بیستوپنجمین نمایشگاه بینالمللی صنعت لوازم خانگی ایران، یکم آبانماه 1404 در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران افتتاح شد؛ رویدادی که به مدت چهار روز تا چهارم آبان ادامه دارد و امسال با حضور گسترده 235 شرکت داخلی و 20 شرکت خارجی، صحنه نمایش تازهترین دستاوردها و نوآوریهای صنعت لوازم خانگی کشور است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه صنعت لوازم خانگی، علاوه بر عرضه محصولات برقی، سرمایشی، گرمایشی و تجهیزات صوتی و تصویری، برگزاری همزمان نمایشگاه چینی، بلور و کریستال نیز بر جذابیت این رویداد افزوده و فرصت تعامل بیشتر میان تولیدکنندگان و علاقهمندان صنایع وابسته را فراهم کرده است.
اتاق بازرگانی تهران پل گفتوگوی صنعت و سیاست
غرفه اتاق تهران در این نمایشگاه نیز به عنوان محلی برای معرفی توانمندیهای بخشخصوصی برای بازدیدکنندگان، فضایی برای گفتوگو درباره چالشها و فرصتهای توسعه صنعت لوازم خانگی نیز ایجاد کرده است. در نخستین روز از برپایی نمایشگاه لوازم خانگی، کارگاه «طراحی پایدار و نوآورانه در تولید لوازم خانگی» نیز در غرفه اتاق تهران برگزار شد و در این کارگاه، راهکارهای گذار صنعت لوازم خانگی ایران به سمت طراحی سبز و تولید پایدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این کارگاه، یکی از معدود فضاهایی در نمایشگاه بود که به جای معرفی محصول، به آینده طراحی و سیاستگذاری صنعتی پرداخت و این نشاندهنده آن است که بخشی از فعالان اقتصادی و دانشگاهی در پی طرح مباحث بنیادیتری درباره مسیر توسعه این صنعت هستند.
رشد، رقابت و برنامههای تازه وزارت صمت
افتتاح رسمی نمایشگاه لوازم خانگی نیز با حضور ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صدیف بیکزاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی و جمعی از مدیران صنعتی و نمایندگان انجمنها صورت گرفت.
در حاشیه این مراسم، ابراهیم شیخ در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت صنعت لوازم خانگی در سال جاری پرداخت. به گفته او، این صنعت در سال 1403 نسبت به سال 1402 حدود 10 درصد رشد تولید را تجربه کرده است. هرچند وی اذعان کرد که در نیمه نخست امسال، آهنگ رشد تولید اندکی کاهش یافته، اما صادرات در همین مدت 4.5 درصد افزایش داشته است.
شیخ با تأکید بر اینکه افزایش صادرات، محور اصلی سیاست وزارت صمت است، گفت: در برنامه این وزارتخانه، دستیابی به رقم 800 میلیون دلار صادرات در صنعت لوازم خانگی هدفگذاری شده است. همچنین تمرکز ما بر تولید کالاهایی با مصرف انرژی پایین است؛ محصولاتی با گرید انرژی A پلاس و A تریپلاس است که رقابتپذیری آنها در صحنه جهانی نیز افزایش پیدا کند.
او از تسهیل دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه پتروشیمی و فولادی خبر داد و اظهار داشت: در تلاشیم تا با بازنگری در قوانین، مسیر تأمین مواد اولیه را برای واحدهای تولیدی هموار کنیم. در همین راستا پیشنهاد دادهایم،واردات مرزنشینی به واردات مواد و قطعات مورد نیاز صنایع داخلی اختصاص یابد تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را با کیفیت بالاتر و قیمت رقابتیتری عرضه کنند.
مرزنشینی در خدمت تولید، نه واردات
معاون وزیر صمت با بیان اینکه «واردات کالاهای ساختهشده مشابه تولید داخل با تعرفه پایین، ضربهای به صنعت داخلی است» تاکید کرد: قوانین تهلنجی و مرزنشینی باید به گونهای اصلاح شوند که به جای تضعیف تولید، ابزار تقویت صنایع داخلی باشند. هدف ما ایجاد تعادل میان حمایت از مصرفکننده و صیانت از تولیدکننده است.
شیخ در ادامه با اشاره به قیمت تمامشده محصولات داخلی گفت: قیمت لوازم خانگی ایرانی نسبت به کالاهای مشابه خارجی پایینتر است و بررسیهای ما نشان میدهد بیش از 80 درصد مشتریان از کیفیت لوازم خانگی داخلی رضایت دارند.
                            
                        به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه صنعت لوازم خانگی، علاوه بر عرضه محصولات برقی، سرمایشی، گرمایشی و تجهیزات صوتی و تصویری، برگزاری همزمان نمایشگاه چینی، بلور و کریستال نیز بر جذابیت این رویداد افزوده و فرصت تعامل بیشتر میان تولیدکنندگان و علاقهمندان صنایع وابسته را فراهم کرده است.
اتاق بازرگانی تهران پل گفتوگوی صنعت و سیاست
غرفه اتاق تهران در این نمایشگاه نیز به عنوان محلی برای معرفی توانمندیهای بخشخصوصی برای بازدیدکنندگان، فضایی برای گفتوگو درباره چالشها و فرصتهای توسعه صنعت لوازم خانگی نیز ایجاد کرده است. در نخستین روز از برپایی نمایشگاه لوازم خانگی، کارگاه «طراحی پایدار و نوآورانه در تولید لوازم خانگی» نیز در غرفه اتاق تهران برگزار شد و در این کارگاه، راهکارهای گذار صنعت لوازم خانگی ایران به سمت طراحی سبز و تولید پایدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این کارگاه، یکی از معدود فضاهایی در نمایشگاه بود که به جای معرفی محصول، به آینده طراحی و سیاستگذاری صنعتی پرداخت و این نشاندهنده آن است که بخشی از فعالان اقتصادی و دانشگاهی در پی طرح مباحث بنیادیتری درباره مسیر توسعه این صنعت هستند.
رشد، رقابت و برنامههای تازه وزارت صمت
افتتاح رسمی نمایشگاه لوازم خانگی نیز با حضور ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صدیف بیکزاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی و جمعی از مدیران صنعتی و نمایندگان انجمنها صورت گرفت.
در حاشیه این مراسم، ابراهیم شیخ در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت صنعت لوازم خانگی در سال جاری پرداخت. به گفته او، این صنعت در سال 1403 نسبت به سال 1402 حدود 10 درصد رشد تولید را تجربه کرده است. هرچند وی اذعان کرد که در نیمه نخست امسال، آهنگ رشد تولید اندکی کاهش یافته، اما صادرات در همین مدت 4.5 درصد افزایش داشته است.
شیخ با تأکید بر اینکه افزایش صادرات، محور اصلی سیاست وزارت صمت است، گفت: در برنامه این وزارتخانه، دستیابی به رقم 800 میلیون دلار صادرات در صنعت لوازم خانگی هدفگذاری شده است. همچنین تمرکز ما بر تولید کالاهایی با مصرف انرژی پایین است؛ محصولاتی با گرید انرژی A پلاس و A تریپلاس است که رقابتپذیری آنها در صحنه جهانی نیز افزایش پیدا کند.
او از تسهیل دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه پتروشیمی و فولادی خبر داد و اظهار داشت: در تلاشیم تا با بازنگری در قوانین، مسیر تأمین مواد اولیه را برای واحدهای تولیدی هموار کنیم. در همین راستا پیشنهاد دادهایم،واردات مرزنشینی به واردات مواد و قطعات مورد نیاز صنایع داخلی اختصاص یابد تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را با کیفیت بالاتر و قیمت رقابتیتری عرضه کنند.
مرزنشینی در خدمت تولید، نه واردات
معاون وزیر صمت با بیان اینکه «واردات کالاهای ساختهشده مشابه تولید داخل با تعرفه پایین، ضربهای به صنعت داخلی است» تاکید کرد: قوانین تهلنجی و مرزنشینی باید به گونهای اصلاح شوند که به جای تضعیف تولید، ابزار تقویت صنایع داخلی باشند. هدف ما ایجاد تعادل میان حمایت از مصرفکننده و صیانت از تولیدکننده است.
شیخ در ادامه با اشاره به قیمت تمامشده محصولات داخلی گفت: قیمت لوازم خانگی ایرانی نسبت به کالاهای مشابه خارجی پایینتر است و بررسیهای ما نشان میدهد بیش از 80 درصد مشتریان از کیفیت لوازم خانگی داخلی رضایت دارند.
