نرخ ارز، طلا و سکه

قیمت طلا و سکه
(تومان)
  • یک گرم طلای 18 عیار 115520
  • تمام سکه (طرح جدید) 1208000
  • تمام سکه (طرح قدیم) 1180000
  • نیم سکه 638000
  • ربع سکه 366000
قیمت ارز
(تومان)
  • دلار 3739
  • یورو 4260
  • پوند 4880
  • صد ین 3445
  • درهم امارات 1028
  • لیر ترکیه 1083
ارز مبادله ای
(ریال)
  • 2 Arrow up
    دلار 32451
  • 15 Arrow up
    یورو 36558
  • 69 Arrow up
    پوند 41864
  • 10 Arrow up
    فرانک 33701
  • 97 Arrow up
    صد ین 29642
  • 2 Arrow up
    درهم امارات 8836

بانک و بیمه

اهدای کتاب نفیس قرآن طباخ‌ به‌ مراکز فرهنگی هنری و مطبوعاتی توسط بانک‌پاسارگاد
بانک‌پاسارگاد، در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود و در ادامه‌ طرح اهدای کتب نفیس به دانشگاه‌ها، مراکز علمی، نهادها، استادان و فرهیختگان، کتاب نفیس قرآن طباخ هروی را به فرهنگستان علوم، فرهنگستان هنر، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی‌و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، اهداء کرد. به گزارش روابط‌ عمومی‌بانک‌پاسارگاد، این بانک طی مراسم جداگانه‌ای با حضور مسئولان و مدیران این مراکز، به هر یک از این نهادها یک جلد کتاب نفیس قرآن طباخ هروی را به‌عنوان اثری ارزشمند و ماندگار هدیه داد. این اقدام جهت بهره‌مندی پژوهشگران، اندیشمندان و علاقمندان و انجام تحقیق و پژوهش‌های مرتبط صورت گرفت.
این قرآن نفیس به خط عبدالله طباخ هروی، از قرآن‌های نفیس و کم‌نظیر گنجینه‌ آستان قدس رضوی است که در سال 1394 با حمایت بانک‌پاسارگاد چاپ و رونمایی شد. بر اساس این خبر، دکتر رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم، دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات‌اسلامی، دکتر محمدعلی معلم دامغانی رییس فرهنگستان هنر و حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات طی سخنانی از اقدامات فرهنگی و هنری بانک‌پاسارگاد و توجه آن به ایفای رسالت‌های اجتماعی و حمایت از ارتقای سطح فرهنگ و هنر کشور، قدردانی کرده و آن را ارزشمند خواندند. دکتر داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم ضمن تشکر ویژه از دکتر مجید قاسمی‌مدیرعامل بانک‌پاسارگاد عنوان کرد: فعالیت‌های بانک‌پاسارگاد در زمینه فرهنگ، در نوع خود بی‌نظیر است. بانک‌پاسارگاد، همراه با اهدای این کتاب، لوح‌های تقدیری با امضای مدیرعامل بانک‌ به رییسان این مراکز اهداء کرد. در بخشی از این لوح تقدیر آمده‌است: «جان و جهان به بوی زلف جانان خرم است و در هر کرانه عاشقان، نغمه‌خوان از نقش خیال روی دلکش او. خوش آن دلی که حیات از عشق یافته؛ پای از ناسوت خاک بریده، از صفای ملکوت گذر کرده، به فرزانگی از جبروت عقل بالنده گشته و به لاهوت کمال بر آمده.
مصحف شریف خراسان، برساخته‌ شوق عاشقانه و بندگی خالصانه‌ عارف جان‌آگاه، عبدالله طباخ هروی، هنرمند خطاط سده‌ نهم‌ هجری‌ست که در رعایت اعتدال و تناسبات هندسی صوری و باطنی قلم، از برجستگان و نام‌آوران تاریخ پرشکوه استغنا و کمال هنر خوشنویسی در جهان است. این دُر گرانقدر، در گنجینه‌ نفیس آستان قدس رضوی، بر دُرج جان آشنایان حریم انس جای گرفته و با عنایت حضرت سبحان، بانک‌پاسارگاد توفیق یافته که در چاپ شایسته‌ این مصحف شریف در کشور آلمان و انتشار آن ایفای نقش نماید، تا این اثر ارزشمند در گنجینه‌ فرهنگی و هنری جهان جاودان گردد. امید که پاسارگادیان تلاشگر، در پناه لطف و مهربانی حضرت حق، همواره در مسیر اعتلای فرهنگ و هنر، و توسعه و آبادانی این مرز و بوم پر گهر گام بردارند و نام بلند ایران و ایرانی، بر بال‌های زرین بانک پاسارگاد، برفراز جهان بدرخشد. مصحف شریف خراسان، در قرن نهم هجری قمری، توسط «عبدالله طباخ هروی» کتابت شده‌ و در آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. این مصحف شریف، در قطع رحلی سلطانی، 33*47 سانتی‌متر مربع، به جهت نوع تذهیب، خوشنویسی و کتابت بی‌نظیر و از بدایع روزگار است؛ در این کتاب چند نوع هنر با هم آمیخته‌ شده که زیبایی و ماندگاری آن را چندین برابر کرده‌است. این کتاب به همت دکتر سید محمدصادق خرازی و با همکاری آستان قدس، به آلمان فرستاده شد و در نهایت با بهترین امکانات از قبیل کاغذ مرغوبی که با مرور زمان از بین نمی‌رود و جلد چرمی‌نفیس به چاپ رسید. گفتنی است خسرو رفیعی مشاور مدیرعامل و مدیر روابط‌عمومی‌بانک‌پاسارگاد اظهار داشت: در طول ماه ‌مبارک رمضان این اثر برجسته و ارزشمند به برخی از نهادها و مراکز فرهنگی به‌ویژه دانشکده‌های علوم و ادبیات انسانی دانشگاه‌ها اهداء می‌شود.
معرفی معاون جدید اعتبارات و بین‌الملل
بانک اقتصادنوین
طی حکمی، «نصرت‌الله شهبازی» به عنوان معاون اعتبارات و بین‌الملل بانک اقتصادنوین منصوب شد.به گزارش روابط عمومی بانک اقتصادنوین، شهبازی از مدیران توانمند و پیشکسوت نظام بانکی است، که تاکنون عهده‌دار سمت‌های مختلفی در نظام بانکی کشور بوده است. وی در سال گذشته به عنوان عضو هیات مدیره بانک اقتصادنوین مشغول به خدمت شده بود، همزمان طی حکمی به عنوان معاون اعتبارت و بین‌الملل بانک اقتصادنوین نیز منصوب شد. گفتنی است، وی که دانش آموخته رشته حقوق است، پیش از حضور در بانک اقتصادنوین، در رده‌های مختلف مدیریتی در بانک ملی ایران مشغول به فعالیت بوده است که از جمله این سوابق می‌توان به مدیریت امور اعتباری، مدیر امور منطقه یک، رئیس کمیته اعتباری مرکز، مدیر شعب استان کرمانشاه، مدیر نمونه استان در سه سال متوالی، رئیس شعبه در تمامی سطوح و مشاور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، نایب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت لیزینگ بازنشستگان مشرق زمین و... اشاره کرد.
افزایش توان رقابتی ثامن با بانکداری سبز
سرپرست مدیریت شعب مناطق آزاد تجاری صنعتی گفت: بانکداری سبز فرصتی برای خلق مزیت‌های رقابتی است.به گزارش روابط عمومی‌موسسه اعتباری ثامن، روح‌الله انصاری یکتا افزود:پرداختن به مسئولیت‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که سازمان‌ها در فلسفه وجودی و مأموریت‌های خود به آن می‌پردازند و بانکداری سبز،یکی از مصادیق اصلی آن است. وی با اشاره به فواید و مزایای بانکداری سبز اضافه کرد: بانک‌ها به‌عنوان بخشی از اساس نظام اقتصادی می توانند نقش مؤثر و راهبردی در احیای محیط‌زیست داشته باشند.انصاری یکتا تصریح کرد: با تدوین و هدایت سیاست‌های اعتباری در راستای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی،کاهش آلاینده‌های صنعتی و حمایت از زیست‌بوم‌های نادر در مسیر توسعه پایدار با عنوان ادبیات بانکداری سبز مطرح است.مهدی خلفی معاون سرپرستی مناطق آزاد نیز در این جلسه گفت: پرداختن به بانکداری سبز در عرصه رقابت بانکی نقش تعیین‌کننده‌ای برای زندگی بهتر برای جامعه دارد.وی افزود: مفهوم پایداری در بانکداری سبز، به‌عنوان رویکردی در کسب‌وکار مطرح است که به خلق ارزش‌های درازمدت برای مشتری و کارکنان می‌پردازد.خلفی با عنوان اینکه وظیفه بانک، فقط ارائه خدمات بانکی نیست، خاطرنشان کرد: بانکداری سبز، نه تنها در بخش ورودی شامل منابع مالی بلکه در بخش خروجی شامل سرمایه‌گذاری‌ها نیز می‌تواند تعریف شود.
پیوست بانک رفاه
به جمع بانک‌های دارای فناوری NFC
در مراسمی‌با حضور مدیران عالی بانک رفاه و شرکت رایتل از اولین دستگاه خودپرداز بانک رفاه مجهز به پرداخت موبایلی NFC از طریق سیم کارت رایتل رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی‌بانک رفاه؛ فرشید فرخ نژاد عضو هیات مدیره این بانک در این مراسم طی سخنانی گفت: رونمایی از این خدمت توسط بانک در زمان بسیار مناسبی صورت گرفت، چرا که به تازگی مقررات رگولاتوری این خدمات نیز در بانک مرکزی مستقر شده و در بانک‌های محدودی به صورت پایلوت به مرحله اجرا در خواهد آمد که بانک رفاه به عنوان یک بانک پیشگام در حوزه فناوری‌های نوین بانکی، این خدمت را ارائه می‌کند.وی افزود: بانک رفاه تلاش می‌کند این فناوری از لحاظ سرعت و مطلوبیت بیشترین ارزش افزوده را برای مشتریان ایجاد کند.
عضو هیات مدیره بانک رفاه خاطر نشان ساخت: در گام نخست شرکت رایتل این خدمت را برای مشتریان بزرگ بانک از جمله سازمان تامین اجتماعی و شرکت رایتل ارائه خواهد کرد و در مراحل بعدی در همه دستگاه‌های خودپرداز و POS بانک، راه‌اندازی می‌شود. در این مراسم مجید صدری مدیرعامل شرکت رایتل نیز طی سخنانی گفت: از آنجائی که بانک رفاه و شرکت رایتل همکاری‌های استراتژیک بسیاری با یکدیگر دارند، شرکت رایتل آمادگی دارد در هر مکانی این فناوری را بر روی ATM‌های بانک فعال کند.گفتنی است در خدمت جدید بانک رفاه، مشتریان می‌توانند اطلاعات کارت رفاه خود را بر روی سیم کارت رایتلی که قابلیت NFC دارد و همچنین گوشی هوشمندی که از این فناوری پشتیبانی می‌کند ذخیره کنند و هنگام دریافت خدمات از دستگاه‌های خودپرداز یا پایانه‌های فروشگاهی بدون نیاز به کارت و در یک تبادل اطلاعات کاملا امن، با استفاده از گوشی هوشمند به سهولت و در کمترین زمان خدمات خود را دریافت کنند.فناوری NFC که مخفف Near Felid Communication است، گونه ای از وسیله ارتباطی بی سیم بین دو دستگاه در مجاورت یکدیگر است که در فاصله کوتاه چند سانتی متری کاربرد دارد و می‌توان از طریق آن بین دو دستگاه تبادل اطلاعات ایجاد کرد.
مزیت‌های این فناوری نسبت به کارت‌های مغناطیسی شامل غیر‌قابل کپی شدن، ذخیره‌سازی اطلاعات به صورت رمزنگاری شده و کاملا امن در داخل سیم کارت، برقراری ارتباط رمزنگاری شده و امن بین گوشی همراه و ATM و همچنین توانایی افزودن سایر خدمات به آن از جمله OTP است.

ادامه فعالیت "اتیک" با نام "فناپ پرداخت"

حدود شش سال پیش شرکت اتیک به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فناپ با بحث پرداخت خرد و کیف پول الکترونیک فعالیت خود را آغاز کرد که تا پایان سال 94 این حوزه به عنوان اصلی‌ترین حوزه فعالیتی اتیک شناخته می‌شد و توانسته بود پروژه‌های پرداخت خرد اتوبوس، قطار شهری و تاکسی را در شهرهایی همچون مشهد، اهواز، قزوین، کرمان و کیش اجرا کند. اما از سال گذشته تاکنون، شاهد تغییرات برندینگی، ساختاری و فعالیتی در این شرکت هستیم

حدود شش سال پیش شرکت اتیک به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فناپ با بحث پرداخت خرد و کیف پول الکترونیک فعالیت خود را آغاز کرد که تا پایان سال 94 این حوزه به عنوان اصلی‌ترین حوزه فعالیتی اتیک شناخته می‌شد و توانسته بود پروژه‌های پرداخت خرد اتوبوس، قطار شهری و تاکسی را در شهرهایی همچون مشهد، اهواز، قزوین، کرمان و کیش اجرا کند. اما از سال گذشته تاکنون، شاهد تغییرات برندینگی، ساختاری و فعالیتی در این شرکت هستیم
از یک سو فعالیت‌های این شرکت گسترده‌تر و همه فعالیت‌های پرداخت الکترونیکی فناپ شامل کارتخوان، موبایل و کسب‌وکارهای آنلاین در اتیک متمرکز شد و از سوی دیگر، نام اتیک به "فناپ پرداخت" تغییر کرده که قرار است در سال 96 با این نام فعالیتش را ادامه دهد.
به گفته فرهنگ فرزان، معاون توسعه کسب و کار فناپ پرداخت، خدمات مبتنی بر پایانه‌های فروش و راهکار وفاداری مشتریان، درگاه‌های پرداخت، کیف پول الکترونیکی، پرداخت‌های مبتنی بر NFC و وچر از مهمترین حوزه‌های فعالیتی این شرکت است.
فرزان ادامه داد: در سال 96 روی چند رشته کسب‌وکاری خاص تمرکز می‌کنیم و آن‌ها را به‌عنوان هدف‌های جدی خود در این سال قرار داده‌ایم؛ یکی از این رشته فعالیت‌ها در حوزه خدمات مبتنی بر کارتخوان است که به دنبال تثبیت و گسترش فعالیت‌های این بخش هستیم.
وی افزود: در کنار مجموعه PSP پاسارگاد مجموعاً 500هزار دستگاه کارتخوان داریم که بخش عمده‌ای از آن متعلق به بانک پاسارگاد و بخش‌هایی از آن متعلق به بانک‌هایی مانند صادرات، رفاه، گردشگری، سپه و ... است. نمونه‌ توسعه فعالیت‌ها، مناقصه‌ بانک سپه است که سال گذشته مجموعه PSP پاسارگاد برنده این مناقصه شد.
به گفته فرزان، وجود بیش از پنج میلیون کارتخوان و حداکثر دو و نیم میلیون فروشنده در کشور، نشان‌دهنده اشباع تقریبی بازار است که لازم است خدمات جاری با کیفیت خوبی ارائه شود تا مشتری‌ها و صاحبان کسب‌وکار بتوانند سرویس های مورد نظر خود را به‌راحتی دریافت کنند.
او گفت: سال گذشته به ‌موازات کد دستوری 720، یک برنامک موبایلی با نام " ماناپی" را راه‌اندازی کردیم که قصد داریم در سال جاری، این اپلیکیشن موبایلی را در سطح بازار و مشتریانمان توسعه دهیم.
معاون توسعه کسب و کار فناپ پرداخت ادامه داد: تلاش کردیم در دو حوزه UI/UX و عامل انگیزشی کاربران نسبت به دیگر اپلیکیشن ها مزیت رقابتی داشته باشیم. در ماناپی ماشین جایزه‌ای را ایجاد کرده‌ایم که در درون آن، گیمیفیکیشن قابل توجهی وجود دارد تا مشتری بتواند ارتباط برقرار کند و به راحتی جایزه خود را دریافت کند.
وی با اشاره به فعالیت‌های فناپ پرداخت در حوزه NFC گفت: اواخر سال گذشته به همراه ایرانسل از محصول NFCخود در اهواز رونمایی کردیم که این محصول در سامانه حمل‌ونقل اهواز و پروژه‌های پرداخت خرد این شهر استفاده می‌شود. در سال جاری هم می‌خواهیم محصولی مبتنی بر تکنولوژی‌ NFC را به بهره‌برداری برسانیم.
فرزان در پاسخ به این سوال که " فناپ پرداخت قصد دارد در حوزه پرداخت بر بستر شبکه های اجتماعی خدماتی ارائه دهد"، گفت: قابلیت‌هایی که در کشور ما تاکنون مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام ایجاد شده، هیچ کدام پرداخت کامل نیستند؛ یعنی هر کدام تا مرحله آخر می‌رود و در نهایت شما را به درگاه پرداخت اینترنتی می‌فرستد. بدیهی است این موضوع چندان برای کاربر ارزشی ایجاد نمی‌کند، چون می‌تواند از ابتدا در درگاه پرداخت نیاز خود را برطرف کند. همچنین در تلگرام یک ربات است و فرد برای خرید یک شارژ باید پنج دقیقه زمان صرف کند. نکته دیگر این است که این پیام‌رسان‌ها مانند تلگرام فاقد ضمانت حفظ امنیت پرداخت و ثبات هستند. به همین دلیل در شرایط فعلی این حوزه را قابل سرمایه‌گذاری ارزیابی نمی‌کنیم.

۹۶/۰۳/۱۱
۱۰:۰۳

رفیق وزیر قبلی بذر امید در پرسپولیس را می‌سوزاند!

ورزش لیگ برتر - درحالی‌که سه سال است رسانه‌ها از این قرارداد جنجالی انتقاد می‌کنند، طاهری یکباره با تیم رسانه‌ای اش پیش افتاده!

ورزش لیگ برتر - درحالی‌که سه سال است رسانه‌ها از این قرارداد جنجالی انتقاد می‌کنند، طاهری یکباره با تیم رسانه‌ای اش پیش افتاده!
آریا صالحی:باشگاه پرسپولیس مدعی طلب 21میلیاردی از سامانه 3090 شده و می‌خواهد این قرارداد را لغو کند و کسی دنبال ایناتفاق است که سه سال مانع افشاگری درباره قرارداد می‌شد.
بدون شک قرارداد اسپانسرینگ استقلال و پرسپولیسبا سامانه پیامکی در سه سال گذشته سبب شده تا این تیم ها روی پا بمانند. اگرچه درهمه این سال ها درآمد طرح با آنچه صدقه وار به این تیم ها واگذار شده است ، تفاوتهای زیادی داشته است. چندی قبل بود که مسعود سلطانی فر خیلی شفاف گفت در یک سالگذشته پرسپولیس از این طرح 40 میلیارد تومان درآمد داشته. اگرچه گفت:«این پول خیلیسخت گرفته شده و هر بار اسپانسر بهانه هایی می آورد و باید با گروکشی پول ها رابگیریم.» اما مهم این است که چنین درآمدی حاصل شده است.
برای پرسپولیسی که هنوز ریالی از بدهی های اخیرشدر فیفا را پرداخت نکرده و فصل قبل خیلی صریح ادعا کرده بود با 18 میلیارد تومانتیمش را بسته و باید با هزینه های جاری ، تیمش را تا رقمی حدود 22 میلیارد می بست، پرسش به وجود آمده این است که این 18 میلیارد باقی مانده چه شده است و آیا همینپولی است که حالا ادعا می شود اسپانسر نپرداخته است؟
همین پولی که حالا سبب شده طاهری برایش استعفاءبدهد؟
طاهری البته در همه سال های دولت اعتدال ، بهواسطه رفاقت با محمود گودرزی وارد ورزش شد و مدیریت پرسپولیس را بر عهده گرفت. اوپیش از این در صندوق حمایت از ورزشکاران بود و وقتی به پرسپولیس آمد ، کمکی از اینصندوق گرفت که هنوز اعلام نشده به خزانه صندوق برگشته یا نه . در همه این سال هاکمک هایی از حسین هدایتی دریافت کرده که آنها هم درباره شان شفاف سازی نشده است .به هر حال ورودی پول طاهری هر فصل بیش از رقمی بوده که او برای هزینه تیمش بهسازمان لیگ اعلام کرده. یا اقلا این طور به نظر می رسد.
در همه این سال ها بر اساس ادعاهای شیرازی کهنقش دلال در این سامانه پیامکی را دارد ، حرف های زیادی زده شده است. شیرازی پیشتردر فدراسیون فوتبال مسئول تبلیغات محیطی بود و قرارداد بسته شده اش به پرونده ایبزرگ برای تلویزیون و فوتبال بدل شد و کار به دادسرا کشیده شد.
او چندی بعد آمد و ایده ای را که اولین بار توسطرویانیان و شرکت فناپ اجرا شده بود را به نام خودش زد. شیرازی در آن قرارداد همنقش واسطه را داشت و چون نمی توانست نامش وسط باشد ، پشت پرده پیش رفت و سرانجامهم خودش رفت و با همان گروهی که قبلا تبلیغات محیطی سازمان لیگ را داشت ، قراردادرا به تنهایی در دست گرفت.
خودش در دوره ای ادعا کرد 5 میلیون نفر برایسامانه پیامک می دهند. این در سال اول قرارداد بود که کلا به دو تیم استقلال وپرسپولیس کمتر از 30 میلیارد تومان پول رسید. سامانه ای که پیامک های 200 تومانیاش قرار بود مستقیم برسد به این دو تیم اما حالا مشخص شده حتی اگر 100 تومان از هرپیامک در هر روز به این تیم ها می رسید، برای پرسپولیس که هر روز 1 میلیون پیامکبه طور متوسط داشته است ، باید در سال 36 میلیارد تومان فقط از این طرح درآمدزاییمی کرد. به این مبلغ ف قراردادهای اسپانسر های 10 گانه مکمل را هم بیافزایید کهباید رقم را اقلا به سالی 50 میلیارد تومان می رساند. تازه آن هم روی سود تقریبابرابر با پرسپولیس اپراتور و دلال ، به همراه جوایز در نظر گرفته شد!
برای همین قرارداد بود که ابتدای سال یک بارطاهری در دوران گودرزی استعفا داد. شاید او یادش رفته دلیل استعفایش در زمان رفیقشفیقش ممود گودرزی چه بوده. او استعفایی رسانه ای داشت تا به فدراسیون فوتبال فشاروارد کند. فدراسیون قراردادی 100 میلیارد تومانی با سامانه فناپ بسته بود برای همهتیم های لیگ برتر که 20 میلیارد تومانش قرارداد حق پخش تلویزیونی می شد. اینقرارداد اما خیلی ساده هوا شد. چون طاهری و دوستانش می گفتند هرچه از سامانه هایپیامکی بدست می آید باید برسد به استقلال و پرسپولیس و هیچ سامانه ای نمی تواندموازی با 3090 عمل کند. جالب اینکه ایده این فشار را هم همین شیرازی به طاهری ودوستان دیگرش در باشگاه استقلال و تراکتورسازی داده بود و لیگ امسال را بهورشکستگی نشاندند و کل درآمدهای تبلیغاتی لیگی که تمام شد امسال 10 میلیارد تومانهم نبوده است!
حالا طاهری که می داند دیگر آن قدرت سابق درزمان رفیقش را ندارد و حالا وزارتی در راس کار است که اگرچه اععتقاد به حفظ مدیریتدارد اما پرسشگری درباره مسائل مرتبط با تیم ها هم می کند ، او با استعفای پیشدستانه و با بالا بردن هزینه مدیریتی توسط تیمی رسانه ای به فکر تغییر بازی است.حرف های او حالا باعث کاهش مشارکت مردم در طرح هایی از این دست و شکست پروژهخودگردانی دو تیم پایتخت می شود. لطمه ای که اثراتش را سال بعد این تیم ها میبینند.
تازه طاهری هیچ گاه صریح درباره داستان آمدنبرانکو ، تیمی که تحویلش داده شد و زحمات امیررضا خادم سخن نگفته است و همیشه خودشرا در مقام ناجی تیم معرفی کرده است. اگرچه مدیریت با ثبات و همراه با پول او سببشده بود تیم بعد از یک دهه ، بی چالش پیش برود و حالا همه او را یک قهرمان میشناسند اما اینکه زمان پاسخگویی او این مزرعه را آتش بزند ، تنها اقدامی است براینابودی بذر امید در فوتبال.
4141

منابع دیگر:
  • آفتاب نیوز
  • جماران
  • مردمی ها
  • تدبیر
۹۶/۰۳/۱۲
۱۱:۱۸

پرسپولیس از سامانه پیامکی چقدر درآمد داشت؟/ شفاف‌سازی تنها راه‌حل ماجرای استعفای طاهری

درحالی‌که سه سال است رسانه‌ها از این قرارداد جنجالی انتقاد می‌کنند، طاهری یکباره با تیم رسانه‌ای اش پیش افتاده!

صراط: خبرآنلاین نوشت: باشگاه پرسپولیس مدعی طلب 21 میلیاردی از سامانه 3090 شده و می‌خواهد این قرارداد را لغو کند و کسی دنبال این اتفاق است که سه سال مانع افشاگری درباره قرارداد می‌شد.
بدون شک قرارداد اسپانسرینگ استقلال و پرسپولیس با سامانه پیامکی در سه سال گذشته سبب شده تا این تیم ها روی پا بمانند. اگرچه در همه این سال ها درآمد طرح با آنچه صدقه وار به این تیم ها واگذار شده است ، تفاوت های زیادی داشته است. چندی قبل بود که مسعود سلطانی فر خیلی شفاف گفت در یک سال گذشته پرسپولیس از این طرح 40 میلیارد تومان درآمد داشته. اگرچه گفت:«این پول خیلی سخت گرفته شده و هر بار اسپانسر بهانه هایی می آورد و باید با گروکشی پول ها را بگیریم.» اما مهم این است که چنین درآمدی حاصل شده است.
برای پرسپولیسی که هنوز ریالی از بدهی های اخیرش در فیفا را پرداخت نکرده و فصل قبل خیلی صریح ادعا کرده بود با 18 میلیارد تومان تیمش را بسته و باید با هزینه های جاری ، تیمش را تا رقمی حدود 22 میلیارد می بست ، پرسش به وجود آمده این است که این 18 میلیارد باقی مانده چه شده است و آیا همین پولی است که حالا ادعا می شود اسپانسر نپرداخته است؟
همین پولی که حالا سبب شده طاهری برایش استعفاء بدهد؟
طاهری البته در همه سال های دولت اعتدال ، به واسطه رفاقت با محمود گودرزی وارد ورزش شد و مدیریت پرسپولیس را بر عهده گرفت. او پیش از این در صندوق حمایت از ورزشکاران بود و وقتی به پرسپولیس آمد ، کمکی از این صندوق گرفت که هنوز اعلام نشده به خزانه صندوق برگشته یا نه . در همه این سال ها کمک هایی از حسین هدایتی دریافت کرده که آنها هم درباره شان شفاف سازی نشده است . به هر حال ورودی پول طاهری هر فصل بیش از رقمی بوده که او برای هزینه تیمش به سازمان لیگ اعلام کرده. یا اقلا این طور به نظر می رسد.
در همه این سال ها بر اساس ادعاهای شیرازی که نقش دلال در این سامانه پیامکی را دارد ، حرف های زیادی زده شده است. شیرازی پیشتر در فدراسیون فوتبال مسئول تبلیغات محیطی بود و قرارداد بسته شده اش به پرونده ای بزرگ برای تلویزیون و فوتبال بدل شد و کار به دادسرا کشیده شد.
او چندی بعد آمد و ایده ای را که اولین بار توسط رویانیان و شرکت فناپ اجرا شده بود را به نام خودش زد. شیرازی در آن قرارداد هم نقش واسطه را داشت و چون نمی توانست نامش وسط باشد ، پشت پرده پیش رفت و سرانجام هم خودش رفت و با همان گروهی که قبلا تبلیغات محیطی سازمان لیگ را داشت ، قرارداد را به تنهایی در دست گرفت.
خودش در دوره ای ادعا کرد 5 میلیون نفر برای سامانه پیامک می دهند. این در سال اول قرارداد بود که کلا به دو تیم استقلال و پرسپولیس کمتر از 30 میلیارد تومان پول رسید. سامانه ای که پیامک های 200 تومانی اش قرار بود مستقیم برسد به این دو تیم اما حالا مشخص شده حتی اگر 100 تومان از هر پیامک در هر روز به این تیم ها می رسید، برای پرسپولیس که هر روز 1 میلیون پیامک به طور متوسط داشته است ، باید در سال 36 میلیارد تومان فقط از این طرح درآمدزایی می کرد. به این مبلغ ف قراردادهای اسپانسر های 10 گانه مکمل را هم بیافزایید که باید رقم را اقلا به سالی 50 میلیارد تومان می رساند. تازه آن هم روی سود تقریبا برابر با پرسپولیس اپراتور و دلال ، به همراه جوایز در نظر گرفته شد!
برای همین قرارداد بود که ابتدای سال یک بار طاهری در دوران گودرزی استعفا داد. شاید او یادش رفته دلیل استعفایش در زمان رفیق شفیقش ممود گودرزی چه بوده. او استعفایی رسانه ای داشت تا به فدراسیون فوتبال فشار وارد کند. فدراسیون قراردادی 100 میلیارد تومانی با سامانه فناپ بسته بود برای همه تیم های لیگ برتر که 20 میلیارد تومانش قرارداد حق پخش تلویزیونی می شد. این قرارداد اما خیلی ساده هوا شد. چون طاهری و دوستانش می گفتند هرچه از سامانه های پیامکی بدست می آید باید برسد به استقلال و پرسپولیس و هیچ سامانه ای نمی تواند موازی با 3090 عمل کند. جالب اینکه ایده این فشار را هم همین شیرازی به طاهری و دوستان دیگرش در باشگاه استقلال و تراکتورسازی داده بود و لیگ امسال را به ورشکستگی نشاندند و کل درآمدهای تبلیغاتی لیگی که تمام شد امسال 10 میلیارد تومان هم نبوده است!
حالا طاهری که می داند دیگر آن قدرت سابق در زمان رفیقش را ندارد و حالا وزارتی در راس کار است که اگرچه اععتقاد به حفظ مدیریت دارد اما پرسشگری درباره مسائل مرتبط با تیم ها هم می کند ، او با استعفای پیش دستانه و با بالا بردن هزینه مدیریتی توسط تیمی رسانه ای به فکر تغییر بازی است. حرف های او حالا باعث کاهش مشارکت مردم در طرح هایی از این دست و شکست پروژه خودگردانی دو تیم پایتخت می شود. لطمه ای که اثراتش را سال بعد این تیم ها می بینند.
تازه طاهری هیچ گاه صریح درباره داستان آمدن برانکو ، تیمی که تحویلش داده شد و زحمات امیررضا خادم سخن نگفته است و همیشه خودش را در مقام ناجی تیم معرفی کرده است. اگرچه مدیریت با ثبات و همراه با پول او سبب شده بود تیم بعد از یک دهه ، بی چالش پیش برود و حالا همه او را یک قهرمان می شناسند اما اینکه زمان پاسخگویی او این مزرعه را آتش بزند ، تنها اقدامی است برای نابودی بذر امید در فوتبال.

۹۶/۰۳/۱۲
۱۳:۱۷

مجمع عمومی عادی سالیانه شورای انجمن‌های علمی ایران برگزار شد

اقتصاد ایران: مجمع عمومی عادی سالیانه شورای انجمن‌های علمی ایران در روز دوشنبه 8 خرداد سال 1396، با حضور اعضای هیأت‌مدیره‌ شورا، مدیران و اعضای انجمن‌های علمی ایران و جمعی از استادان و فرهیختگان در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، در ابتدای این مجمع که با سخنرانی و خوش آمدگویی دکتر مجید قاسمی رییس شورا آغاز شد، اعضای هیأت‌رییسه مجمع با اکثریت آرا انتخاب شدند. بر این اساس، دکتر مروج، دکتر ارجمندی، مهندس جلال‌زاده و دکتر عقیلی به‌ترتیب به‌عنوان رییس، ناظران و منشی جلسه توسط حاضرین انتخاب شدند.
در ادامه‌ گزارش عملکرد و فعالیت‌های شورا در سال 1395 توسط دکتر مهریان قرائت شد. در این گزارش اهم اقدامات شورا عبارتند از تشکیل 43 جلسه هیأت‌مدیره در شورا، تحقق 46 مصوبه هیأت‌مدیره از بین 63 مصوبه، بیش از 153 مورد مکاتبه با سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، نهادها، مراکز علمی، دانشگاه ها و ... ، برگزاری 2 جلسه با حضور اعضای هیأت‌مدیره شورا و مقام عالی وزارت علوم و دیگر معاونان و مدیران ارشد و ارایه پیشنهادهای لازم به ایشان و برخی از اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و سایر نهادهای علمی، برگزاری چهارمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور، برگزاری نشست کارگروه روابط عالی داخلی و خارجی با حضور نمایندگان 35 انجمن علمی در دانشگاه خاتم، سازماندهی و راه‌اندازی فعال دبیرخانه شورا، استخدام دبیر و کارشناس جدید در دبیرخانه شورا، چاپ و توزیع 1000 جلد کتاب «نیم قرن تلاش انجمن‌های علمی ایران»، تهیه و تدوین کتاب «توانمندی‌های آموزشی انجمن‌های علمی ایران»، تهیه و تدوین کتاب «مجموعه مقالات و سخنرانی‌های چهارمین همایش ملی شورا»، دعوت از رییسان انجمن‌های علمی جهت شرکت در همایش‌های اقتصاد مقاومتی در دانشگاه خاتم، ساماندهی کتابخانه شورا، اطلاع‌رسانی همایش‌های انجمن‌های عضو و غیرعضو در سایت شورا، راه‌اندازی سایت جدید شورا، تعامل با دبیران کمیسیون‌های انجمن‌های علمی، مشارکت در نقد و بررسی پیش‌نویس برنامه ششم توسعه و ارایه پیشنهادهای لازم در احکام برنامه، تهیه گزارش مالی عملکرد شورا در مقاطع سه ماهه، تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی سالیانه شورا، مساعدت در برگزاری66 جلسه انجمن‌های علمی عضو در محل ساختمان شورا، برگزاری جلسه‌های هم‌اندیشی با انجمن‌های متقاضی، اعطای جوایز و اهدای لوح تقدیر به 14 انجمن برتر مطابق فهرست ارزیابی عملکرد کمیسیون‌ انجمن‌های علمی ایران در مراسمی با حضور بیش از 100 انجمن.
در این جلسه همچنین پس از قرائت گزارش بازرسی توسط دکتر پرتوی بازرس قانونی شورا، صورت‌های مالی و عملکرد شورا و انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی جهت درج آگهی‌های شورا با اکثریت آراء، به تصویب حاضران در مجمع رسید. در پایان این مجمع نیز، جلسه پرسش و پاسخ در خصوص اقدامات، عملکرد و برنامه‌های شورای انجمن‌های علمی برگزار شد

۹۶/۰۳/۱۳
۰۹:۳۳

گفت‌وگو با ایده‌پرداز تله‌طب، استارت‌آپ برگزیده الکام‌استارز برای استارتاپی شدن باید کفش آهنی پوشید

دسترسی به پزشک متخصص در لحظات حساس بیماری که هر ساعتش تعیین‌کننده است، امری حیاتی است. نبود پزشک متخصص می‌تواند فاجعه به بار بیاورد. برای خیلی‌ها که در مناطق محروم هستند یا بیمارانی که قادر نیستند به دلیل شرایط جسمی‌شان به شکل حضوری به مطب پزشک مراجعه کنند، دسترسی آنی به پزشک مانند معجزه است.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از مجله دانش‌بنیان، هدی دوست‌محمدی، ۲۸ ساله، تلاش کرده با راه‌اندازی اپلیکیشن تله‌طب، این نیاز عمومی را پاسخ بدهد و فاصله پزشک تا بیمار را به اندازه یک کلیک کاهش دهد. او دانشجوی دکترای مکانیک است و رشته تحصیلی‌اش هیچ ربطی به پزشکی ندارد، اما توانسته با راه‌اندازی استارتاپ تله‌طب، اعتماد پزشکان و بیماران زیادی را به خود جلب کند. با ایده‌پرداز استارت آپ برگزیده الکام استارز، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
* شما درس پزشکی نخوانده‌اید، چطور شد که به فکر راه‌اندازی «تله‌طب» افتادید؛ استارتاپی که کاملا در حوزه پزشکی فعالیت دارد؟
سال 93 بود که در زمینه «تله‌مدیسین» یا «پزشکی از راه دور» در ایران فعالیت می‌کردیم و قصد داشتیم امکانی را فراهم کنیم که بیماران بتوانند از راه دور با پزشک خود در ارتباط باشند و ویزیت شوند. از لحاظ نرم‌افزاری توانستیم کار را پیش ببریم اما در بخش سخت‌افزاری با مشکلات بزرگی مواجه بودیم. منظورم از سخت‌افزار این است که علاوه بر اینکه هماهنگی متخصص‌ها چالش بزرگی بود، تامین تجهیزات پزشکی مثل تله مانیتورینگ هم هزینه‌های سنگینی را در پی داشت. از آنجا که این پروژه از طرف نهادهای مربوطه حمایت نشد، با شکست سنگینی مواجه شدیم. همین مساله باعث شد به فکر «تله‌طب» بیفتیم. پس سعی کردیم تله مدیسین را در نسخه کوچکتر به عنوان تله‌طب راه‌اندازی کنیم.
* پس می‌توانم بگویم که هدف اصلی تله‌طب، تبدیل شدن به تله مدیسین است؟
دقیقا همین‌طور است. هدف تله‌طب این است که بتواند در زمینه پزشکی از راه دور به درجه‌ای برسد که همه کشور را پوشش دهد. رسیدن ما به این هدف در بلندمدت محقق خواهد شد.
*تله‌طب دقیقا چه کاری انجام می‌دهد. یعنی چطور می‌تواند بسیاری از بیماران را از مراجعه حضوری به مطب پزشک بی‌نیاز کند؟
از دی‌ماه سال 94 و با حمایت شتاب‌دهنده «تریگ‌آپ» شرکت فناپ، تله‌طب را آغاز کردیم. نسخه آزمایشی تله‌طب در فروردین 95 به کار گرفته شد و پس از آن نسخه اندروید آن نیز وارد بازار شد. آپ «ای‌او‌اس»مان هم در مرحله تست نهایی است و به زودی منتشر می‌شود.
تله‌طب طوری طراحی شده که می‌تواند به صورت آنلاین، مشاوره پزشکی به بیمار ارائه دهد. در واقع ما در تله‌طب تلاش کرده‌ایم بین متخصص و بیمار در فضای مجازی رابطه ایجاد کنیم. بسیاری از مواقع اتفاق می‌افتد که بیمار مجبور است از شهرهای دور خود را به مطب پزشک خود در شهر دیگری برساند. در حالی که این ویزیت می‌توانست به صورت غیرحضوری هم اتفاق بیفتد. مثلا برخی از متخصصان قلب و عروق یا مغز و اعصاب معتقدند بیماران‌شان به خاطر شرایط حساسی که دارند، بهتر است از منزل خارج نشوند و ترجیح می‌دهند فالوآپ و پیگیری وضعیت بیمار خود را به صورت غیرحضوری انجام دهند.
تله‌طلب می‌تواند به این‌گونه بیماران کمک کند تا بدون حضور فیزیکی و در فضای تله‌طب، پزشک خود را ملاقات کنند و ویزیت شوند. تله‌طب مانند یک سفر کاربری می‌ماند. در واقع تله‌طب سعی می‌کند چهار مرحله ویژه را گام‌به‌گام در اختیار کاربر قرار دهد تا نیاز غیرحضوری کاربر به پزشک رفع شود و از مراجعات غیرضروری به مطب‌ها و اتلاف وقت جلوگیری شود. حتی گاهی برخی کاربرها نمی‌دانند باید نزد کدام متخصص مراجعه کنند. تله‌طب در این زمینه نیز می‌تواند کاربران را راهنمایی کند و با این کار در صرف زمان و هزینه آنها صرفه‌جویی می‌شود.
* منظور شما از چهار مرحله چیست؟
در حال‌حاضر تله‌طب در بستر وب و اپلیکیشن موبایل شروع به فعالیت کرده است. ما آپ‌هایی را وارد بازار می‌کنیم که هرکدام تخصص‌های مختلف پزشکی را پوشش می‌دهند و کاربر می‌تواند بسته به نیاز خود، از این آپ‌ها استفاده کند. در حال‌حاضر فقط آپ پوست و زیبایی راه‌اندازی شده است. سرویس‌هایی که هر آپ در اختیار کاربر قرار می‌دهد، متنوع است.
اول اینکه اطلاعات نزدیک‌ترین کلینیک‌های زیبایی محل زندگی یا محل کار شما را در اختیارتان قرار می‌دهد. در مرحله دوم شما می‌توانید با پزشکان متخصص زیبایی مشاوره کنید و در این مسیر حتی می‌توانید عکس یا هر فایلی را که به فرآیند مشاوره کمک می‌کند، ارسال کنید.
سومین گام این است که این آپ می‌تواند اطلاعات معتبر پزشکی در حوزه پوست و زیبایی را در اختیار کاربر قرار دهد. در گام چهارم نیز ما فضایی را برای تعامل و گفت‌وگوی کاربرها با یکدیگر در نظر گرفته‌ایم. به این صورت که کاربرها می‌توانند تجربیات خود را در طول بیماری و درمان در اختیار دیگر کاربران قرار دهند.
* در قدم بعدی قصد دارید آپ کدام تخصص را طراحی و وارد بازار کنید؟
در حال‌حاضر آپ بارداری در حال طراحی است. قدم بعدی ما طراحی آپ قلب و عروق است. طبق آمارهایی که وجود دارد در کشور ما یکی از دلایل اصلی مرگ و میر، بیماری‌های مربوط به قلب و عروق است. بنابراین این آپ می‌تواند پیش‌آگاهی‌های لازم را به بیماران و خانواده‌هایشان ارائه دهد.
*برای تهیه این آپ‌ها، قطعا نیاز است که از حضور پزشکان متخصص هم استفاده شود.
همین‌طور است. ما برای تهیه هرکدام از شاخه‌ها، از وجود متخصصان همان حوزه استفاده می‌کنیم و نظرات آنها را در هر مرحله از ساخت آپ‌ها پیاده می‌کنیم.
* آیا در تله‌طب، کاربران می‌توانند پزشک متخصصی را که تحت‌نظر او هستند. به تله‌طب معرفی کنند و در مواقع لازم، از مشاوره تخصصی پزشک خود بهره ببرند؟
بله. در تله‌طب، بخشی وجود دارد که کاربر می‌تواند پزشک معتمد خود را به سایت معرفی کند و در صورت تمایل پزشک و به عضویت درآمد او، از مشاوره پزشکی او استفاده کند. بسیار اتفاق افتاده که خود پزشک و متخصص به عضویت تله‌طب درآمده و از طریق ما، فرآیند فالوآپ بیمار خود را انجام می‌دهد.
*شما برای پرداختن به این ایده، الگوی خاصی را دنبال کردید؟
تله مدیسین نمونه داخلی ندارد، اما نمونه خارجی دارد. اینکه بگوییم صرفا به الگوبرداری از نمونه‌های خارجی اقدام کردیم، درست نیست بلکه الگوبرداری زمانی نتیجه می‌دهد که با بومی‌سازی همراه باشد.
ما ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف نمونه‌های خارجی تله‌مدیسین، تله‌طب را قلم زدیم، اما مثلا وقتی به نمونه تله‌مدیسین در آمریکا نگاهی بیندازیم می‌بینیم که تله‌مدیسین به عنوان یکی از بازوهای قوت دولت آمریکا به حساب می‌آید و دولت مستقیما از آن حمایت می‌کند. در ایران راه بسیاری تا جایگاه اصلی تله‌مدیسین داریم. علاوه بر این، نیازهای کاربر ایرانی با کاربر آمریکایی متفاوت است. بنابراین بومی‌سازی باید در کنار الگوبرداری اتفاق بیفتد.
* از هزینه‌های استفاده از سرویس تله‌طب برای ما بگویید. کاربری که قصد استفاده از سرویس شما را دارد، با صرف چه مقدار پول می‌تواند از یک مشاوره پزشکی بهره‌مند شود؟
ما طبق سیستم قیمت‌گذاری که در اختیار داریم و لحاظ کردن تفاوت‌هایی که مشاوره پزشکی غیرحضوری با مراجعه حضوری دارد به قیمت 15هزار تومان رسیده‌ایم. البته تا به حال چند مورد پیش آمده است که بیمار تنها هزار تومان برای مشاوره پرداخت کرده است که چنین مواردی طبق نظر پزشک، اتفاق می‌افتد. چراکه بیشترین درصد این مبلغ دریافتی، در اختیار پزشک قرار می‌گیرد. دلیل اینکه این مبلغ برآورد شده، این است که در مشاوره پزشکی غیرحضوری نسبت به حضوری، تعامل فیس تو فیس وجود ندارد، تجویز دارو انجام نمی‌شود و همین‌طور راهی برای استفاده از بیمه‌های درمان نیز در نظر گرفته نشده است.
ما به کاربران خود تعهد داده‌ایم که به پرسش آنها ظرف 24 ساعت، پاسخ داده خواهد شد. در صورتی که این اتفاق نیفتد، مبلغ به کاربر عودت داده می‌شود. ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که پاسخ‌ها در لحظه داده می‌شود، چرا که در آن صورت وارد مرحله حساسی خواهیم شد و تله‌طب رنگ اورژانسی به خود می‌گیرد.
* با توجه به اینکه فرهنگ‌سازی برای استفاده از تله‌مدیسین هنوز در کشور ما جا نیفتاده است، درآمد امروز تله‌طب چقدر است؟
ما هنوز انتظار درآمدزایی از تله‌طب نداریم. پلتفرم ما یک پلتفرم چندوجهی است و برای اینکه به درآمدزایی برسیم نیاز است هم تعداد کاربرها و هم تعداد پزشکان همزمان افزایش پیدا کنند، اما مساله‌ای که با آن روبه‌رو هستیم این است که پزشکان زمانی به سمت تله‌طب جذب می‌شوند که کاربران زیادی وجود داشته باشد. از طرف دیگر، کاربران زمانی به سراغ تله‌طب می‌آیند که متخصصان و پزشکان بیشتری را پیش‌روی خود ببینند. به همین خاطر باید بگویم درآمد ما هنوز از 200 هزار تومان، تجاوز نکرده است. البته من اگر یک درصد هم نسبت به آینده فعالیت‌مان ناامید بودم، خیلی پیش‌تر از اینها، سرویس را تعطیل می‌کردم.
* می‌توانید به ما بگویید که تعداد کاربران و پزشکان در تله‌طب از ابتدا تا امروز چه تعداد بوده است؟
تعداد کل کاربرهایی که از شروع کار تا امروز از تله‌طب استفاده کرده‌اند، حدود 27هزار نفر و پزشکان متخصص 44 نفر بوده‌اند. البته پزشکانی که داخل کافه بازار هزار تا ریت داریم که از این تعداد، 80درصدشان پنج ستاره هستند و نمره میانگین‌مان 4/8 تخمین‌زده شده است.
* شما با چه مقدار سرمایه آغاز به کار کردید؟
از ابتدا با سرمایه‌گذاری کوچک شتاب‌دهنده تریگ آپ آغاز کردیم که مبلغ حدود 25میلیون در اختیار ما قرار داد و به ازای آن، سهمی از ما دریافت کرد. پس از گذشت چند ماه، در مرحله دوم نیز روی استارتاپ ما سرمایه‌گذاری کرد.
* سرمایه‌گذاری‌های دیگری به سراغ‌تان نیامده‌اند؟
خیر. ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت بالاست. به همین خاطر سرمایه‌گذارها کمتر به سمت این حوزه می‌آیند. از طرف دیگر کار با استارتاپ‌ها نیاز به سرمایه‌گذارهای ریسک‌پذیر دارد که متاسفانه چنین سرمایه‌گذارهایی تقریبا وجود ندارند. حتی سرمایه‌گذارهایی هم که با برخی استارتاپ‌ها کار می‌کنند، پیش‌شرط‌هایی از جمله ثبت شرکت و دریافت گرید را مدنظر قرار می‌دهند.
هنوز نوع فعالیت‌ استارتاپ‌ها برای بسیاری از سرمایه‌گذارها تعریف نشده‌ است، به همین خاطر بسیاری از استارتاپ‌ها در جلساتی که با سرمایه‌گذارها می‌گذارند، احساس مشترکی نمی‌بینند.
* از اعضای تله‌طب بگویید. تیم تله‌طب چند نفر و با چه تخصص‌هایی هستند؟
به جز من، دو نفر دیگر هم جزو اعضای اصلی و ابتدایی پروژه هستند. احسان نوری که با مدرک کارشناسی ارشد بیوالکترونیک (مهندسی پزشکی) مدیر اجرایی این پروژه است. جوان توانمند بیست و یک ساله به نام شایان شفیعی هم دانشجوی کارشناسی IT است و تمام فعالیت‌های حوزه برنامه‌نویسی و طراحی نرم‌افزارها را برعهده دارد. به طور کلی تیم تله‌طب یک تیم ده‌نفره است که در حوزه‌های محتوا، مارکتینگ و بازاریابی و همین‌طور تیم مشاوره پزشکی فعالیت می‌کند.
*آیا حمایت‌های مالی یا معنوی از نهاد یا سازمان خاصی دریافت کرده‌اید؟
در جشنواره ایران ساخت در بخش نرم‌افزارهای موبایل، به عنوان آپ برگزیده معرفی شدیم. همین‌طور در الکامپ امسال هم جزو ده استارتاپ برتر قرار گرفتیم. این برگزیده شدن‌ها، به نوعی قوت قلب و حمایت برای ما محسوب می‌شود. در خصوص حمایت‌های مالی باید بگویم که هیچ حمایت مالی دریافت نکرده‌ایم، چراکه برای دریافت وام حتما باید شرکت ثبت شود. از طرف دیگر وام بازپرداخت می‌خواهد که ما در ابتدای راه نمی‌توانیم از پسش بربیاییم. به همین دلیل ترجیح دادیم به جای اقساط وام به پرداخت درصدی به سرمایه‌گذار بپردازیم.
* تبلیغات شما برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از تله مدیسین به کجا رسیده است؟
ما در فضای مجازی تبلیغات محدودی داشتیم، اما به جهت اینکه چندین مرتبه در حوزه سلامت جزو آپ‌های برگزیده انتخاب شدیم، کافه بازار آپ ما را در صفحه اول قرار داد که همین اتفاق را می‌توان به عنوان تبلیغ موثری دانست. با وجود این، من معتقدم تله طب نیاز به تبلیغات ندارد، چراکه سلامت نیاز اساسی مردم است. شاید در ابتدای راه، حتی متضرر شویم، اما می‌توانیم با قرار دادن نکات مثبتی در کسب‌وکار خود، سریع‌تر به موفقیت برسیم. مثلا با ساده‌سازی پرداخت‌ها یا کاهش قیمت‌های اخذ مشاوره‌های پزشکی می‌توان در جذب کاربرها موثر بود.
* در مسیر طراحی و رشد تله‌طب به عنوان یک فعالیت استارتاپی، چه خون‌دل‌هایی خورده‌اید؟
این نوع کسب‌وکار در کشورهای توسعه‌یافته به درآمدزایی بسیار خوبی رسیده است، اما در ایران هنوز در قدم اول به سر می‌بریم. دغدغه اصلی ما این است که فرهنگ‌سازی مطلوبی برای استفاده از تله‌طب در کشور ما وجود ندارد. در واقع بسترسازی تله‌مدیسین صرف زمان زیادی را می‌طلبد.
با وجود این ما اطمینان داریم در آینده‌ای نزدیک، نه تنها مردم، بلکه خود پزشکان و متخصصان هم به وجود شبکه ما احساس نیاز خواهند کرد. قدم‌های اولیه در هر کاری، سخت و طاقت‌فرساست، اما ما خود را برای هر سختی مهیا کرده‌ایم، تا زمانی که این فرهنگ در کشور جا بیفتد. چالش دیگر، پلتفرم چند وجهی ماست. همان‌طور که قبلا توضیح دادم به خاطر ویژگی این پلات‌فرم نیاز است که تعداد متخصصان و کاربران با هم افزایش پیدا کند. قضیه این روش مثل پیدایش مرغ و تخم‌مرغ است که وجود هرکدام، وابسته به حضور دیگری است.
از آنجا که فرهنگ تله‌مدیسین در کشور ما نهادینه نشده است، مردم همچنان درگیر پزشکی به شیوه سنتی هستند، در حالی‌که اگر از سیستم ما حمایت کنند در زمان و هزینه‌ آنها بسیار صرفه‌جویی خواهد شد. مساله بعدی، کمبود نیروی فنی متخصص است. در واقع نیروی فنی متخصصی که بتواند با درآمد کم با یک استارتاپی همراه باشد، بسیار کم است.
*شما یک تجربه شکست خورده در حوزه تله‌مدیسین را پشت‌سر گذاشته‌اید، چه درسی از آن شکست گرفته‌اید که بخواهید با بقیه استارتاپی‌ها به اشتراک بگذارید.
پیش از هرچیز باید بگویم کسی که وارد استارتاپ می‌شود، باید کفش آهنی به پا کند و صبر زیادی داشته باشد. خیلی از بیزینس‌های موفقی که امروزه می‌بینیم، گذشته کوچک و ساده‌ای دارند. باید با منطق و حساب شده قدم برداشت و گام به گام حرکت کرد. نباید همزمان چند استارتاپ راه‌اندازی کرد. بهتر است یک کسب‌وکار را با تمرکز و تفکر انتخاب کنند و در همان کسب‌وکار به تخصص و موفقیت برسند.
دوستانی را می‌بینم که در قدم آخر رسیدن به موفقیت، پا پس کشیده‌اند و ناامید شده‌اند. در این صورت وقتی استارتاپ خود را رها می‌کنند، افراد دیگری به راه‌اندازی مجدد آن استارتاپ مشغول می‌شوند و به موفقیت می‌رسند. برای آغاز هر کسب‌وکار، باید مخاطبان خود را بشناسند و نیازهای واقعی جامعه را بررسی کنند. اگر تجربه شکست دارند، می‌توانند از نکات آن تجربه برای بهبود عملکردشان استفاده کنند.
وقتی ما تله‌طب را آغاز کردیم گمان می‌کردیم همه مردم و پزشکان، مثل خودمان از این طرح استقبال خواهند کرد، اما فرهنگ‌سازی مساله مهمی بود که از چشم ما دور مانده بود. از آنجا که استارتاپ‌ها، کسب‌وکارهای نو هستند، احتمالا هیچ نمونه قبلی وجود ندارد که بتوان از آن الگوبرداری کرد. بنابراین باید با یک برنامه مدون و منطقی پیش بروند و رویاپردازی را کنار بگذارند.

۹۶/۰۳/۱۳
۱۳:۰۱

اقدام شایسته و فرهنگی که در فوتبال ایران شروع شده است

مشارکت اهالی فوتبال در اقدام فرهنگی و شایسته اهدا عضو چند روزی است رنگ و بوی زیباتری به خود گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، چند روزی از امضای تفاهم‌نامه همکاری میان فدراسیون فوتبال و انجمن اهدای عضو ایرانیان به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های ورزش فوتبال در توسعه فرهنگ نیکوی اهدای عضو نمی‌گذرد که بازتاب این حرکت ماندگار که به‌همت باشگاه هواداران فوتبال ملی(سامانه ۹۰۹۰) صورت گرفت، آنچنان موجی ایجاد کرده که جامعه فوتبال کشور فارغ از حاشیه‌های همیشگی این ورزش پُرطرفدار، با خلوص نیت و با تکاپوی بسیار در مسیر آن گام نهاده است.
در همان روزهای نخست پس از اعلام خبر این همکاری مشترک و حرکت فرهنگی، خانواده مجید نائینی، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، پیش‌قدم شده و با اهدای اعضای بدن این فوتبالی با اخلاق که دچار ضایعه مرگ مغزی شده بود، نجات جان سه انسان را موجب گردیدند.
پس از اقدام قابل تحسین خانواده زنده‌یاد نائینی، اعضای بدن وحید باغ‌گلی، فوتسالیست جوان کرمانی که با مرگ مغزی روبه‌رو شده بود، با رضایت خانواده اش اهدا گردید و جان سه‌ هم‌وطن دیگر را نجات داد.
در گام بعد، شرکت فناپ که در جایگاه متولی باشگاه هواداران فوتبال ملی و حامی فدراسیون و تیم‌های ملی فوتبال، بانی این حرکت اجتماعی محسوب می‌شد، بار دیگر در توسعه و ترویج فرهنگ اهدای عضو گوی سبقت را از دیگران ربود و با راه‌اندازی پویش(کمپین) «صدور۱۰۰ هزار کارت اهدای عضو در ماه مبارک رمضان» اقدام به عرضه و انتشار بات رسمی عضوگیری انجمن اهدای عضو ایرانیان نمود تا براساس آن نیکوکاران متقاضی به‌راحتی و در مدت زمانی کمتر از ۲ دقیقه قادر به ثبت‌نام و دریافت کارت اهدای عضو شوند.
در این میان، دیگر اعضای جامعه فوتبال نیز به این موج مثبت ایجاد شده پیوسته‌اند که بیشتر آن‌ها هنوز رسانه‌ای نشده و برخی نیز بنابر خواسته متولیان امر درجهت ایجاد تأثیر مثبت و ترغیب عموم اعلان گردیده که از آن‌جمله می‌توان به دریافت کارت اهدای عضو توسط سه‌تن از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس (محمد پنجعلی، نیما نکیسا و حمید استیلی) در بیمارستان مسیح دانشوری اشاره کرد.
بی‌شک نامداران و ستاره‌های دیروز و امروز فوتبال کشور که نزد هواداران فوتبال مقبولیت دارند، به‌عنوان الگوی بخش قابل توجهی از اقشار مختلف می‌توانند نقش بسیار مؤثری در ترویج فرهنگ اعمال نیکوکارانه ایفا کنند تا روح پهلوانی و جوانمردی در کالبد این ورزش بیش از پیش دمیده شود.
گزارش دهنده: محمد حمید جعفری - انتشار دهنده:آرش محمدی
منبع: مهر
604

منابع دیگر:
  • مهر
  • مرور نیوز
  • بی‌باک
۹۶/۰۳/۱۳
۱۴:۳۳

خبر فوری: آیا سیف از بانک مرکزی می رود

اخبار پولی مالی- اخبار غیر رسمی حاکی از تغییر رئیس کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم است.

به گزارش اخبار پولی مالی، بر اساس اطلاعات منابع غیر رسمی تیم اقتصادی دولت دوازدهم در حال ترمیم است و برای این کار ولی الله سیف به احتمال بسیار از این تیم جدا خواهد شد.
بر اساس این گزارش: اختلاف سیف با برخی دیگر از اعضای تیم اقتصادی دولت از جمله طیب نیا، وزیر اقتصاد، یکی از مهمترین عوامل تغییر رئیس کل بانگ مرکزی عنوان می شود. پیش از این نیز انتشار اظهارنظری از رئیس کل بانک مرکزی درباره نتایج برجام که با تیتر جنجالی «تقریبا هیچ» رسانه های منتقد دولت از آن استقبال شد، شایعه کنار رفتن سیف از کابینه آینده را تقویت کرده بود.
گفته می شو: مجید قاسمی، مدیر عامل بانک پاسارگاد و عبد الناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ایران از جمله نامزد های درنظر گرفته شده برای پست ریاست بانک مرکزی هستند.
لازم به ذکر است: اخبار مربوط به تغییر رئیس کل بانک مرکزی ج.ا.ایران تا کنون از سوی هیچیک از منابع رسمی دولتی نقل نشده است .

۹۶/۰۳/۱۴
۱۶:۰۵

سیف رفتنی شد/معرفی گزینه های جایگزین!

براساس تازه ترین گمانه زنی ها درباره ترکیب دولت دوازدهم، خروج سیف، رئیس بانک مرکزی از ساختمان شیشه ای خیابان میرداماد قطعی شده و به این ترتیب رایزنی ها برای تعیین جایگزین وی شدت گرفته است.
به گزارش “تاوان گذار” اختلاف سیف با برخی دیگر از اعضای تیم اقتصادی دولت از جمله طیب نیا، وزیر اقتصاد، مهمترین عامل کنارگذاشته شدن احتمالی رئیس بانک مرکزی از دولت آینده عنوان شده است.
البته پیش از این انتشار اظهارنظری از رئیس کل بانک مرکزی درباره نتایج برجام که با تیتر جنجالی «تقریبا هیچ» رسانه های منتقد دولت از آن استقبال شد، شایعه کنار رفتن سیف از کابینه آینده را تقویت کرده بود.
در چنین شرایطی، حالا از سه گزینه اصلی به عنوان جایگزین احتمالی سیف در دولت دوازدهم نام برده می شود.
مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد و رئیس پیشین بانک مرکزی یکی از جدی ترین گزینه هایی است که ممکن است حسن روحانی او را به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب کند.
حمید پورمحمدی، معاون سازمان مدیریت و قائم مقام پیشین بانک مرکزی نیز از دیگر گزینه های احتمالی جایگزینی سیف است.
همچنین از عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی و مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه های ریاست بانک مرکزی در دولت دوازدهم نام برده می شود.
این گمانه زنی ها درحالی است که هنوز منابع رسمی، هیچ خبری درباره ترکیب احتمالی دولت بعد را تایید یا تکذیب نکرده اند.

۹۶/۰۳/۱۴
۱۶:۲۶

زمان اهدای جوایز اتوبوس تیم ملی مشخص شد

زمان مراسم اهدای جوایز طراحان اتوبوس تیم ملی از سوی سامان 9090 مشخص شد.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، در اسفند ماه سال گذشته، یک دستگاه اتوبوس مدرن به‌منظور استفاده تیم‌های ملی توسط شرکت فناپ تهیه و در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفت. از آنجا که اتوبوس اختصاصی تیم ملی با داشتن بهترین و پیشرفته ترین امکانات روز دنیا نیازمند طراحی مطابق با هویت ملی و متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی بود، لذا به‌همت سامانه 9090 پروژه ملی «طراحی اتوبوس تیم‌ ملی فوتبال ایران» با فراخوان عمومی در رسانه‌ها کلید خورد.
استقبال گسترده از این پروژه و مشارکت علاقه‌مندان سبب شد تا مهلت ارسال آثار یک مرحله تمدید شود و با پذیرش و ثبت نزدیک به یک هزار طرح پیشنهادی و بررسی آثار ارسالی توسط اعضای هیئت محترم داوران، متشکل از اساتید فن و فعالان حوزه طراحی و گرافیک، اثر برگزیده انتخاب و طراحی اتوبوس تیم ملی بر اساس آن انجام شود. درنهایت این اتوبوس مدرن پیش از دیدار تیم‌های ایران و چین در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2018 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
 
اکنون سامانه 9090 بنا دارد در جشن بزرگ هواداران فوتبال ملی که مقارن با فرخنده میلاد با سعادت امام حسن (ع) برگزار می‌شود، جوایز طرح‌های حائز رتبه اول تا سوم را به خالقین این آثار اهدا کند.
جوایز در نظر گرفته شده به شرح زیر می‌باشد:
- رتبه اول مبلغ 100 میلیون ریال جایزه نقدی
- رتبه اول مبلغ 60 میلیون ریال جایزه نقدی
- رتبه اول مبلغ 30 میلیون ریال جایزه نقدی
گفتنی است به نفرات چهارم تا دهم یک‌دست پیراهن تیم ملی فوتبال ایران اهدا خواهد شد.

منابع دیگر:
  • مهر
  • بی‌باک
  • تابناک
  • ایلنا
  • صابر نیوز
  • خرداد
  • تدبیر
۹۶/۰۳/۱۵
۱۶:۳۹

نگاهی به موج سرمایه‌گذاری در حوزه فاوا چالش‌هایی که سر بزنگاه نفس سرمایه‌گذار را می‌گیرد

سارا رشادی‌زاده: در هر حوزه‌ای سرمایه‌گذار چه از نوع داخلی و چه از نوع خارجی می‌تواند در نقش شتاب‌دهنده ظاهر شده و باعث توسعه پروژه‌ها شود.

حوزه فناوری اطلاعات نیز از این قاعده مستثنا نیست و نگاهی به توسعه طرح‌های این حوزه نشان‌گر اهمیت حضور سرمایه‌گذاران است. سرعت بخشیدن به طرح‌های زیرساختی و طرح‌های تشویقی دولتی باعث شده سرمایه‌گذاران بومی با اعتماد بیشتر در این عرصه گام بگذارند. تجربه مثبت سرمایه‌گذاران بومی از یک‌سو و رفع تحریم‌ها نیز از سوی دیگر باعث شد تا سرمایه‌گذاران خارجی نیز به سراغ طرح‌های ایرانی به‌ویژه در حوزه فناوری اطلاعات بیایند. در کنار همه این موارد زمزمه‌های توسعه خطوط ترانزیت دیتا و تبدیل ایران به هاب منطقه نیز تاثیرگذار بود. با این حال موج حضور سرمایه‌گذار داخلی و خارجی همیشه چالش‌هایی را با خود به همراه دارد. چالش‌هایی که باید به موقع حل شود وگرنه سر بزنگاه به آسیبی جبران‌ناپذیر تبدیل می‌شود.
هرچند که افزایش حضور سرمایه‌گذار داخلی در حوزه فناوری اطلاعات به تنهایی گامی بلند در مسیر توسعه به‌شمار می‌آمد، اما ورود سرمایه‌گذار خارجی باعث دلگرم شدن فعالان این حوزه و پررنگ شدن امیدها به حضور در بازارهای بین‌المللی شد. در دوران پسابرجام حجم تبادلات بین‌المللی ایران نسبت به دوره پیش از آن به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد.
این افزایش حجم مبادلات بین‌المللی باعث شد موج سرمایه‌گذاری خارجی در ایران آغاز شود و در این میان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از صنایع پیشگام موفق شد سهمی از سرمایه‌گذاری‌ها را به خود اختصاص دهد.
به‌دنبال افزایش مذاکرات، سرمایه‌گذاران خارجی علاوه بر حضور در طرح‌های زیرساختی دولتی، به سوی طرح‌های خصوصی به ویژه استارت‌آپ‌ها جذب شدند و دیدیم که اسنپ موفق به امضای قراردادی با سرمایه‌گذاری MTN شد. این موضوع امید استارت‌آپ‌ها را برای افزایش فعالیت بیشتر کرد.
علاوه بر این همزمان با سرعت گرفتن طرح‌های زیرساختی، بخش خصوصی از تمایل خود برای حضور در این طرح‌ها سخن گفت که با استقبال دولت مواجه شد.
اما در کنار همه این ویژگی‌های مثبت حضور سرمایه‌گذار داخلی و خارجی چالش‌هایی نیز وجود دارد که باید دولت به آنها توجه ویژه داشته باشد.
مهم‌ترین چالش آن است که در زمان حضور سرمایه‌گذار خارجی برای مذاکره با بخش خصوصی درگاهی برای ثبت و کنترل حجم ورود سرمایه‌گذاران پیش‌بینی نشده و عملا اطلاعات دقیقی به جز آنچه در رسانه اعلام شده، از قراردادهای بخش خصوصی و سرمایه‌گذار خارجی وجود ندارد.
در کنار این موضوع بحث قوانین و موانعی که در این حوزه وجود دارد، می‌تواند به جای تشویق سرمایه‌گذاران به دلسردی آنان بینجامد و در میانه راه پروژه‌های کلان را بدون سرمایه تنها بگذارند. بر همین اساس هم دولت باید با وسواس بیشتری قوانین این حوزه را بازنگری و راه‌های تشویقی تازه‌ای را برای جذب سرمایه‌گذار پیدا کند.
افزایش قدرت نفوذ در منطقه
برخی از کارشناسان معتقدند که جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند به توسعه زیرساخت و بهبود وضعیت استارت‌آپ‌ها منجر شود.
محمودرضا خادمی، عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های فناوری اطلاعات و توانمندی استارت‌آپ‌ها در جذب سرمایه‌گذار می‌گوید.
وی معتقد است تجربه مثبت استارت‌آپ‌هایی مانند اسنپ نشان داد که می‌توان با طرح‌های خلاقانه نگاه سرمایه‌گذار را به سوی پروژه‌های بومی جذب کرد.
خادمی در این زمینه می‌گوید: طرح‌های استارت‌آپی مانند اسنپ نشان دادند که قابلیت جلب توجه سرمایه‌گذار خارجی را دارند.
حضور سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی، اشتغالزایی را نیز متحول کند. در این میان دولت باید در نقش ناظر وارد عمل شود تا این روند سرمایه‌گذاری به صورت خودرو پیش نرود و در آینده شاهد بروز مشکلات متعدد نباشیم.
وی در ادامه سخنان خود از لزوم ایجاد یک درگاه قانونی برای بررسی روند سرمایه‌گذاری می‌گوید و معتقد است جذب سرمایه‌گذار به توسعه زیرساخت‌ها و افزایش قدرت نفوذ در منطقه می‌انجامد.
خادمی ادامه می‌دهد: باید توجه داشت که جذب سرمایه‌گذار به توسعه زیرساخت‌ها سرعت می‌بخشد و می‌تواند به ایران قدرتی تازه برای رقابت در سطح منطقه بدهد. به کمک این روند می‌توان تا تبدیل شدن به هاب منطقه پیش رفت و امیدوار بود که سایر کشورها به این حوزه اعتماد کنند؛ امری که درحال‌حاضر تا حدودی تحقق یافته و مرتب اخباری از رونق و توسعه در بخش فناوری اطلاعات می‌شنویم.
به سرمایه‌گذار بومی توجه کنیم
مصطفی نقی‌پورفر، مدیر مرکز نوآوری و فناوری فناپ که در نقش سرمایه‌گذار در حوزه استارت‌آپ‌ها نیز فعالیت دارد، معتقد است از آنجا که دوره عمر استارت‌آپ‌ها بسیار کوتاه است و سرعت تغییرات در حوزه فناوری نیز بسیار بالاست حضور شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد.
وی همچنین به این نکته اشاره دارد که حضور سرمایه‌گذار بومی در گام نخست اثرگذاری بالاتری دارد و می‌تواند در ادامه بر جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز تاثیر بگذارد.
نقی‌پورفر در این زمینه می‌گوید: به عقیده من استارت‌آپ‌ها بهترین شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند اما حضور در این حوزه به‌دلیل حساسیت بالا و تاثیری که بر رشد استارت‌آپ‌ها می‌گذارد باید با عقلانیت همراه باشد تا ما در آینده با شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران بی‌اثر مواجه نشویم.
بر همین اساس معتقدم شرکت‌های بزرگ باید در مقام سرمایه‌گذار وارد شوند تا روند رشد استارت‌آپ‌ها مسیر طبیعی خود را طی کند.
وی در ادامه سخنان خود می‌افزاید: حضور شرکت بزرگ در مقام سرمایه‌گذار نیازمند توجه دولت است.
امری که هنوز چندان مورد توجه نیست و باید با وسواس بیشتری دنبال شود. نگاهی به تجربه کشورهای پیشرفته نیز نشان می‌دهد که دولت تنها در مقام تسهیل‌گر باید وارد شود و فرصت و فضای عرض اندام به سرمایه‌گذار بومی داده شود. به دنبال این روند می‌توان دید که تجربه مثبت سرمایه‌گذار بومی به علاقه‌مندی سرمایه‌گذار خارجی برای حضور در بازار منجر خواهد شد.
سخن پایانی
باید توجه داشت که اگر قرار است ایران در حوزه فناوری اطلاعات سرعت رشد خود را ادامه دهد و در کوتاه مدت به رقیبی برای هند تبدیل شود، باید به نقش سرمایه‌گذار داخلی و خارجی با وسواس بیشتری اهمیت دهد. به طور کل در مباحث اقتصادی و انتخاب مقصد سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار خارجی، ممکن است نقطه استراتژیک اولویت نداشته باشد و سرمایه‌گذار یا شریک خارجی به‌دنبال اهداف مهم‌تری باشد. یکی از این اهداف آن است که سرمایه‌گذار به‌دنبال بازار فروش پررونق است. این دسته از سرمایه‌گذاران همزمان به بحث مشوق‌های دولتی در کشور مقصد و تسهیل قوانین اهمیت زیادی می‌دهند به همین دلیل باید دولت به بحث قوانین و رفع موانع سرمایه‌گذاری اهمیت دهد. البته در این میان نباید از اهمیت سرمایه‌گذار داخلی نیز غافل ماند و باید با ایجاد فضا برای حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی به گسترش حوزه فناوری اطلاعات در ایران کمک کرد. با این حال موج حضور سرمایه‌گذار داخلی و خارجی همیشه چالش‌هایی را با خود به همراه دارد. چالش‌هایی که باید به موقع حل شود.