حمیدرضا صالحی در گفتگو با ایسکانیوز:

قیمت‌گذاری بنزین متناسب با درآمد مردم و بدون شیب تند اعمال شود

مشاهده اصل خبر
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید بر این‌که اگر قرار است قیمت بنزین افزایش پیدا کند، دولت باید مشخص کند درآمدهای حاصل از آن کجا صرف می‌شود؟ گفت: در صورت افزایش قیمت بنزین دولت موظف با مردم شفاف باشد تا از حوادثی مانند آبان 98 جلوگیری شود.
ایسکانیوز

۱/۱
به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز ، شایعه افزایش قیمت بنزین در هفته‌های اخیر موجب نگرانی مردم شده است و انتشار مصوبه‌ای حاکی از تصمیم دولت درباره این مسئله نیز نگرانی‌ها دامن زد. این مصوبه‌ خبر از افزایش قیمت بنزین متناسب با «نرخ تورم» می‌داد؛ البته افزایش قیمت بنزین بلافاصله از سوی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت تکذیب شد. علی احمدنیا در شبکه ایکس نوشت: «برخی رسانه‌ها مدعی افزایش قیمت ‎بنزین شده‌اند! شورای اطلاع‌رسانی دولت ضمن تکذیب این ادعا اعلام می‌کند دولت برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین ندارد.»
22 مهرماه، محمدمهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری نیز در گفتگویی اعلام کرد: «بنزین باید گران شود؛ اما چگونگی و زمان آن باید به نحوی باشد که جامعه بپذیرد. قیمت بنزین در کشورمان مفت است، اما فکر نمی‌کنم امسال گرانی بنزین رخ دهد.»
اما در مقابل، امیرحسین ثابتی، نماینده جبهه پایداری چهارشنبه 23 مهرماه در صحن علنی مجلس از جدی شدن بحث «سه‌نرخی شدن بنزین» خبر داد و مدعی شد: «صحبت از افزایش 300 تا 500 درصدی قیمت بنزین مطرح است. اگر قرار بر گرانی است، بهتر است افزایش 10 تا 15 درصدی اعمال شود.»
این ادعای ثابتی تاکنون با واکشی از سوی دولتی ها مواجه نشده است و صرفا فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، همان روز در جمع خبرنگاران گفته بود: «هر اقدامی در زمینه قیمت بنزین به اطلاع مردم خواهد رسید و پنهان‌کاری انجام نخواهد شد. دولت هرگز اجازه نمی‌دهد تصمیماتش بر اقشار آسیب‌پذیر و معیشت مردم اثر منفی بگذارد.»
تمام این کش و قوس‌ها درحالی است که رئیس‌جمهور در کمپین انتخاباتی‌اش تاکید کرده بود که افزایش قیمت بنزین بدون کارشناسی و گفت‌وگو با مردم نباید انجام شود. حال پرسش‌هایی که در میان مطرح می‌شود این است که آیا دولت در نهایت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین دارد و چه راهکاری را برای پیشگیری از ایجاد شوک به جامعه در پیش خواهد گرفت تا شاهد تکرار حوادث تلخی مانند آبان 98 نباشیم.
در ادامه گفتگوی تفصیلی ایسکانیوز با حمیدرضا صالحی دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی را می خوانید:
حمیدرضا صالحی با بیان این‌که موضوع قیمت بنزین و حامل‌های انرژی مسئله جدیدی نیست گفت: افزایش قیمت بنزین در 20 سال گذشته همواره، جزو مسائل عمده کشور است. از دهه هشتاد که ریاست مجلس شورای اسلامی با آقای حداد عادل بود، طرح «تسهیل قیمت‌ها» در مجلس مطرح شد. در آن سال‌ها که تورم بسیار پایین و رشد اقتصادی کشور بالا بود این طرح موجب شد روند تدریجی «واقعی‌سازی قیمت‌ها» درعرض 8 الی 9 سال با شیب بسیارکم و زیر خط تورم، منجر به واقعی شدن قیمت بنزین شود.
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در ادامه افزود: در آن ادوار، این روند خیلی خوب پیش می‌رفت اما مجلس وقت آن را متوقف کرد. از دوران دولت‌های هفتم و هشتم به بعد شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی نبودیم و افزایش تدریجی متوقف شد. با مرور تاریخ، متوجه خواهیم شد تورم همیشه بوده و تاثیر آن در زمینه قیمت بنزین هم صدق می‌کند اما با این وجود تا قبل از سال 98 شاهد افزایش قیمت بنزین نبودیم تا اینکه سال 98 قیمت بنزین با شوک شدیدی همراه شد.
صالحی با اشاره به نقص ساختار توزیع «یارانه بنزین» تصریح کرد: صاحب‌نظران اقتصادی بر این باور هستند که این یارانه به همه اقشار تعلق نمی‌گیرد، کسانی که چند خودرو دارند یارانه بیش‌تری دریافت می‌کنند در حق کسانی که خودرو ندارند اجحاف می‌شود. همین مسئله منجر به ناعدالتی در توزیع یارانه شد و حدود 15 سال قبل طرح «کارت انرژی» مطرح شود تا درآمدهای حاصل از واقعی شدن قیمت سوخت با استفاده از این کارت بین مردم تقسیم شود.
وی درادامه افزود: اگر قرار است قیمت بنزین افزایش پیدا کند، دولت باید مشخص کند درآمدهای حاصل از آن کجا صرف می‌شود؟ آیا اصلا به جیب مردم برخواهد گشت؟ آیا خرخ زیر ساخت‌ها می‌شود؟ آیا در جهت افزایش درآمدهای مردم خواهد بود؟ سوالات مطرح شده باید از سوی دولت پاسخ داده شده و با مردم شفاف باشد و به آن‌ها گزارش دهند تا ازحوادثی مانند آبان 98 جلوگیری شود.
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با تاکید بر این‌که دولت باید این هنر را داشته باشد تا پول حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم برگردانده شود، گفت: زیرا این پول ثروت مردم است و با برگرداندن آن به جیب مردم حقوق آن‌ها جبران می‌شود اما تاکنون شاهد چنین توانایی در دولت‌ها نبوده‌ایم.
صالحی با اشاره به یکی از راهکارهای بازگرداندن درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم اظهار کرد: باید این پول به همان شیوه‌ای که یارانه‌ها واریز می‌شود به حساب دهک‌های پایین جامعه منتقل شود.
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی با تاکید بر این ضرورت که قبل از تغییر قیمت بنزین باید زیرساخت‌های اقتصادی اصلاح شوند، بیان کرد: این موضوع نیازمند برنامه جامع برای حرکت به سوی اقتصاد شکوفا است تا مردم از قشر ضعیف به قشر متوسط ارتقاء یابند. اما سیاست‌های سال‌های گذشته این روند را معکوس کرده و شاهد بوده‌ایم که قشر متوسط نیز به قشر ضعیف‌تر تنزل پیدا کردند. بنابراین اگر دولت تصمیم داشته باشد که قیمت بنزین را افزایش دهد باید متناسب با آن درآمد مردم نیز افزایش یابد.
صالحی در انتقاد از عملکرد مسئولین گذشته در زمینه قیمت‌گذاری بنزین تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه نه برای حل مسئله بلکه از روی ناچاری تصمیم گرفته‌ می‌شود. مثلا می‌گویند بنزین به علت تحریم‌های جهانی و تامین نشدن درآمدهای نفتی گران شد؛ اما واقعیت این است که دولت تصمیم می‌گیرد به جای این‌که بخواهد پول به بنزین دهد، قیمت آن‌را واقعی کند تا مصرف پایین بیاید.
وی در ادامه افزود: زیرا یکی از بزگ‌ترین مسائلی که دولت‌ها با آن مواجه هستند میزان مصرف بنزین در کشور است با میزان مصرف جهانی بسیار فاصله دارد حتی می‌توانند با کاهش مصرف آن ، سالانه حدود 5-6 میلیارد دلار درآمد داشته باشد.
عضو اتاق بازرگانی در راستای ارائه راهکاری برای کاهش مصرف بنزین، اظهار کرد: دولت می‌تواند برای افرادی که خودروهای فرسوده با مصرف بالا دارند، طرح‌های کمکی درنظر بگیرد تا تشویق به تعویض خورو خود شوند. در کشورهای دیگر کمک‌های بلاعوض از محل درآمد قیمت سوخت برای تعویض خودرو در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا راه‌حلی برای سوق مردم به سمت استفاده از گاز سی ان جی برای کاهش مصرف بنزین وجود دارد؟ اظهار کرد: درحال حاضر قیمت تمام شده گاز سی ان جی از بنزین بالا تر است. با افزایش قیمت بنزین و ثابت ماندن قیمت سی ان جی، جذابیت برای مصرف گاز سی ان جی فراهم خواهد شد اما از آنجایی که سی ان جی نیازمند ادواتی برای استفاده است به همین جهت این قضیه تا حد کمی در کنترل مصرف بنزین تاثیر دارد و بیشتر برای سیستم‌های حمل و نقل همگانی مانند اتوبوس موثر است.
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که اگر هرساله قیمت بنزین متناسب با تورم گران شود؛ مابه تفاوت نرخ فعلی بنزین و نرخ واقعی آن متناسب با تورم از چه منبعی باید تامین شود تا فشار از مصرف کننده خرد کاسته شود بیان کرد: اگرافزایش قیمت بنزین متناسب با تورم باشد فشار چندانی برمصرف کننده وارد نمی‌شود.
وی در ادامه افزود: اما اگر قیمت آن بیش از تورم افزایش پیدا کند یعنی به قیمت واقعی نزدیک شود، شوک بزرگی به مردم وارد شده و خطرآفرین است. باید برای کاهش فشار از روی مصرف کننده خرد، به آحاد جامعه بیش‌تر توجه شود و با کمک‌های بلاعوض مستقیم در حساب های بانکی آن‌ها از این فشار کاسته شود.
صالحی در واکنش به این موضوع که چرا هرازگاهی خبری درباره گرانی بنزین منتشر و سپس تکذیب می‌شود اظهار داشت: متاسفانه هیچ زمانی شاهد مواجه صریح دولت‌ها با این مساله نبودیم. 20 سال است که هیچ دولتی نخواسته مسئولیت واقعی‌سازی قیمت بنزین را برعهده گیرد. تا به حال شاهد نبودیم دولت‌ها، گروه تخصصی از روان‌شناسان و جامعه‌شناسان را گرد هم آورند تا در جهت سر و سامان دادن به این موضوع که مسئله‌ای اجتماعی- اقتصادی است، اقدامی صورت گیرد. از آن جائی‌که در این زمینه مسئولان کشور ضعیف ظاهر شده‌اند راهی جز این ندارند که ابتدا خبر افزایش قیمت را منتشر و بعد از آن‌که با بازخورد همراه شد، بلافاصله تکذیب ‌کنند. درحالی‌است که هیچ راهی بهتراز راستی، صداقت و شفاف‌سازی برای مردم نیست.
افزایش قیمت بنزین باید با هماهنگی مردم، تدریجی و بدون شیب تند باشد
دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت‌های پیشین در زمینه افزایش قیمت بنزین عملکرد مثبتی داشته‌اند؟ گفت: تنها دولتی که این کاررا درست پیش گرفت دولت‌های هفتم و هشتم بود. در آن زمان با توجه به افزایش سال به سال قیمت‌ها، افزایش تدریجی حامل‌های انرژی صورت ‌گرفت. برنامه توسعه سوم در کشور 60 الی 70 درصد با بازخورد خوبی همراه بود زیرا در آن دوره قدرت خرید مردم بالا و اشتغال محیا بود از این جهت افزایش قیمت بنزین مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌کرد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر که شاهد شرایط آن دوران نیستیم. دولت درآمد نفتی ندارد. بنابراین جراحی در زمینه قیمت انرژی باید با هماهنگی مردم، تدریجی و بدون شیب تند باشد تا از تنش های اجتماعی جلوگیری شود.
صالحی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در بودجه سال 1405 گفت: از جهتی که درآمد نفتی کشور پایین است، این اتفاق با شیب کم رقم خواهد خورد اما دولت باید قدرت خرید مردم را بالا برده و گزارش افزایش قیمت بنزین را به طور شفاف به آن‌ها ارائه کند تا همانطور که اشاره شد از حوادث و ناهنجاری‌های احتمالی جلوگیری شده و منجر به افزایش اعتماد مردم گردد.
خبرنگار: علیرضا جانی
۱۴۰۴/۷/۲۶