هوش مصنوعی؛ اولویت کمیسیون تحول اتاق تهران در سال 1404

مشاهده اصل خبر
رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران، گفت: کشاورزی، معدن، صنایع، تجارت و بازرگانی، موضوعاتی است که همواره در اتاق‌های بازرگانی روی آن تاکید می‌شود؛ با رشد و توسعه ابزارهای هوشمندسازی، آن‌چه اهمیت دارد توجه به هوش مصنوعی در این موضوعات است.
سیتنا

۱/۱
متن خبر
به گزارش سیتنا، نشست بیست‌وچهارم کمیسیون تحول، نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، با دو دستور کار بررسی شعار سال با هدف ارزیابی چگونگی جذب و هزینه‌کرد سرمایه در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور و همچنین بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای رفع چالش‌های صنعت و اقتصاد کشور برگزار شد.
در این نشست نمایندگان بخش خصوصی به مشکلات و ابهاماتی که در حوزه استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد اشاره و عنوان کردند باید در این زمینه دقیق‌تر و جدی‌تر فعالیت کرد.
افزایش بهره‌وری، سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و توجه به ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، برخی از موضوعاتی است که در تازه‌ترین جلسه کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران مطرح شد.
در ابتدا رئیس این کمیسیون با اشاره به شعار «سرمایه‌گذاری برای تولید» که به عنوان شعار سال 1404 مطرح شده است، تاکید کرد که این مساله به عنوان یکی از دستورکارهای سال جاری کمیسیون است و باید به دقت بررسی شود که سرمایه‌گذاری چگونه و در چه حوزه‌هایی باید جذب و صرف شود تا برای کل اقتصاد کشور نفع داشته باشد.
مازیار نوربخش گفت: در حال حاضر اکثر سرمایه‌گذاری‌ها سخت‌افزاری و برای مونتاژ و ری‌برندینگ است. ادامه این روند بعید اس چندان به نفع اقتصاد باشد چرا که این مدل سرمایه‌گذاری بیشتر به خاطر رانت‌های ارزی صورت می‌گیرد. در حالی که باید سرمایه‌گذاری را به سمت حوزه‌های نرم‌افزاری ببریم که هم توان و دانش آن را داریم و هم نیروی انسانی‌اش را.
او با اشاره به روند مذاکرات ایران و آمریکا و شرایط عدم‌قطعیت و پیش‌بینی‌ناپذیری فعلی که خود مانع سرمایه‌گذاری است، افزود: باید در نظر داشته باشیم که در صورت توافق هم شاید بتوانیم صادرات نفت را بین 500 تا 700هزار بشکه افزایش دهیم که حدود 12 میلیارد دلار به درآمد سالانه کشور اضافه می‌کند اما بیشتر این درآمد صرف واردات انرژی از جمله گاز برای رفع ناترازی خواهد شد و پولی برای سرمایه‌گذاری باقی نمی‌ماند.
نوربخش ادامه داد: با فرض توافق هم نمی‌توان به سرعت به رونق سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) امیدوار بود و این مساله زمان‌بر است. در نهایت هم باید به این مساله توجه داشت که سرمایه‌گذاری‌ها، اعم از داخلی و خارجی، در راستای توسعه منافع ملی باشد.
او در پایان درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و توجه به تولید در این زمینه گفت: باید استراتژی کلان برای تولید تجهیزات نوآورانه، طراحی و ابلاغ شود. ما در زمینه تولید محصولات نوآورانه به برنامه‌ریزی دقیق نیاز داریم. تلاش ما در کمیسیون نوآوری اتاق تهران این است که با کمک فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال، این بخش را بهبود ببخشیم.
تحول دیجیتال به جذب سرمایه وابسته استموضوع دیگری که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، نمایشگاه الکامپ و هم‌افزایی فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال در توسعه هوش مصنوعی بود. حمید بهنگار، رئیس انجمن فاوا استان تهران، سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات را برای ارتقای بهره‌وری و رشد اقتصادی ضروری دانست و گفت: برای اثرگذاری سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات، باید ادبیات و گفتمان سرمایه‌گذاری در این زمینه شکل بگیرد. هم‌چنین افزایش زیرساخت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری با هدف رشد بهره‌وری ضروری است.
سعید رسول‌اف، نایب‌رئیس کمیسیون، نیز در ادامه آماری درباره رشد اقتصادی در حوزه‌های مبتنی بر فناوری ارائه کرد. به گفته رسول‌اف، در سال گذشته،‌ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس توانسته‌اند رشد قابل قبولی در تحول دیجیتال و افزایش سرمایه‌گذاری داشته باشند. او توضیح داد که متاسفانه به‌دلیل عدم‌جذب سرمایه در مقیاس کلان، اقتصاد دیجیتال ایران نتوانسته نسبت به سایر کشورهای همسایه رشد کند.
مازیار نوربخش نیز تاکید کرد: اگر سرمایه‌گذاری برای افزایش بهره‌وری در بخش‌های ضروری کشور مانند کشاورزی انجام شود،‌ می‌توان نسبت به رشد اقتصادی و تحول دیجیتال در این زمینه‌ها امیدوار بود.
هوش مصنوعی؛ اولویت کمیسیون تحول اتاق تهران در سال 1404پس از گفت‌وگو درباره سرمایه‌گذاری در حوزه تحول دیجیتال، اعضای کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران در خصوص اهمیت هوش مصنوعی و نقش آن در کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
مازیار نوربخش، در تاکید اهمیت هوش مصنوعی در کسب‌وکارها گفت: کشاورزی، معدن، صنایع، تجارت و بازرگانی، موضوعاتی است که همواره در اتاق‌های بازرگانی روی آن تاکید می‌شود. با رشد و توسعه ابزارهای هوشمندسازی، آن‌چه اهمیت دارد توجه به هوش مصنوعی در این موضوعات است.
رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: وظیفه کمیسیون تحول دیجیتال اتاق تهران این است که موضوعات مبتنی بر هوش مصنوعی و نوآوری را در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و امور بازرگانی بررسی کند.
او در ادامه این نشست به برگزاری نمایشگاه الکامپ و موضوع محوری هوش مصنوعی در این نمایشگاه اشاره کرد و همکاری و هم‌افزایی نهادهای متولی اقتصاد و تحول دیجیتال را راهکاری برای رشد بخش‌های مختلف کشور از صنعت تا بازرگانی دانست.
رضا قربانی، دیگر نایب‌رئیس کمیسیون، نیز ورود به حوزه هوش مصنوعی را برای این کمیسیون ضروری عنوان کردو گفت:‌ هوش مصنوعی در سال‌های اخیر صنایع مختلف را دگرگون کرده است. به‌طور مثال، صنعت چاپ و نشر با استفاده از ابزارهای ترجمه متحول شده است. بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی می‌تواند رشد زیرساخت‌های دیجیتال را به‌همراه داشته باشد.
او با اشاره به اکوسیستم‌سازی و اهمیت آن در بهبود فضای کسب‌وکار گفت: متاسفانه اکوسیستم هوش مصنوعی برای فعالان حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، شفاف نیست. تعداد زیادی کسب‌وکار در این حوزه وجود دارد که نیازمند صحت‌سنجی است. باید همان‌طور که در اکوسیستم فین‌تک و رمزارز نیز دیده‌ایم، زیست‌بومی برای کسب‌وکارهای واقعی حوزه هوش مصنوعی ایجاد شود. با اجتماع‌سازی، کسب‌وکارهای واقعی هوش مصنوعی می‌توانند مسیر رشد خود را پیدا کنند و بساط شرکت‌های کاغذی این حوزه برچیده می‌شود.
سحر بنکدارپور، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، هم در این نشست آماری از فعالیت‌های این مرکز در زمینه هوش مصنوعی ارائه و اعلام کرد که این مرکز در سال گذشته، همایش‌هایی در حوزه هوش مصنوعی شامل هکاتون و ریورس‌پیچ برگزار کرده است. به گفته بنکدارپور، به‌صورت تخصصی سه رویداد در زمینه هوشمندسازی معادن در سال 1403 برگزار شده که شامل تور و بازدید از معدن نیز بود است. او همچنین توضیح داد که مشاوره و عارضه‌یابی در زمینه معدن و صنایع وابسته از دیگر اقدامات مرکز نوآوری اتاق تهران در سال گذشته بوده است.
الهام فراهانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن ملی هوش مصنوعی ایران در ادامه این نشست با اشاره به ظرفیت فعالان هوش مصنوعی در شهرهای مختلف گفت: متاسفانه شرکت‌های زیادی در شهرهای مختلف کشور به‌صورت موازی کار می‌کنند و هم‌آوایی در زمینه زیرساخت‌های هوش مصنوعی وجود ندارد. با برگزاری رویدادهای انتقال تجربه و تورهای اختصاصی، می‌توانیم از موازی‌کاری‌ها بکاهیم.
جای خالی داده‌ها برای توسعه هوش مصنوعیمهرداد میراسماعیلی، عضو سندیکای مخابرات، ورود به حوزه هوش مصنوعی را وابسته به شفاف‌سازی داده‌ها دانست. میراسماعیلی تاکید کرد که ایران از نظر ساختاری با دبی، قطر، عربستان و سایر کشورهای منطقه متفاوت است و در حوزه‌هایی مانند کشاورزی ضعف زیرساختی دارد.
او در این‌باره افزود: ما در بازی هوش مصنوعی نیستیم تا بتوانیم چت‌جی‌پی‌تی یا دیپ‌سیک بسازیم. در صورتی‌که داده‌ها شفاف شوند و داده‌کاوی درستی در بخش‌های مختلف انجام شود، ما می‌توانیم امیدوار باشیم که حرفی برای زدن در زمینه هوش مصنوعی داریم.
این عضو سندیکای مخابرات معتقد است که مسیر هوشمندسازی باید از وزرات‌خانه‌هایی مانند وزارت بهداشت آغاز شود که کسری بودجه دارند و با داده‌کاوی و به کمک ابزارهای هوشمند می‌توان بهره‌وری در آن‌ها را افزایش داد.
شکاف بین علم و تجربه در هوش مصنوعیعلی گل‌زاده، مدیرعامل شرکت داتا، نیز ضمن معرفی این شرکت به اهمیت داده‌ها در توسعه زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: ما در زمینه توسعه زیرساخت‌ در بخش‌های مختلف کار می‌کنیم و به‌طور اختصاصی برای صنایع مالی و بانکی، پروژه‌هایی را پیش‌برده‌ایم. زیرساخت‌ها برای این صنایع اهمیتی حیاتی دارند و نیاز اولیه برای توسعه زیرساخت‌ها، داده است.
گل‌زاده، در ادامه‌ صحبت‌هایش با اشاره به موضوع کمبود نیروی متخصص در حوزه‌های مرتبط با داده‌کاوی و هوش مصنوعی افزود: ما در زمینه هوش مصنوعی، تجربه رویدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی نداریم. به همین‌خاطر، شکافی میان علم‌آموزی در حوزه هوش مصنوعی و انجام پروژه‌های واقعی در این زمینه وجود دارد. شرکت‌های خارجی برای رشد صنعت هوش مصنوعی، رویدادهای آموزش‌محور را به‌همراه حل مسائل واقعی برگزار می‌کنند. به همین دلیل، ما به آموزش تخصصی در این حوزه و حضور در رویدادهای منطقه‌ای نیاز داریم.
حمید بهنگار، رئیس انجمن فاوای استان تهران، راه‌اندازی مسابقات مرتبط با هوش مصنوعی را راهکاری برای حل چالش‌ شکاف میان صنعت و دانشگاه در این زمینه دانست. محمدحسین غلامی، مدیرعامل شرکت موج، مانند سایرین به نقش داده در توسعه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: توسعه فناوری در دانشگاه اتفاق نمی‌افتد. در زمینه هوش مصنوعی، داده‌ها نقشی اساسی ایفا می‌کنند. فقر داده در صنایع ما وجود دارد. داده‌ها کامل نیستند و منسجم جمع‌آوری نشده‌اند. غنای داده برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی ضروری است.
هوش مصنوعی؛ اصلی‌ترین موضوع الکامپ 1404حمید توسلی، عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فن آوری اطلاعات ایران نیز اعلام کرد که الکامپ امسال 28 خردادماه با موضوع محوری هوش مصنوعی برگزار می‌شود. توسلی، تاکید کرد که هوش مصنوعی یک موضوع جهانی است و نوآوری در این مسئله اهمیت ویژه‌ای برای تحول دیجیتال دارد. به همین دلیل، برگزارکنندگان الکامپ 1404، تصمیم گرفته‌اند این موضوع را در الکامپ مورد بررسی قرار دهند.
رضا حیدری، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران و دبیر بیست‌وهشتمین نمایشگاه الکامپ نیز افزود: کارگروهی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای برگزاری بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه الکامپ تشکیل شده است. این کارگروه روی موضوع هوش مصنوعی مطالعه می‌کند و امسال کسب‌وکارهای حوزه هوش مصنوعی، سالن مشخصی را در نمایشگاه الکامپ دارند. با پررنگ شدن هوش مصنوعی در سطح جهانی، تصمیم گرفتیم امسال علاوه‌بر شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان سخت‌افزار و نرم‌افزار، یک سالن مجزا را به هوش مصنوعی اختصاص دهیم.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، حیدری پیشنهاد کرد با همکاری اتاق بازرگانی تهران، پنل‌هایی نیز توسط کمیسیون‌های مختلف اتاق تهران در نمایشگاه الکامپ 1404 ارائه شود. این نمایشگاه از 28 تا 31 خردادماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
۱۴۰۴/۲/۲۷