانیوز
۹۳/۱۰/۱۴
۱۵:۵۴

در استان آذربایجان غربی جلسه نمایندگان بیمه دی با حضور رئیس شعبه استان خوی برکزار شد

به گزارش پایگاه خبری اعتبار، در این جلسه صفاجو، رئیس شعبه استان خوی، ضمن ارائه توضیحاتی در زمینه بودجه – بازاریابی و فروش ، مالی ، اختیارات و تعاملات فی مابین افزود : سلامت ، صداقت و وجدان کاری تنها راه دست یابی به پرتفوی پاک است.
ایشان با اشاره به اینکه خوش اخلاقی و برخورد خوب و شایسته اسلامی با بیمه گذاران مراجعه کننده از رموز موفقیت است تصریح کرد : هیچ نماینده ای نباید خلاف بخش نامه های صادره از سوی ستاد و موارد ابلاغی از طرف شعبه عمل نماید و همچنین با توجه به اینکه بایستی تمامی همکاران تلاش خود را صرف فعالیت در تمامی رشته های بیمه ای نمایند خاطر نشان ساخت : حرفه و کار اصلی ما فروش بیمه نامه است اما ما باید بدانیم به چه بهایی می خواهیم اقدام به فروش بیمه نامه نمائیم .
رئیس شعبه خوی در ادامه سخنان خود و با بررسی فعالیت تک تک نمایندگان گفت : اولویت اصلی ما در این شعبه قراردادهای گروهی و فعالیت و تلاش شبانه روزی در تمامی رشته ها از جمله بیمه های زندگی ، آتش سوزی و مسئولیت است .

۹۳/۱۰/۱۴
۱۲:۰۸

ارائه 5 نظر در اتاق فکر مجازی انجمن حرفه ای صنعت بیمه

به گزارش پایگاه خبری اعتبار به نقل از انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه براساس این گزارش، از میان 5 نظر ارائه شده در اتاق فکر مجازی انجمن پیرامون پرسش احکام مورد نیاز صنعت بیمه در برنامه ششم توسعه اقتصادی-اجتماعی کشور، جمع بندی کلی صورت پذیرفت که نتایج آن به اختصار و بصورت تیتروار در ذیل آمده است.
پیشنهادات و نظرات اتاق فکر مجازی انجمن (شماره 6) جمع بندی شدند.
پرسش اتاق فکر مجازی انجمن (شماره 6):
به نظر شما احکام مورد نیاز صنعت بیمه در برنامه ششم توسعه اقتصادی-اجتماعی کشور چیست؟
جمع بندی نظرات:
ممنوعیت وضع هرگونه عوارض بر فعالیت های صنعت بیمه
معافیت صنعت بیمه از مالیات ارزش افزوده همانند کشورهای توسعه یافته به منظور گسترش فرهنگ بیمه در بین آحاد مردم
تصویب لایحه تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی تا سال دوم برنامه با مکانیزم بیمه های بازرگانی به منظور کاهش بار مالی حوادث طبیعی بر بودجه دولت
بازنگری در ضوابط تاسیس بیمه های غیر دولتی توسط بیمه مرکزی ایران به منظور شکل گیری بخش خصوصی واقعی در صنعت بیمه با اولویت تاسیس بیمه های خصوصی تخصصی عمر و اعتباری...به منظور رقابتی کردن صنعت بیمه
اصلاح قانون بیمه و قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری بعد گذشت چندین دهه از زمان تصویب آنها به منظور تطبیق با شرایط فعلی و مسائل روز صنعت بیمه
اجرای دقیق مفاد اصل 44 قانون اساسی
تغییر شرایط عمومی بیمه نامه های درمانی تکمیلی
تصویب قانون جامع بیمه نامه شخص ثالث (ترکیب راننده محور و خودرو محور بودن و لحاظ نمودن مسئولیت قانونی سازمان ها که نهایتا منجر به عادلانه بودن حق بیمه و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه های ملی و انسانی خواهد گردید).
اصلاح شرایط عمومی بیمه نامه های اعتباری خصوصا انتقال ریسک عدم باز پرداخت تسهیلات اعطایی به بیمه گر که منجر به ارائه تسهیلات مالی بانکها و موسسات مالی به کار آفرینان جزء و افزایش اشتغال عمومی خواهد شد.
این گزارش می افزاید، هفتمین موضوع اتاق فکر مجازی انجمن در رابطه با مشکلات شبکه فروش در صنعت بیمه  است. در توضیح این نظرسنجی آمده است:
بنمایندگان بیمه به عنوان شبکه فروش نقش بسیار مهمی در افزایش سهم بازار بیمه و ارتقا فرهنگ آن دارند. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از پرتفوی شرکتهای بیمه  از طریق شبکه فروش است، بسیار مهم و ضروری است که نمایندگان تحت مدیریت صحیح بوده و دغدغه ها و خواسته های منطقی آنان مورد توجه و پیگیری قرار گیرد. بیمه صنعتی متکی بر دانش، تجربه و مهارت است و تنها با برنامه ریزی دقیق و صحیح و با داشتن نگاه بلند مدت می توان نسبت به تقویت توانایی ها، تجربه، دانش و مهارت نیروهای جوان و شبکه فروش در مسیر اهداف شرکت برنامه ریزی مناسبی انجام داد.
به نظر شما، مهمترین مشکلات شبکه فروش  صنعت بیمه کدام است؟ چه راهکارهایی جهت رفع مشکلات به نظرتان می رسد؟
انجمن حرفه ای صنعت بیمه، از کلیه علاقمندان، متخصصان و صاحبنظران دعوت بعمل می آورد تا با بیان دیدگاهها و نقطه نظرات خود پیرامون موضوع حاضر، به تبادل افکار و دیدگاهها بپردازند.

۹۳/۱۰/۱۴
۱۲:۲۰

نگاه اجتماعی جایگزین نگاه اقتصادی به بیمه ها شده است وجود انحصار بالا در صنعت بیمه

به گزارش پایگاه خبری اعتبار، پرویز خسروشاهی عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه معتقد است صنعت بیمه از ضعف تقاضا وعدم سرمایه گذاری مناسب در رنج است به همین دلیل خدمات بیمه ای نیز به نحو مناسب ارایه نمی شود و این صنعت زمانی رشد می کند که فضای رقابتی این شرایط را تعدیل کند.
به گفته او به همین دلیل نگاه اجتماعی قانونگذار به صنعت بیمه نیز به عنوان عاملی بازدارنده در ایجاد شرایط مطلوب برای صنعت بیمه مطرح است.
معاون طرح و توسعه اسبق بیمه مرکزی معتقد است سرمایه گذاری در هر صنعتی نیازمند جذابیت های لازم است اما در صنعت بیمه به دلیل عدم توجیه اقتصادی بخش خصوصی واقعی نیز حضور ندارد و بخشی از شرکت هایی که تحت عنوان شرکت های خصوصی در این صنعت حضور دارند، خصوصی واقعی نیستند.
به گفته خسروشاهی صنعت بیمه کشور برای رشد و بالندگی نیازمند نگاه اقتصادی در میان دست اندرکاران و مدیران دولتی است و باید پذیرفت که بیمه یک فعالیت تجاری است و قواعد وقوانین تجارت در خصوص آن حاکم است.
مشروح گفت وگوی سایت تحلیلی-خبری آیین با پرویز خسرو شاهی را در زیر می‌خوانید:
انحصار نسبی در صنعت بیمه وجود دارد
آیا صنعت بیمه کشور در شرایط انحصاری است
نمی توان گفت صنعت بیمه کشور به طور کامل در شرایط انحصاری است چون در شرایط انحصاری تنها معدودیی از شرکت ها قادر به فعالیت اقتصادی هستند اما در صنعت بیمه کشور حدود 28 شرکت بیمه ای به فعالیت مشغولند که نشان می دهد بیمه در انحصار کامل نیست البته انحصار نسبی در این صنعت وجود دارد.
نیمی از بازار بیمه کشور در دست یک شرکت بیمه ای دولتی است و انحصار با درجه بالایی در کشور وجود دارد و می توان گفت بخشی از شرکت های خصوصی در صنعت بیمه نیز خصوصی واقعی نیستند.
نگاه مجلس به صنعت بیمه، اجتماعی است
نگاه ها در دولت و مجلس به صنعت بیمه کشور چگونه است؟ این نگاه را متاثر از چه عواملی می دانید؟
نگاه به صنعت بیمه کشور به گونه ای است که نمی توان گفت به طور مطلق مناسب یا نامناسب است اما به طور حتم نگاه دقیقی متناسب با شرایطی که این صنعت با آن روبه روست نبوده و در بخشی از دستگاههای اجرایی و به ویژه مجلس نگاه قانونگذار به صنعت بیمه " اجتماعی" است به گونه ای که شرکت های بیمه، موسسات رفاهی تلقی می شوند که باید به بخش های مختلف جامعه خدمات رفاهی ارایه دهند در حالی که بیمه ها، موسسات بازرگانی هستند که در قبال ارایه خدمات بیمه ای باید از سود مناسب نیز برخوردار باشند.
وقتی شرکت های بیمه قادر به تامین هزینه های خود نباشند نمی توانند خدمات مستمری ارایه دهند و به طور حتم این نگاه اجتماعی به بیمه های کشور چالش آفرین بوده و به طور مشخص در بیمه شخص ثالث این نگاه اجتماعی دردسرساز شده است، درحالی که بیمه شخص ثالث نیز یک رشته بیمه ای است که مانند سایر رشته های بیمه ای در کشور باید قادر باشد که هزینه های خود را جبران کند.
شرکت های بیمه باید ریسک این رشته بیمه ای را متناسب با شرایط راننده و نوع خودرو محاسبه کنند اما قوانین به گونه ای است که این حق بیمه خارج از قاعده تعیین می شود و بدون توجه به ریسک که مهمترین متغییر در تعیین حق بیمه است، نرخ گذاری صورت می گیرد.
راننده ای که پرریسک بوده و احتمال ایجاد حادثه بالا دارد به همان میزان حق بیمه می پردازد که راننده ای با ریسک پایین و خودروی مناسب می پردازد و این درحالی است که باید عکس این شرایط حاکم شود.
از سوی دیگرعوارض مختلفی از حق بیمه شخص ثالث دریافت می شود و دستگاه هایی مانند نیروی انتظامی و بهداشت و درمان از عوارض این حق بیمه سهم دارند بنابراین نگاه اقتصادی به صنعت بیمه کشور وجود نداشته و نگاه اجتماعی جایگزین آن شده است .
این شرایط موجب شده که بیمه ها نه به وظایف اجتماعی و نه به وظایف اقتصادی صنعت بیمه به خوبی عمل نکنند و همه دست اندرکاران بیمه اعم از بیمه شده، بیمه گر، بیمه مرکزی و دولت از شرایط کنونی ناراضی باشند.
مجلس هر سه پیشنهاد متخصصان صنعت بیمه درباره بیمه شخص ثالث را نپذیرفت
مجلس به اصلاحیه دست اندرکاران صنعت بیمه و بیمه مرکزی مبنی بر اصلاح قانون بیمه شخص ثالث رای مثبت نداده است، دلیل این مخالفت را در چه می دانید؟
دست اندرکاران صنعت بیمه سه پیشنهاد مشخص داشتندکه راننده محور بودن به جای خودرو محور بودن مشخص ترین پیشنهاد بوده است. به این دلیل که 70 درصد از دلایل تصادفات عامل انسانی است.
همچنین پیشنهاد شد که شرکت های بیمه و بیمه مرکزی تعرفه بیمه را براساس ارزیابی ریسک انجام دهند و حذف عوارض گوناگون این صنعت نیز پیشنهاد شد که متاسفانه هیچ یک از این سه پیشنهاد به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرسیده است.
آیا دلیل مخالفت مجلس نبود زیرساخت های لازم برای اجرای بحث راننده محوری بوده است ؟
اگرمجلس به تصویب قانون رای مثبت می داد زیرساخت ها نیز در اجرا، ایجاد یا تکمیل می شد اما از آنجا که نگاه مجلسی ها به قانون نگاه اجتماعی است این پیشنهادات که می توانست صنعت بیمه را از بن بست کنونی خارج کند به تصویب نرسید.
چه عواملی موجب عدم افزایش سهم شرکت های بیمه خصوصی در صنعت بیمه کشور شده است ؟
مقایسه رشد صنعت بیمه کشور در مقایسه با سایر بخش های دیگر اقتصادی نشان می دهد که این رشد مناسب بوده است و ضریب نفوذ بیمه از 28/0 درصد در سال 1338 به 1.2 درصد درسال 1392 افزایش یافته که نشان دهنده رشد 5 برابری است اما این صنعت هنوز جایگاه مناسب با اقتصاد کشور را به دست نیاورده و نقش آن در تولید ناخالص داخلی کمتر از 26/0 درصد است، درحالی که این رقم در آمریکا حدود 2.5 درصد است.
همچنین نگاه جامعه به بیمه کشور چندان مناسب نیست و تمایل چندانی به خرید بیمه نامه ای که امکان وقوع آن محتمل است وجود ندارد.
از بعد روانشناختی صنعت بیمه به دلیل روحیه تقدیرگرایی با کم اقبالی اجتماعی مواجه است و این اعتقاد وجود دارد که اگر قرار باشد حادثه ای به وجود آید کاری از کسی ساخته نیست و این شرایط موجب شده تا رشد بیمه ها در کشور چندان قابل توجه نباشد.
انحصاری و دولتی بودن صنعت بیمه در عدم رشد واقعی آن موثر است
همچنین عملکرد صنعت بیمه نیز در عدم رشد واقعی آن موثر بوده و به دلایل مختلف که انحصاری، دولتی بودن و تمرکز بر دو رشته بیمه ای درمان و ثالث است، بسیاری از رشته های بیمه ای در کشور چندان شناخته شده نیستند.
حدود 80 درصد بیمه کشور درمان و ثالث است و این شرایط موجب شده تا صنعت بیمه کشور رشد چندانی نداشته باشد و مهمترین عاملی که موجب می شود صنعت بیمه رشد داشته باشد آن است که جامعه احساس کند بیمه یک ضرورت است.
از سوی دیگر سرمایه گذاری نیز به دلیل عدم پیش بینی سود مناسب رشد چندانی نمی یابد و طبیعی است که خروج دولت از این صنعت و ایجاد شرایط رقابتی در رشد بیمه ها در کشور موثر است .
سرمایه گذاری در هر صنعتی نیازمند جذابیت های لازم است اما در صنعت بیمه به دلیل عدم توجیه اقتصادی بخش خصوصی واقعی نیز حضور ندارد و بخشی از شرکت هایی که تحت عنوان شرکت های خصوصی در این صنعت حضور دارند خصوصی واقعی نیستند .
ضعف تقاضا و عدم سرمایه گذاری در صنعت بیمه
صنعت بیمه از ضعف تقاضا و عدم سرمایه گذاری مناسب در رنج است به همین دلیل خدمات بیمه ای نیز به نحو مناسب ارایه نمی شود و زمانی رشد می کند که فضای رقابتی این شرایط را تعدیل کند به همین دلیل نگاه اجتماعی قانونگذار به صنعت بیمه نیز به عنوان عاملی بازدارنده در ایجاد شرایط مطلوب برای صنعت بیمه مطرح است.
آیا شرکت بیمه دولتی در حق بیمه ها نرخ شکنی می کند؟
نرخ شکنی در صنعت بیمه وجود دارد اما به طور مستند نمی توان گفت که این اتفاق توسط شرکت های بیمه دولتی صورت می گیرد.
سهم شرکت های بیمه خصوصی باید به چه میزانی افزایش یابد تا بتوان گفت که سهم بخش خصوصی در صنعت بیمه بالاست؟
بخش خصوصی واقعی باید بیش از 75 درصد سهام شرکت های بیمه را در دست داشته باشد تا بتوان گفت که سهم مناسب این بخش حاصل شده است.
در برنامه تحول صنعت بیمه نیز افزایش سهم بیمه های خصوصی به 75 درصد از سهم بیمه ها هدفگذاری شده است.
این هدفگذاری در چه دوره زمانی قابل تحقق است؟
در یک دوره زمانی یک ساله می توان سهم بیمه های خصوصی را در صنعت افزایش داد اما اگر به صورت نهادینه این اقدام صورت گیرد نیاز به یک برنامه زمانی میان مدت وجود دارد .
اگر شرکت بیمه دولتی که 50 درصد صنعت بیمه را در اختیار دارد سهام خود را واگذار کند سهم بیمه های خصوصی نیز افزایش می یابد.
با توجه به اینکه وزیر اقتصاد گفته «این وظیفه ماست که امتیازات و ترجیحاتی که به صورت تبعیض آمیز به سود بخش دولتی و به زیان بخش خصوصی در صنعت بیمه وجود دارد، این ها را مرتفع کنیم.» چه تغییری در حوزه قوانین و مقررات باید صورت گیرد که سهم شرکت های بیمه خصوصی افزایش یابد؟ یعنی مجلس و شورای عالی بیمه چه قوانین و مقرراتی را باید تنظیم کنند؟
هزینه _ فرصت سرمایه گذاری در شرکت های دولتی صفر است واین شرکت ها با ریسک کمتری مواجه هستند به این دلیل که اگر زیان کنند به دلیل حمایت های دولتی مشکل خاصی برای آنان به وجود نمی آید اما در شرکت های خصوصی منابعی که فرد حقوقی وارد صنعت می کند از ریسک قابل توجه برخوردار است .
نکته دیگر آنکه در شرکت های خصوصی صاحبان موسسه و هیات مدیره باید توسط بیمه مرکزی تایید صلاحیت شوند درحالی که درشرکت های بیمه دولتی این گونه نیست.
قوانین تجارت برای بخش خصوصی و دولتی یکسان نیست
همچنین قوانین تجارت و قوانین مختلف دیگر نیز برای هر دوبخش خصوصی و دولتی یکسان نیست و بخش دولتی از امتیازات ویژه تری برخوردار است.
صنعت بیمه باید غیردولتی و عیرانحصاری شود
دریک نگاه کلی صنعت بیمه کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
صنعت بیمه کشور برای رشد و بالندگی نیازمند نگاه اقتصادی درمیان دست اندرکاران و مدیران دولتی است و باید پذیرفت که بیمه یک فعالیت تجاری است و قواعد وقوانین تجارت در خصوص آن حاکم است.
نکته دیگر آنکه صنعت بیمه باید غیردولتی و غیرانحصاری شود تا بتوان گفت که این صنعت زمینه های رشد را پیدا می کند.
از سوی دیگر فضای کسب و کار در اقتصاد ایران به گونه ای است که فضای روان و آسانی نیست و هزینه های مبادله در آن بالاست و صنعت بیمه نیز از این شرایط متاثراست.
نظارت در صنعت بیمه نباید شرایط ریاستی داشته باشد
انحصار دولتی در صنعت بیمه باید تضعیف شود و نظارت بر صنعت بیمه نیز باید براساس معیارهای علمی صورت گیرد و به زبان ساده نظارت باید شرایط ریاستی نداشته باشد و ناظر نباید به جای مدیران صنعت بیمه بنشیند. گاهی نظارت در صدد رفع اشکالات بازار است اما منجر به شکست بازار و در نتیجه شکست دولت می شود.

منابع دیگر:
  • ایستانیوز
۹۳/۱۰/۱۴
۱۴:۳۷

معاون وزیر اقتصاد : گرفتن حق بیمه از ملک غیر قانونی است

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: بیمه مرکزی بابت عرصه ملک حق بیمه نمی‌گیرد، چون عیان قابل بیمه است بیمه مرکزی هم گزارشی درباره رعایت نشدن این قانون نداده اما در صورت بروز این مساله از سوی هر کدام از بیمه ها، بیمه مرکزی با آن برخورد می کند.
به بندهای تصویبی گزارش برنامه خروج از رکود دولت به دلایل تاخیر اجرای این برنامه اشاره کرد.

به گزارش پابگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، شاپور محمدی در کنفرانس اقتصاد ایران به ارائه گزارش برنامه خروج از رکود دولت پرداخت و گفت:‌از زمانی که دولت یازدهم بر سر کار آمد، یعنی از شهریور سال قبل برخی مواد این بسته شروع شده بود. مصوبه 33 ماده ای یا دو مصوبه بهبود فضای کسب و کار که ابلاغ شده بود، بخشی از این بسته بود، اما در بسته خروج از رکود کل برنامه های دولت در این زمینه یکسان سازی وارائه عمومی شد.
وی ادامه داد:‌بخشی از بسته به لایحه رفع موانع تولید مرتبط می‌شد که مجلس روی آن وقت گذاشت و اکنون 16 ماده آن تصویب شده است.30 ماده به مجلس ارائه شده که امیدواریم سایر موارد هم در دستور کار مجلس قرار گرفته و تصویب شود.
معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: همه در جریان مشکلات واحدهای تولیدی بودند و تحقیقات دولت و مجلس نشان داد که 65 تا 70 درصد واحدهای تولیدی مشکل اول خود را نقدینگی و سرمایه در گردش معرفی و مشکل بعدیشان نیز مطالبات از دولت بود. همچنین آن‌ها مسائلی درحوزه قانون کار استرداد مالیاتی و گمرکی، انتقال ارز و غیره داشتند، بنابراین دولت در بسته و لایحه رفع موانع تولید سرمایه در گردش را در اولویت قرار داد که 59.5 درصد به عنوان سرمایه در گردش محقق شد. در واقع 60 درصد از تسهیلات اعطایی سرمایه در گردش است مطالبات بنگاه از دولت هم دنبال می شود تا تهاتر و بدهی به بخش خصوصی در دستور کار باشد.
محمدی به مسائلی همچون یکسان سازی نرخ مالیات بر حقوق کارکنان بخش خصوصی با کارکنان بخش دولتی یا حمایت از آموزشگاه های فنی و آزاد که بر عهده سازمان مالیاتی بود و از سوی دولت تصویب شده بود اشاره کرد و گفت: بخشودگی جرائمی مالیات هم در مصوبات هیات دولت مورد توجه قرار گرفته که شش زمان تعیین شده است، اما تاکنون 36 میلیارد تومان از این مالیات ها جمع‌آوری شده و هفت میلیارد هم بخشوده شده است. همچنین در زمینه بورس هم تقویت بورس های کالایی و پرهیز از قیمت گذاری هم مورد توجه قرار گرفته که در واقع دولت وارد قیمت گذاری کالاهای بورس نمی شود.
وی همچنین گفت: درباره ابزارهای مالی جدید و انتشار اوراق صندوق های پرداخت اقدامات اولیه انجام شده است، تمام ضوابط اجرایی سازمان بورس تا پایان سال اجرایی می‌شود. همچنین سامانه تجارت فرا مرزی در گمرک از سوی آقای جهانگیری افتتاح و در بحث تفاهم نامه های همکاری دو سند همکاری با ترکیه امضا شد و یک سند هم با آذربایجان در حال پیگیری است برای استان های مرزی هم ستاد هماهنگی ایجاد شده است.
وی گفت: در زمینه بیمه هم بر‌آن شدیم که بیمه مرکزی بابت عرصه ملک بیمه نمی‌گیرد، چون عیان قابل بیمه است بیمه مرکزی هم گزارشی درباره رعایت نشدن این قانون نداده اما در صورت بروز این مساله از سوی هر کدام از بیمه ها، بیمه مرکزی با آن برخورد می کند.
معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به دیر بازده بودن طرح های اقتصادی گفت:‌در اقتصاد این گونه نیست که چند ماه بتوان اقتصاد را سامان بخشید وگرنه دولت های پیشین این کار را انجام می دادند ما معتقدیم در اقتصاد سه وقفه وجود دارد وقفه تصمیم ، وقفه شناسایی و بعد اجرا که در کل دنیا این فرآیند یک تا دو سال آینده طول می کشد این که انتظار داشته باشیم که دو ماهه همه تصمیمات گرفته شود و تاثیر آن هم سریع بر اقتصاد گذاشته شود درست نیست و این گونه نیست که همه کاهش تورم و رکود را تجربه کنند.
سپس مصباحی مقدم به اقدامات مجلس در زمینه تصویب بسته خروج از رکود اشاره کرد و گفت: لایحه رفع موانع تولید در دستور کار مجلس شورای اسلامی است، اما کمیسیون حمایت از تولید و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی طرحی تهیه کرده بود که سال‌های پیش متاسفانه رای نیاورد. اما همان طرح با کمک همان لایحه دولت به صورت یک لایحه 30 موادی الحاقیه مجلس در دست تصویب است. بنابراین تاخیر مجلس به این دلیل است که لایحه رفع موانع تولید با لایحه تنظیم مقررات مالی دولت نزدیک به هم به مجلس ارائه شد. این لایحه تنظیم مقررات مالی هر سال در بودجه تکرار می شد و باید به صورت قانون دائمی در می‌آمد چون برای تصویب بودجه نیازمند تصویب این لایحه بودیم، بنابراین نخست لایحه تنظیم مقررات مالی دولت در دستور کار قرار گرفت. بنابراین لایحه رفع موانع تولید با تاخیر در دستو رکار مجلس قرا رگرفت.
او گفت:‌بخشی از این لایحه نیازمند تصویب در مجلس نیست و دولت اختیارات لازم برای اجرایی کردن آن دارد. بنابراین دولت باید به آن رسیدگی کند تا بنگاه های خصوصی بتوانند فعالیت خود را ادامه بدهند.
همچنین حسن درگاهی که ریاست این نشست را بر عهده داشت از مجلس و دولت خواست که زودتر با تصویب و اجرایی کردن این طرح تدابیر اقتصادی را عمل کنند تا این تدابیر جای خودش را به امید و انتظار بدهد.

۹۳/۱۰/۱۴
۱۵:۴۲

ثبت الحاقیه افزایش تعهدات بیمه‌گذاران ثالث شرکت بیمه رازی

، و در صورت نیاز به دریافت نسخه چاپی میتوانید به نزدیک‌ترین شعبه شرکت بیمه رازی در سراسر کشور مراجعه فرمایید.

بیمه رازی  بیمه گذاران از این پس می‌توانید از طریق مراجعه به وب‌سایت بیمه رازی www.razi24.ir،‌ وارد بخش ثبت الحاقیه افزایش تعهدات شده و پس از ثبت مشخصات خودرو اقدام به خرید الحاقیه افزایش تعهدات کنید، و در صورت نیاز به دریافت نسخه چاپی میتوانید به نزدیک‌ترین شعبه شرکت بیمه رازی در سراسر کشور مراجعه فرمایید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنما می‌توانید فایل راهنما را از طریق آیتم «راهنمای خرید الحاقیه افزایش تعهدات» در سایت دریافت نمایید.

۹۳/۱۰/۱۴
۲۳:۱۸

روی بیمه‌های تکمیلی تجدیدنظر کنید

Banker - رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ضرورت تعریف بسته‌های خدمت برای بیمه‌های تکمیلی، گفت:‌ آنچه که اکنون به اسم بیمه تکمیلی اجرا شده از نظر قانون برنامه پنجم توسعه درست نیست و باید وزارت بهداشت نسبت به آن تجدید نظر کند.

به گزارش بنکر (Banker)، حسین‌علی شهریاری، با یادآوری انتقاد وزیر بهداشت از نحوه نرخ‌گذاری بیمه‌های تکمیلی، به خانه ملت افزود:‌ بهترین راهکار آن است که ابتدا بسته خدماتی تعریف مشخصی داشته باشد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در تعریف بسته خدماتی می‌توان مشخص کرد که کدام گروه از بیماری‌ها تحت پوشش بیمه تکمیلی است زیرا دراین صورت می‌توان نسبت به آن تصمیم‌گیری کرد.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه آنچه که اکنون به اسم بیمه تکمیلی اجرا شده از نظر قانون برنامه پنجم توسعه درست نیست، تصریح کرد: امروزه بیمه تکمیلی شامل تمام خدمات نمی‌شود ؛ به عنوان مثال یک عمل آب مروارید شامل خدمات بیمه تکلمیلی نبوده و تحت پوشش بیمه پایه است.
وی یادآور شد: به طور حتم اعمالی که باید از سوی بیمه تکمیلی مورد حمایت قرار گیرند تعریف و مشخص شود و باید وزارت بهداشت با همراهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چنین بسته خدماتی را تعریف کنند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: همه بیماری‌هایی که می‌تواند تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرند باید از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعریف شود چراکه بعد از تعریف این بسته خدمتی می‌توان نحوه ارایه خدمت این بیمه را مشخص کرد.
چندی پیش وزیر بهداشت اعلام کرد: بیمه‌های تکمیلی هنوز با بیمارستان‌های خصوصی قرارداد منعقد نکرده‌اند و هنوز با نرخ سال ۹۲ قرارداد می‌بندند و بیمه مرکزی فقط نظاره‌گر شده در نتیجه طرح تحول سلامت که رضایت مردم را هدف قرار داده به شدت ضربه می‌خورد.

۹۳/۱۰/۱۴
۱۳:۱۹

انتصاب مدیرعامل بیمه آسیا در کمیسیون بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی

نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه آسیا به عنوان عضو کمیسیون علمی تخصصی امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی منصوب شد.

خبر اقتصادی - ابراهیم شاهرخیان، معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور در حکمی، ابراهیم کاردگر را به عنوان عضو کمیسیون علمی تخصصی امور بانک‌ها و بیمه این سازمان منصوب کرد.
به گزارش ایسنا، گفتنی است مدیر عامل بیمه آسیا به مدت یکسال به این سمت منصوب شده است.

۹۳/۱۰/۱۵
۰۲:۱۵
۹۳/۱۰/۱۵
۰۶:۴۸

دکتر سید وحید عقیلی در گفت و گو با «وطن امروز»: مشکلات فرهنگی محصول سیاست‌ توسعه‌برون‌زای دولت کارگزاران است

امیرعلی جهاندار: کمی زودتر از موعد مقرر رسیدیم و استاد پای تخته داشت برای شاگردانش درباره افکار عمومی در دوره‌های مختلف تاریخی صحبت می‌کرد. وقتی کلاس تمام شد دعوت‌مان کرد در همان کلاس به مصاحبه بنشینیم. در یک فضای صمیمی و خودمانی، مصاحبه درباره تغییرات اجتماعی جامعه ایران شروع شد. دکتر عقیلی از جمله اساتید برجسته در حوزه ارتباطات و افکار عمومی در دانشگاه تهران است. وی معتقد است حرکت به سمت مدرنیسم باعث شده بسیاری از سنت‌های میمون و فاخر ما به فراموشی سپرده شود. علت را جست‌وجو کردیم و ایشان بعد از اندکی تامل با قاطعیت گفت: «همه چیز از سال‌های پس از جنگ شروع شد؛ ما در انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی ارزش‌های متعالی را بازتولید کرده بودیم اما دولت بعد از جنگ با نگاه تک‌بعدی اقتصادی، سیاست توسعه برون‌زا و عدم توجه به تهاجم فرهنگی، ما را به این بلا مبتلا کرد». ایشان قسمتی از پازل از بین برنده فرهنگ کشور را در بین برخی از همین اساتید دانشگاهی روشنفکرنما می‌دانست که زبان و هویت ملی ما را تحقیر می‌کنند. عقیلی از عملکرد دولت یازدهم ابراز نگرانی می‌کند و عدم دقت در افکارسنجی و استفاده از گزاره‌های نامناسب از سوی دولتمردان را تهدیدی می‌داند که می‌تواند فاصله بین دولت و مردم را تشدید کند. دکتر عقیلی توسعه اقتصادی را بدون توسعه سیاسی و توسعه فرهنگی محکوم به شکست می‌داند.
***
موضوع مورد بحث ما درباره تغییرات اجتماعی ایران بویژه بعد از انقلاب تا امروز است. به نظر شما امروز چقدر با جامعه سنتی گذشته فاصله گرفته‌ایم و ظهور پدیده‌های رسانه‌ای جدید مثل شبکه‌های اجتماعی در فضای جامعه ایران چه تبعاتی برای جامعه دارد؟
در بحث تحولات اجتماعی ما دو دیدگاه داریم؛ یک دیدگاه تحولات اجتماعی در دهه‌های گذشته را ناشی از تحولات تکنولوژیک می‌داند یعنی به چه صورت فناوری‌ها اجتماع و شاخصه‌های اجتماع و محتویات اجتماع را دگرگون می‌سازد. نظر دیگر هم این است که به چه صورت خود تحولات اجتماعی مثل فروپاشی‌ها، انقلاب‌ها و نهضت‌های مردمی بر جوامع تاثیرگذار است. در این بحث این دو رویکرد وجود دارد که ما در یک نگاه واقع‌بینانه هر دو را تاثیرگذار بر جوامع می‌بینیم؛ در جوامعی تکنولوژی تحولات اجتماعی را به وجود آورده و در جامعه‌ای تحولات اجتماعی، تغییرات اجتماعی را به‌وجود آورده است اما این قضیه از یک جامعه به جامعه دیگر بسیار متفاوت است. ببینید! تحولاتی که در اروپا و آمریکا به‌وجود آمد اول یکسری تحولات اجتماعی بود. هم انقلاب صنعتی، هم انقلاب آمریکا که ضداستعمار انگلستان بود و هم انقلاب فرانسه که انقلاب آزادیخواهانه بود؛ اینها یکسری تحولات اجتماعی به‌وجود آوردند که همه در موردش می‌دانند اما در دهه‌های گذشته، همه تحولات تکنولوژیک بر جوامع تاثیر گذاشته است به نحوی که همه شئونات جامعه را تحت تاثیر قرار داده یعنی از نحوه مصرف، تولید، نوع پوشش، نوع خانواده و حتی نوع بافت شهری و حتی نوع ارتباط، بنابراین در این نوع جامعه تکنولوژی‌هایی که تولید انبوه را به وجود آورده‌اند، توانسته‌اند در همه‌چیز مردم تاثیر بگذارند و دخالت کنند، حتی در مصرف مردم و جهت‌شان مصرف انبوه است اما در جامعه ما بعد انقلاب اسلامی چند سالی تاثیرات انقلاب اسلامی را زیاد دیدیم و می‌توان گفت آثارش هنوز هست. بحث‌هایی در حوزه استقلال و بحث‌هایی در حوزه باورهای فرهنگی و ارزش‌های ناشی از انقلاب اسلامی هنوز هست اما واقعیت این است که در کشور ما هم تکنولوژی‌ها در دهه‌های گذشته منشأ اساسی تحولات است. این به معنای این نیست که تحولات انقلاب اسلامی و آثارش نیست بلکه هست ولی در کمال تاسف باید بگوییم که کمرنگ شده است؛ چرا؟ به دلیل اینکه ذات تکنولوژی‌ها در همه شئونات زندگی ما تاثیرگذار بوده و جالب این است که بحث صنعتی شدن و شهرنشین شدن که خودش ثمره تکنولوژی‌هاست هم روی این مسائل تاثیر گذاشته است و شکل خانواده، نهاد خانواده و گروه‌های اجتماعی را تغییر داده و از یکدیگر منفصل کرده است. بحث تولید انبوه جای کارخانه‌های کوچک را دارد می‌گیرد البته هنوز هم این مقاومت وجود دارد. مثلا شما فرض کنید طبق آماری که ما داریم استانی مثل یزد که در پارچه‌بافی، صنعت و کشاورزی فعال است و بافت سنتی دارد اخیرا به طرز عجیبی به نیروی کار نیاز دارد. در آنجا های‌تک وجود ندارد. خیلی عجیب است! تولید، دانش‌بنیان نیست. پس ببینید! در خود ایران در استان‌های مختلف این وضعیت وجود دارد. از عناصر بسیار مهمی که ما در جبر تکنولوژیک یا تقدیرگرایی تکنولوژیک یا حتی تقدیرگرایی رسانه‌ای داریم بحث «دو فضایی شدن» است. ما یک فضای کالبدی در شهر‌هایمان داریم و در کنار این فضا، فضای مجازی هست. همین بحث یارانه‌ها؛ همه باید در فضای مجازی ثبت‌نام کنند حتی آنهایی که در روستا هستند. ما در فضای اقتصادی شاهد این هستیم که نقل و انتقالات پول در چند سال گذشته به حداقل رسیده است. ما همه حقوق‌هایمان را از عابربانک می‌گیریم و حجم اسکناس در گردش در چند سال گذشته کم شده است و خیلی تحولات عجیب که یکی از آنها که قابل اهمیت است بحث فرهنگ است. تکنولوژی در بحث فرهنگ جامعه ما را بسیار متحول کرده و متاسفانه در بعضی حوزه‌ها تفاوت فرهنگی که تکنولوژی برای ما آورده به فرهنگ بومی و محلی ما خیلی آسیب زده است. بنابراین جامعه ما در طول سال‌های گذشته بیشتر تحت تاثیر تکنولوژی متحول شده تا مفاهیم دیگر.
اظهار نظر درباره شبکه‌های اجتماعی باید با دقت صورت گیرد؛ نباید بدون پژوهش، دسترسی به آنها آزاد شود!
این شبکه‌های اجتماعی که فضای مجازی را برای ما به‌وجود آورده، فرهنگ دینی ما را چقدر تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ مثلا می‌بینیم در سال گذشته آمارهای قوه قضائیه این است که شبکه‌های اجتماعی عامل بسیاری از طلاق‌هاست یا اینکه شبکه‌های اجتماعی بر حیازدایی یا کنار گذاشتن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه ایرانی تاثیرگذار بوده است. از سویی افرادی در دولت رفع فیلتر فیسبوک را دنبال می‌کنند؛ آیا در جامعه ایرانی - اسلامی ما این کار به صلاح یا کاری صواب است؟
اینها همه مستلزم یکسری پژوهش‌های دقیق است که با کمال تاسف عرض می‌کنم کمترین تحقیقی در این زمینه انجام نشده و تاثیری که رسانه‌ها در فضای مجازی دارند روی خانواده و جوان‌ها، روی احترام‌های ملی و مذهبی، روی تقدس‌زدایی، بر بی‌بندوباری، بر مکتب لذت‌جویی و...! اینها باید مورد پژوهش و تحقیق قرار گیرد و نباید سریع درباره آزادی استفاده از آن اظهارنظر کرد.
پاسخ به این سوال که میزان تاثیر فضای مجازی و تکنولوژی‌ها چقدر بوده است و در کنارش باورها و ارزش‌ها و بقیه المان‌ها چقدر کمک کرده که اعتقادات سست شدند تحقیقات بسیار مبسوط و پیچیده‌ای می‌طلبد اما من باز هم عرض می‌کنم متاسفانه حداقل تحقیقات هم در این زمینه انجام نشده است و این موضوع خوبی است برای سازمان‌ها و نهادها. ببینید! مثلا خود تکنولوژی‌ها در بحث اقوام مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد. بنابراین حتی در بحث فرهنگ و حتی در بحث خرده‌فرهنگ‌ها این تکنولوژی‌ها یک آموزه‌هایی را داده‌اند که مطمئنا در این تحولات اجتماعی خیلی تاثیرگذار بوده است. اظهارنظر درباره شبکه‌های اجتماعی باید با دقت صورت گیرد؛ نباید بدون پژوهش، دسترسی به آنها آزاد شود! و ما امیدواریم مسؤولان گفتارهای بادقتی در این زمینه داشته باشند و با اقدام هوشیارانه و به‌موقع بتوانیم جلوی بعضی از اینها را گرفته و به کمک آموزش و با مدیریت و تدبیری که داریم آثار سوء آنها را کم کنیم.
وضعیت اقتصادی و حمله فرهنگی بیگانه دو عامل مشکلات فرهنگی است
روندی که کشور‌های غربی در 100 سال گذشته انجام داده‌اند و نهاد خانواده را به این وضعیتی که امروز شاهدش هستیم کشانده‌اند، چقدر ممکن است در ایران اتفاق بیفتد و آیا ما داریم به سمت تجردگرایی و از بین بردن بنیان‌های خانواده پیش می‌رویم؟ شما گفتید تکنولوژی اثر داشته، کدام بیشتر تاثیرگذار بوده؛ آیا علتش عدم برنامه مناسب رسانه‌ای ما بوده یا جهت‌گیری مناسب رسانه‌ای نداشته‌ایم؟
هر دو! من فکر می‌کنم هم تاثیر تکنولوژی‌ها و القائات تکنولوژی‌ها از جمله سبک زندگی بوده و هم از این طرف قصور‌هایی که ما کردیم. مثلا من درباره سبک زندگی می‌گویم؛ مفهومی که در غرب در دهه‌های گذشته بعد از انقلاب صنعتی که در اروپا شد - یعنی بعد از جنگ دوم جهانی از سال 1945 به بعد- کشور‌های غربی شروع کردند به اینکه به‌طور کامل تکنولوژی را به‌دست بیاورند و تولید صنعتی و تولید انبوه داشته باشند. به دنبال این قضایا یک سبکی از زندگی صنعتی شدن، شهرنشین شدن، فراموش کردن سنت‌ها و پا گذاشتن روی باورها و مصرف انبوه و مجموعه‌ای از اینها اتفاق افتاد. خب! این در پی فشار تکنولوژی بود. مثلا ما در جامعه‌مان در دهه‌های گذشته طلاق داشتیم یا زندگی مشترک؛ حالت سومی تقریبا متصور نبود یا حالت سوم این بود که بعضی‌ها زندگی خوبی نداشتند ولی زندگی می‌کردند اما ببینید امروز در غرب در خانواده این جزو یک قسمتی از زندگی‌شان هست که طلاق نمی‌گیرند ولی با هم زندگی هم نمی‌کنند و متاسفانه این مساله در جامعه ما هم دارد به‌وجود می‌آید یا دیرازدواجی که متاسفانه غیر آن جنبه‌های فرهنگی‌اش یکی از تبعات افزایش ظرفیت آموزش عالی در یک کشور است. وقتی که همه می‌خواهند لیسانس بگیرند و بعد فوق‌لیسانس و بعد یکسری دکترا خب! حواسشان می‌رود به ادامه تحصیل؛ این خودش موجب می‌شود که دیر ازدواج کنند. یا بحث دیر فرزندآوری یا بی‌فرزندی که ما در 4 دهه پیش بحث بی‌فرزندی نداشتیم ولی الان معمول شده است یا تک فرزندی. بنابراین این تحولات یکسری ناشی از بحث فشار تکنولوژی است و در کنارش ما هم کم‌کاری کردیم. درعین حال که لذت‌جویی، بی‌توجهی به بنیان خانواده و خیانت در فضای مجازی تشویق می‌شود و در فیلم‌های ماهواره‌ای هست اما متاسفانه در درون هم ما قصور داریم مثلا وضعیت اقتصادی طوری می‌شود که جوان نمی‌تواند ازدواج کند یا برای 2 میلیون وام خیلی باید سختی بکشد.
شما مطمئن باشید اعتقاد نداریم که اقتصاد اصل است ولی متاسفانه در سال‌های گذشته به این رسیده‌ایم که اقتصاد در کنار اعتقادها و باورها اگرچه اصل نیست ولی چیزی کمتر از اصل هم نیست. وقتی شغل و خانه نباشد خب! ازدواج صورت نمی‌گیرد؛ پس همه عوامل خارجی شامل تکنولوژی و همچنین محتوای منفی فضای مجازی وجود دارد ولی در کنارش توجه به نسل جوان، ایجاد شغل، ایجاد زمینه‌های مناسب برای زندگی و... اینها همه با شکست روبه‌رو شده است. این گناه داخلی را نباید بگذاریم گردن فضای مجازی. یک تحقیق دانشگاهی درباره دختران فراری بود. سوالات مثلا این بود که ارتباطی وجود دارد میان سبک زندگی و تاثیر ماهواره و... ولی نتایج نشان داد اکثر دختران فراری وضعیت اقتصادی خوبی ندارند. اینها هم تاثیرگذار است اما باز تاکید می‌کنم این بدان معنا نیست که محتویات فضای مجازی و فیلم‌های ماهواره‌ای موثر نبوده است آنها هم بوده است ولی نسبتش مهم است.
صحبت‌های سریع‌القلم‌ها درباره زبان بیشتر باعث تخریب هویت ملی می‌شود!
رهبری طی سخنرانی عید یک صحبت مبسوطی درباره حوزه فرهنگ داشتند و به چند مورد اشاره کردند اینکه اخیرا نسبت به هویت ملی ما و زبان فارسی هجمه وارد می‌شود؛ برای جلوگیری از این هجوم چه باید کرد؟
ما یک سندی داریم به اسم سند چشم‌انداز که به تایید مقام معظم رهبری رسیده و امضا شده است؛ این سند شروعش1384 بوده و 20 سالش می‌شود 1404. ما در سال نهم هستیم یعنی در میانه راه و یکی، دو سال دیگر در سرازیری قرار می‌گیریم. در این سند اصول کلی‌اش مؤید این حرف‌هاست یعنی ایران باید در حوزه فرهنگ و اجتماع، تکنولوژی و اقتصاد و فناوری و حتی ریز‌تر در وضعیت خانواده و جوانان و نخبگان به اهداف تعیین شده برسد که همه ترسیم شده است و اجرای اینها موکول شده به برنامه‌های 5 ساله‌ای که در دولت‌ها تدوین می‌شود یعنی دولت‌ها با اجرای برنامه‌های 5ساله که در این دولت یازدهم می‌شود برنامه پنجم و ششم باید به آن اهداف سند با طی کردن این مراحل برسند که خیلی سخت است یعنی یک مدیریت بسیار شدید می‌خواهد و حتی من این را خدمت‌تان بگویم که نظارت شدید‌تر می‌خواهد و در دولت‌های قبلی اینها احساس نشد و آمار دولت‌های قبلی گویای این نیست که ما به آن اهداف سند چشم‌انداز و برنامه چهارم و پنجم رسیده باشیم. این موضوع دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها نظارت است. من به‌عنوان یک استاد دانشگاه الان نمی‌دانم نظارتی که باید انجام شود بر حسن انجام این اسناد و نظارت بر رسیدن به شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی آنها کجاست؟ و باید مشخص شود چقدر به وضع مطلوب رسیده‌ایم. در این مسیر باید شاخصه‌های فرهنگی و هویتی‌مان را که ایران اسلامی‌مان را می‌سازد، جدی‌تر بگیریم. مثلا همین اصالت خانواده یا معماری و شهرسازی اسلامی یا حتی زبان که خیلی در تاریخ و فرهنگ و تمدن مهم است.
آقای دکتر اخیرا برخی از همین اساتید دانشگاهی زبان ملی را تحقیر می‌کنند و می‌گویند در دنیای امروز انگلیسی اصل است و از این دست حرف‌ها؛ با اینها چه باید کرد؟
این خیلی بد است که یک استاد دانشگاه به فرهنگ ملی ایران حمله کند و زبان فارسی را هدف قرار دهد. فرقی نمی‌کند استاد دانشگاه یا هر کس دیگری، این کار غلط است. این افراد هم اگر حرفی دارند بیایند در جمع‌های بزرگ این حرف‌ها را در فضای مفاهمه بزنند و جوابشان را بشنوند؛ البته نه مباحثه‌هایی مثل آنچه در دانشگاه امیرکبیر از سوی آن طیف و طرفدارانشان رخ داد؛ با مفاهمه می‌شود این را حل کرد وقتی آن طیف بیاید حرف‌هایش را بزند مردم و جوانان می‌فهمند که اینها نه تنها راه چاره نیست بلکه بیشتر آسیب می‌زند به فرهنگ ملی - اسلامی ما! صحبت‌هایی از این دست که من هم اتفاقا شنیده‌ام درباره زبان بیشتر باعث تخریب هویت ملی می‌شود!
مشکلات فرهنگی امروز معلول سیاست‌های توسعه برون‌زای دولت کارگزاران است
روند پیشرفت با توجه به اینکه گفتید انقلاب اسلامی یک تحولی را به وجود آورد و اینکه انقلاب اسلامی مدل متفاوتی نسبت به انقلاب‌های دیگر بوده است به‌طور مثال انقلاب روسیه، الجزایر و فرانسه؛ آیا روند پیشرفتی که در انقلاب اسلامی باید شکل بگیرد روندی هست که در کشور‌های غربی باید اتفاق بیفتد یا پیشرفتی که در اینجا اتفاق می‌افتد متفاوت است. مثلا الگوی پیشرفت درون‌زا باید اتفاق بیفتد یا پیشرفتی که کره‏جنوبی و ژاپن با وابستگی به غرب دارند انجام می‌دهند؟
واقعیت این است که ما اگر به سوی صنعتی شدن برویم که رفته‌ایم؛ این یک الزامات و یک پیامد‌هایی را برای ما به‌وجود می‌آورد که ما در همان چارچوبی حرکت می‌کنیم که کشور‌های غربی برای ما به‌وجود می‌آورند. متاسفانه گریزی نیست اگر بخواهیم از راه صنعتی شدن به توسعه برسیم و در دهه‌های گذشته بویژه سال‌های بعد جنگ در مسائل توسعه همین مسیر را رفته‌ایم و همان روشی که کره‌جنوبی داشت را اتخاذ کرده‌ایم. صنایع مونتاژ، کارخانه فولاد، تولید ماشین، افزایش لوازم خانگی، تغییر الگوی مصرف و... اینها ناشی از اخذ و گزینش توسعه‌ای بوده که الگوی برون‌زا داشته است و متاسفانه تبعات بدی برای ما در پی داشت. تحولات اجتماعی که امروز به دلیل نفوذ رسانه‌ها به‌وجود آمده را ببینید! دیگر تفاوتی بین روستا و شهر در نوع لباس و خوراکشان نمی‌بینید اما قبلا اینطور نبود. در فرآیند توسعه برون‌زا ما اگر یک الگویی را بگیریم باید به جنبه‌های فرهنگی و جنبه‌های اجتماعی‌اش بیشتر توجه کنیم. متاسفانه در این کار غفلت شد و تبعاتش هنوز هست الان آن وضعیتی که در بحث خانواده می‌بینیم مثل بالا رفتن سن ازدواج، کم شدن تعداد اعضای خانواده، تک فرزندی، بی‌فرزندی و آن چیزی که ما می‌گوییم بیماری‌های ناشی از تمدن، مسائل روحی و روانی و گسترش شهرنشینی؛ اینها تبعات آن الگویی است که در آن سال‌ها اتخاذ شد. مشکلات فرهنگی امروز معلول سیاست‌های توسعه برون‌زای دولت کارگزاران است اما یک سوال اینجا مطرح است که واقعا بدون صنعتی شدن می‌شود به توسعه رسید؟ یعنی ما نیاز به کارخانه‌های سیمان و تولید فولاد یا اتومبیل‌سازی نداریم؟ این خیلی سوال بزرگی است و در نهایت در برنامه‌های توسعه که 5 ساله بوده چه الگوهایی را گرفتیم؟ آنچه مشخص است روی جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی غفلت‌هایی شده است مثل اینکه یک عطش سیری‌ناپذیری وجود داشته که ما به شاخص‌های کمی توسعه برسیم و متأسفانه شاخص‌های کیفی را فراموش کردیم.
من معتقدم توسعه سیاسی و توسعه فرهنگی اگر انجام نشود توسعه اقتصادی محکوم به شکست است
این تغییرات اجتماعی که شما گفتید و مسیری که منجر به صنعتی شدن خواهد شد؛ آیا لزوما با مدلی که غربی‌ها پیشنهاد می‌کردند حاصل می‌شود یا اینکه ما می‌توانستیم مدل دیگری را انتخاب کنیم یا اگر بعد جنگ به جای آن مدلی که گفتید پیاده شد، مدل دیگری پیاده می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟
مدل نوگرایی که آمریکایی‌ها بعد از جنگ دوم جهانی و بعد از دهه‌های 50 و 60 به دنیا اشاعه دادند و تبلیغ کردند این بود که زندگی مرفه و امروزی تنها راهش از طریق صنعتی شدن است و به تفسیر دیگر راه دیگری برای رفاه وجود ندارد. آن هم صنعتی که پایه‌هایش وابستگی به‌وجود می‌آورد. من فکر می‌کنم در اتخاذ الگوهای برون‌زا ما باید نگاهمان درون‌زا می‌بود. کشورهایی در جهان هستند که ضمن حفظ استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به طور نسبی در اخذ تکنولوژی‌های غربی و صنعتی شدن هم موفق بوده‌اند، هرچند به آنها هم ایراداتی وارد است اما آن مقداری که این الگوها را در دوران سازندگی گرفتیم من فکر می‌کنم به عناصر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کمتر توجه شد در حالی که این حوزه‌ها هم به همان مقدار اهمیت دارد و اگر اینها همه‌جانبه نباشد اتفاقا فسادزا می‌شود و جلوی پیشرفت را می‌گیرد. من معتقدم توسعه سیاسی و توسعه فرهنگی اگر انجام نشود، توسعه اقتصادی محکوم به شکست است و رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی باهم فرق دارد. توسعه اقتصادی در دل رشد اقتصادی به‌وجود می‌آید ولی اگر همزمان توسعه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی باشد، توسعه اقتصادی درست می‌شود. اینها متاسفانه مفاهیمی است که مغفول بوده است. دولت‌های گذشته - بعد جنگ - سعی کرده‌اند در یکی از این حوزه‌ها وارد شوند به ترتیب توسعه اقتصادی بوده، بعد توسعه سیاسی و اجتماعی و به نحوی دوباره توسعه اقتصادی و کمک به تهیدستان بوده است. حرکت طبقات پایین به سمت طبقه متوسط شدن و عدم توجه به زندگی متوسط شهری و فرهنگ و ظرفیت شهرنشینی نشان می‌دهد همواره ما به مسائل اجتماعی تک‌بعدی نگاه کردیم حال آنکه به عقیده من بال‌های توسعه و پیشرفت باید در کنار هم باشند.
دولت یازدهم کدام مدل توسعه را دارد پیاده می‌کند؟
این بازمی‌گردد به برنامه توسعه پنجم و ششم.
تفکر حاضر به کدامیک از دولت‌های قبلی نزدیک است؟
گرایش دولت یازدهم به دولت‌های هاشمی است اما من فکر می‌کنم ضمن پرداختن به جنبه‌های اقتصادی توسعه، در برنامه‌ها و اهداف این دولت توسعه سیاسی و فرهنگی هم وجود دارد یعنی سیاستگذاری‌ها و گرایش‌های رفتاری دولت اینگونه نشان می‌دهد ولی خب! من با توجه به واقعیات جامعه و تحولاتی که درباره‌اش صحبت کردیم خیلی نسبت به این قضیه محتاط هستم و مطمئن نیستم بتواند جواب بدهد بویژه اگر تمهیدات و تدابیر لازم را در این زمینه نداشته باشیم.
به دلیل عدم دقت در افکارسنجی و استفاده از گزاره‌های نامناسب از سوی دولتمردان؛ ممکن است دوباره فاصله بین دولت و مردم همچون دولت‌های سازندگی و اصلاحات تشدید شود
این دولت هم به تعبیر جامعه‌شناسان امتداد همان دولت بعد از جنگ با همان تفکرات‌ توسعه‌طلبی است؛ به نظر شما با توجه به اتفاقات رخ داده در بیش از یک سال سپری شده از دولت، افکار عمومی نسبت به دولت حاضر چه نگرشی پیدا کرده است؟ با توجه به اتفاقاتی که در این مدت رخ داده؛ مثل موضوع سبد کالا و توافقنامه ژنو و خوداظهاری یارانه‌ها و امثال اینها.
بحث افکار عمومی فی‌نفسه خودش خیلی پیچیده است اما اگر ما بتوانیم در واقع در یک رابطه علّی که شکل‌گیری افکارعمومی را تشدید یا جهت‌دهی می‌کند بررسی کنیم؛ می‌طلبد دوباره یکسری تحقیق انجام دهیم، آن هم با توجه به اینکه دولت و آقای روحانی در انتخابات انتظارات را از خود بالا برده است. از سویی هم در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست بین‌الملل، به‌خاطر عملکرد دولت نهم و دهم تا حد زیادی انتظارات از دولت یازدهم بیشتر شده و این مسؤولیت دولت یازدهم را خیلی بیشتر می‌کند. مردم با رأیی که در 24 خرداد دادند انتظاراتشان خیلی زیاد است و دوست دارند در یک دوره قابل قبولی، وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خوب شود. مثلا از موضوعاتی که شاید دولتمردان باید بیشتر به آن دقت کنند، وعده‌هایی است که می‌دهند، زیرا مردم حساسیت‌شان به وعده‌ها خیلی بالاست.
نکته جالبی که باید بگویم این است که ما عنصر مقایسه در بحث شناختی را در روبه‌روی‌مان داریم و مردم مدام مقایسه می‌کنند. تا‌به‌حال در این مقایسه برای بعضی‌ها نتایج مطابق انتظارشان حاصل نشده است و بنابراین دولت در عین کار سازندگی و اصلاح امور در بیان حقایق و در بیان مشکلات و یافتن راه‌حل از طریق خود مردم بسیار باید سرمایه بگذارد. در بحث یارانه‌ها که فرمودید احتمالا اشتباهاتی انجام شده که همان اشتباهاتی بوده که در دولت قبل انجام شده است. ببینید! بحث تبلیغ با اطلاع‌رسانی فرق دارد. تبلیغات و روابط‌عمومی رویکردهای متفاوتی دارند. به نظر من خیلی از اینها خلط مبحث شده؛ در عین حال خب! جنبه‌های امیدبخش و مثبت هم هست اما واقعیت این است که باید افکارسنجی شود که مردم نظر واقعی‌شان را بتوانند بگویند؛ اگر دولت به‌طور مشخص به افکار عمومی نزدیک باشد و بازخوردهایی از افکار عمومی داشته باشد به عقیده من چراغ خوبی است برای حرکت دولت.
اما دولت که رویکرد نخبه‌گرایی دارد؛ نفس ارتباط برقرار کردن با مردم برایش سخت است! این نزدیک شدن به مردم برایش چالش ایجاد نمی‌کند؟
این بحث خیلی پیچیده است. ببینید! منظورمان از نخبه کی هست؟ آیا حاکمیت و جریان‌هایی که قدرت در حوزه‌های اقتصادی در دستشان است، واقعا نخبه هستند؟! منظورمان از نخبه کیست؟
منظور از نخبه یعنی کسانی که صاحب قدرت سیاسی هستند...
بله! این ممکن است در یک حدی بشود که مثل دولت‌های سازندگی یا اصلاحات بین دولت با مردم فاصله‌ای بیفتد. در اظهارنظرهایی که دولتمردان در چند وقت اخیر داشته‌اند متاسفانه بعضی مسائلی که عنوان کردید قابل رصد است. یعنی بیان بعضی جملات و گزاره‌ها و توصیف‌هایی که شاید با واقعیت جامعه خیلی نزدیک نباشد و اینها یکسری بحث‌هایی است که من نمی‌خواهم بگویم روشنفکران ولی نخبگان دوست دارند که البته با واقعیت جامعه سازگار نیست. مثلا شما اگر اظهارنظری مثل این را بشنوید: «آنهایی که یارانه می‌خواهند، بروند ببینند در بیمارستان‌ها چه خبر است؟» شاید گزاره و جمله مناسبی نباشد؛ هم برای وضعیت یارانه‌ها و کسانی که یارانه می‌گیرند و هم توده مردم که از دولت انتظار خدمات بهداشتی و درمانی دارند. این یک واقعیت است که مسؤولان در بیان اظهاراتشان در رابطه با جهت‌گیری افکار عمومی باید نهایت دقت را داشته باشند و همچنین رجوع به نخبگان.
نکته دیگری که در افکارعمومی هست؛ نگاه افکارعمومی به حوزه بین‌الملل است! اتفاقاتی که در یک سال گذشته افتاده و توافقنامه ژنو و آن رفتاری که غربی‌ها نسبت به ایران داشته‌اند؛ بویژه بعد از توافقنامه! تحقیرها و توهین‌هایی که از سران آمریکا بروز کرده؛ آیا به نظر شما افکار عمومی نسبت به ارتباط با غرب بدبین‌تر نسبت به قبل شده است؟
بحث بسیار جالبی است. ببینید! ما در این سی و چند سال و بویژه در این سال‌های اخیر از نظر استقلال سیاسی و روابطی که با کشورهای منطقه داشته‌ایم، روابطی که در خاورمیانه داشته‌ایم، پیروزی‌هایی که در سطح لبنان و سوریه به‌دست آورده‌ایم و جایگاهی که در خلیج‌فارس کسب کرده‌ایم و تحولاتی که در ماه‌های گذشته اتفاق افتاده همه اینها گویای این است که جمهوری اسلامی با نقشه پیش رفته است و در حوزه‌های مختلف موفقیت‌هایی به‌دست آوردیم، مثلا حضور ایران در لبنان – هرچند غربی‌ها تلاششان آن است که هزینه این فعالیت را برای ایران بالا ببرند- من فکر می‌کنم موفق بوده است. مثل همین موضوع برای انرژی هسته‌ای هم هست؛ هیچ ایرانی پاک نهادی شک ندارد که موفقیت‌های ما در غنی‌سازی و کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای مؤید استقلال و توان علمی ما بوده است ولی غرب و رسانه‌های غربی و سلطه بین‌الملل در ازای این موفقیت‌های ما یکسری تحمیل‌ها به ما کردند که متاسفانه در بعضی از حوزه‌ها اثرساز شده است مثلا در بحث دارو؛ بنابراین می‌طلبد تفسیرهایی که مسؤولان دارند به صورت مصداقی و عملیاتی برای مردم توضیح داده شود. از سوی دیگر تنگناهایی که غرب بر اثر تحریم جمهوری اسلامی حاصل کرده باید توسط مسؤولان مرتفع شود.
برای افکار عمومی بگویند اقساطی که قرار است به‌دست ما برسد، رسیده یا خیر؟ اگر از طرف غرب صداقتی وجود ندارد باید برای مردم توضیح داده شود.
افکار عمومی بیش از همه به روشنگری و شفاف‌سازی نیاز دارد. بنابراین اگر اینجور باشد مردم متوجه می‌شوند این فشار‌ها دلیلش چه بوده و از ناحیه که بوده؟ مثلا برای مردم باید توضیح داده شود که تحریم قطعات هواپیما برداشته شده یا خیر؟ برای افکارعمومی بگویند اقساطی که قرار است به‌دست ما برسد، رسیده یا خیر؟ اگر از طرف غرب صداقتی وجود ندارد باید برای مردم توضیح داده شود و اگر هم وجود داشته باشد این حقانیت ما است که غرب سیاستی را پیش گرفته که مجبور است تن به خواسته‌های ما دهد. اینها متاسفانه من فکر می‌کنم به اندازه کافی برای مردم توضیح داده نشده است. یعنی جهت‌دهی افکارعمومی رها شده به دست مردم و خیلی شناختی به جزئیات ندارند و نمی‌توانند در این مورد بدون اطلاعات از افکار عمومی به نتیجه برسند.(ge1001)

۹۳/۱۰/۱۵
۰۵:۱۸

آب و هوا

بیمه سامان

۹۳/۱۰/۱۵
۰۷:۳۹